Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-511/04/CIP/06
z 15 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-511/04/CIP/06
Data
2004.07.15



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
ładowność
obniżenie podatku należnego
paliwo
świadectwo homologacji


Pytanie podatnika
Czy Podatnik może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie paliwa do napędu w/w samochodu ? Zdaniem Podatnika w/w pojazd spełnia wymogi zawarte w art. 86 ust. 3 i 5 ustawy o podatku od towarów i usług, a więc w jego ocenie może dokonać obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie paliwa do jego napędu.


Podatnik użytkuje w prowadzonej działalności gospodarczej samochód marki Renault Megane Scenic 1,6, który zgodnie ze świadectwem homologacji posiada dopuszczalną ładowność 540 kg oraz liczbę miejsc 2 - 5.

Obliczając ładowność samochodu, zgodnie z wzorem zawartym w art. 86 ust. 3 ustawy o podatku od towarów i usług - przy uwzględnieniu 2 miejsc wynikających ze świadectwa homologacji - Podatnikowi przysługuje prawo do odliczenia podatku naliczonego przy zakupie paliwa do jego napędu, natomiast przy uwzględnieniu 5 miejsc samochód nie spełnia wymogu uznania go za ciężarowy.


Ocena prawna stanu faktycznego :


Zgodnie z przepisem art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się jednak do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5; - o czym stanowi art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy.

Zgodnie z treścią art. 86 ust 5 w/w ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 3 w/w ustawy, w przypadku posiadania samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg

gdzie:

DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,

n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy

samochody te w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług są traktowane tak jak osobowe i w stosunku do tego rodzaju samochodów - zgodnie z cyt. przepisem art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy – podatnikom nie przysługuje uprawnienie do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony przy zakupie paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu wykorzystywanego do ich napędu.

Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 4 spełnienie warunku dopuszczalnej ładowności nie jest konieczne jedynie dla:

  • pojazdów specjalnych (jeśli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z jego uzyskania wynika, że jest to pojazd specjalny),
  • pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli ze wskazanych wyżej dokumentów wynika takie przeznaczenie pojazdu.
    Ze stanu faktycznego przedstawionego w zapytaniu wynika, że Podatnik użytkuje samochód osobowo ciężarowy Renault Megane o dopuszczalnej ładowności 540 kg i liczbie miejsc 2 – 5. Prawidłowe obliczenie dopuszczalnej ładowności według wzoru określonego w art. 86 ust. 3 w/w ustawy wymaga zastosowania przy wyliczeniu tej ładowności maksymalnej liczby siedzeń przewidzianej w homologacji dla tego typu pojazdu. W opisanym przypadku do wzoru, jako liczbę miejsc (siedzeń) należy przyjąć cyfrę 5. Tak więc przy uwzględnieniu danych zawartych w świadectwie homologacji wydanym na przedmiotowy samochód nie spełnia on przesłanek ustawowych do uznania go (ze względu na zbyt małą dopuszczalną ładowność) za samochód ciężarowy w rozumieniu przepisów w/w ustawy o



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj