Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego w Bydgoszczy
PD3.3-443-63/04
z 8 czerwca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD3.3-443-63/04
Data
2004.06.08
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy w Bydgoszczy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku
Słowa kluczowe
opodatkowanie
stawki podatku
świadczenie usług
usługi reklamowe
Pytanie podatnika
Wątpliwości w zakresie określenia miejsca świadczenia usługi oraz ustalenia właściwej stawki podatku od towarów i usług.
Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) tut. organ podatkowy odpowiadając na zapytanie Spółki z dnia 10 maja 2004 r. (wpływ do tut. Urzędu 11 maja 2004 r.) w zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, wyjaśnia co następuje. Z treści zapytania wynika, że Spółka świadczy usługi reklamowe na łamach czasopism wydawanych na terenie Rzeczypospolitej Polskiej dla kontrahentów z Unii Europejskiej i ma wątpliwości w zakresie określenia miejsca świadczenia usługi oraz ustalenia właściwej stawki podatku od towarów i usług. Organ podatkowy wyjaśnia, iż zgodnie z ogólną zasadą zawartą w art. 27 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie świadczący usługę posiada siedzibę, a w przypadku posiadania stałego miejsca prowadzenia działalności, z którego świadczy usługi - miejsce, gdzie świadczący usługę posiada stałe miejsce prowadzenia działalności; w przypadku braku takiej siedziby lub stałego miejsca prowadzenia działalności - miejsce stałego zamieszkania, z zastrzeżeniem ust. 2-6 i art. 28. Od powyższej zasady ustanowiono szereg wyjątków określających inne, niż wynikające z zasady ogólnej miejsce opodatkowania usług z uwagi na ich specyfikę. W sposób szczególny unormowano miejsce opodatkowania usług reklamy. Zgodnie zatem z art. 27 ust. 3 i ust. 4 pkt 2 ww. ustawy o podatku od towarów i usług w przypadku gdy usługi reklamy świadczone są na rzecz:
- miejscem świadczenia tych usług jest miejsce, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, stałe miejsce prowadzenia działalności, dla którego dana usługa jest świadczona, a w przypadku braku stałego miejsca prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Jeżeli więc Spółka świadczy usługi reklamowe dla podatników podatku od wartości dodanej z innych krajów Unii Europejskiej niż Rzeczpospolita Polska to usługi te podlegają opodatkowaniu w tych krajach tj. miejscu, gdzie nabywca usługi posiada siedzibę, miejsce prowadzenia działalności, stały adres lub miejsce zamieszkania. Na tych kontrahentach jako na usługobiorcach ciąży wówczas obowiązek naliczenia podatku i rozliczenia go z tamtejszym fiskusem. W przypadku zaś podmiotu z kraju członkowskiego, który nie jest podatnikiem podatku od wartości dodanej, usługi reklamowe są opodatkowane na zasadach ogólnych, określonych w art. 27 ust. 1 tej ustawy tj. w miejscu siedziby usługodawcy, stałego miejsca prowadzenia działalności, stałego miejsca zamieszkania. Wówczas do świadczonych przez Spółkę usług zastosowanie będzie miała podstawowa - 22% stawka podatku VAT. Wskazuje się jednocześnie, że przez terytorium państwa trzeciego, zgodnie z art. 2 pkt 5 ww. ustawy o VAT, rozumie się terytorium państwa niewchodzące w skład terytorium Wspólnoty. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.