Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
III-2/446-1218/04/JP/707
z 4 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/446-1218/04/JP/707
Data
2004.08.04



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania


Słowa kluczowe
refundacja ceny leków


Pytanie podatnika
Przedmiotem pytania zawartego w w/w piśmie Podatnika jest rozliczanie podatku od towarów i usług z tytułu refundacji cen leków otrzymywanych z Narodowego Funduszu Zdrowia.


W odpowiedzi na pismo z dnia 09 lipca 2004r. w sprawie interpretacji przepisów podatku od towarów i usług - Naczelnik Urzędu Skarbowego Łódź – Śródmieście działając na podstawie art. 14 a §1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) uprzejmie wyjaśnia, co następuje.

Przedmiotem pytania zawartego w w/w piśmie Podatnika jest rozliczanie podatku od towarów i usług z tytułu refundacji cen leków otrzymywanych z Narodowego Funduszu Zdrowia.

Zdaniem Podatnika „w związku ze zmianą ustawy o podatku od towarów i usług zgodnie z art. 19 ust. 21 obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika (...) Rozliczenie podatku na podstawie wydruków z kasy fiskalnej to znaczy w miesiącu wcześniejszym niż miesiąc otrzymania refundacji nie narusza ustawy o podatku VAT.”

Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie zaś do art. 29 ust. 1 ustawy podstawą opodatkowania jest obrót, z zastrzeżeniem ust. 2-22, art. 30-32, art. 119 oraz art. 120 ust. 4. Obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Kwota należna obejmuje całość świadczenia należnego od nabywcy. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług.

Z przytoczonego powyżej przepisu wynika, że wszelkie otrzymane przez podatnika dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są związane z dostawą lub świadczeniem usług i wchodzą w skład świadczenia należnego nabywcy, zwiększają obrót podatnika stanowiący podstawę opodatkowania podatkiem VAT.

Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług nie będą podlegały jednak wszystkie otrzymane dotacje, subwencje i dopłaty, a jedynie te, których otrzymanie wpływa bezpośrednio na stosowaną przez podatnika cenę towaru lub usługi. Opodatkowaniu będzie więc podlegała taka dotacja czy dopłata, która stanowi pokrycie części ceny konkretnego świadczenia czy rekompensatę wykonania świadczenia po obniżonych cenach.

Tak więc w sytuacji gdy podatnik w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług otrzymuje od innego podmiotu, jakiekolwiek dofinansowanie stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu dostawy.

Jedynie w przypadku, gdy dofinansowanie służy pokryciu kosztów działalności podatnika i ma tylko pośredni związek ze stosowanymi przez niego cenami, nie zwiększa podstawy opodatkowania.

Oznacza to, iż w świetle obowiązujących przepisów ustawy otrzymywana refundacja cen leków będzie powiększała obrót podlegający opodatkowaniu wg właściwych stawek VAT.

Ze stanu faktycznego przedstawionego przez Podatnika w piśmie z dnia 09 lipca 2004r. wynika, iż „sprzedaż dokonywana jest za pośrednictwem kas fiskalnych z tym że pacjenci płacą tylko częściowo za zakupione leki, natomiast pozostałą część refunduje Narodowy Fundusz Zdrowia. W kasie fiskalnej ewidencjonowana jest cała należność za sprzedany lek, pomimo, że kwotę refundacji otrzymuję w późniejszym terminie – często w miesiącu następnym.”

W myśl przepisu art. 19 ust. 1 ustawy obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wydania towaru lub wykonania usługi, z zastrzeżeniem ust. 2-21, art. 14 ust. 6, art. 20 i art. 21 ust. 1.

Zgodnie z art. 19 ust. 21 ustawy obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części.

Stosownie do art. 99 ust. 1 ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym deklaracje podatkowe za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po każdym kolejnym miesiącu, z zastrzeżeniem ust. 2-10 i art. 133.

W składanych deklaracjach VAT-7, na podstawie art. 103 ust. 1 ustawy, podatnicy obowiązani są, bez wezwania naczelnika urzędu skarbowego, do obliczania i wpłacania podatku za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek urzędu skarbowego, z zastrzeżeniem ust. 2-4 i art. 33.

Tak więc, w chwili sprzedaży leku obowiązek podatkowy powstanie w stosunku do tej części należności jaką klient faktycznie zapłaci. Natomiast podatek VAT należny od kwot refundacji otrzymanych z NFZ należy wykazać, zgodnie z przepisem art. 19 ust. 21 ustawy określającym moment powstania obowiązku podatkowego z tytułu otrzymania dotacji, subwencji lub innej dopłaty o podobnym charakterze, dopiero w miesiącu wpływu gotówki na rachunek bankowy. Do momentu uznania rachunku bankowego podatnika, podatek należny wynikający z raportu miesięcznego winien podlegać zmniejszeniu o tę jego wartość jaka przypada na kwotę refundacji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj