Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna
III/443-87/04/JM
z 13 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III/443-87/04/JM
Data
2004.08.13



Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
dotacja
impreza
impreza artystyczna
kolonie i obozy
kolonie i obozy
podatek
podatek od towarów i usług
stawka
stawki podatku
wypoczynek


Pytanie podatnika
  1. Według jakiej stawki VAT należy opodatkować organizowane przez Ośrodek Kultury półkolonie, imprezy kulturalne z udziałem zespołów amatorskich i artystów zawodowych ?
  2. W jaki sposób wyliczyć współczynnik struktury w związku z otrzymywanymi dotacjami ?


Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna, w odpowiedzi na pismo z dnia 22 lipca 2004 r., uzupełnione pismem z dnia 6 sierpnia 2004 r., dotyczące informacji odnośnie stawki podatku VAT na organizowane przez Ośrodek Kultury półkolonie, imprezy kulturalne z udziałem zespołów amatorskich i artystów zawodowych oraz sposobu wyliczenia współczynnika struktury w związku z otrzymywanymi dotacjami, po sprawdzeniu, że spełnione zostały warunki określone w art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje, co następuje:

Z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) wynika, że opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju.

Stosownie do treści przepisów: art. 2 oraz art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) – zarówno towary, jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Na podstawie załączonej do wniosku opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych:

1. Organizacja wypoczynku dzieci – półkolonie – sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 85.32.11-00.00 (usługi dziennej pomocy wychowawczej i społecznej dla dzieci z wyłączeniem pomocy dziennej dla dzieci niepełnosprawnych fizycznie lub upośledzonych umysłowo).

Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o VAT oraz poz. 9 załącznika nr 4 do cytowanej ustawy – świadczenie wyżej wymienionych usług korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług.

2. Organizacja imprez kulturalnych z udziałem zespołów amatorskich i artystów zawodowych – została sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 92.32.10.-00.00 (usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych):

Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym między innymi pod pozycją 11 wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą. Zgodnie z powyższym, usługi świadczone przez podatnika, zaliczone do grupowania PKWiU 92.32.10.-00.00 korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.

Wyłączenie stosowania zwolnienia dotyczy jedynie należności pobieranych za wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (wówczas, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy oraz poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy – zastosowanie ma stawka PTU w wysokości 7%).

3. Rozważając zapytanie podatnika „Czy dotacja podmiotowa powinna być ujmowana do ustalania proporcji, którą będzie można pomniejszyć kwotę podatku naliczonego”, tutejszy Organ informuje, że w myśl przepisów art. 90 ust. 1 – 10 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości, lub części tych kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję tą ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (licznik) w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (mianownik).

Z powyższego wynika, że do obrotu, na podstawie którego podatnik będzie liczył proporcję, wlicza się także wysokość sprzedaży nie podlegającej opodatkowaniu.

Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji), innych niż określone w art. 29 ust. 1.

Obroty uzyskane w roku 2003 należy skorygować o:

- obrót uzyskany z dostawy towarów zaliczanych przez podatnika na podstawie przepisów o podatku dochodowym do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności,

- obrót uzyskany z transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 w poz. 3 (usługi finansowe) w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie.

Obliczony wskaźnik za poprzedni rok podatkowy obowiązuje dla wszystkich okresów rozliczeniowych całego roku podatkowego, w którym są dokonywane zakupy umożliwiające odliczenie zawartego w ich cenie podatku naliczonego.

Stosownie do przepisu art. 163 ust. 1 ustawy, jeżeli w roku 2003 podatnik osiągnął obrót przekraczający kwotę 30.000 zł z tytułu wykonywania czynności, które zgodnie z przepisami ustawy podlegałyby opodatkowaniu, lub nie podlegałyby opodatkowaniu, przy obliczaniu kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w okresach rozliczeniowych od maja do grudnia 2004 r., przyjmuje się proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 1 – 3, wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003 r. z wykonywania tych czynności, uwzględniając zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki wynika z ustaw. W przypadku, gdy podatnik uzna jednak, że w odniesieniu do niego, kwota osiągniętego w 2003 r. obrotu byłaby niereprezentatywna, stosuje się art. 90 ust. 9 wyżej cytowanej ustawy o VAT.

Tak więc, w celu wyliczenia wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, należy dokonać kwalifikacji otrzymywanych dotacji, przy czym jako kryterium dokonania tej kwalifikacji należy przyjąć przepis zawarty w art. 29 ust. 1 ustawy z którego wynika, że obrotem są te otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są związane z dostawą towarów, lub świadczeniem usług.

Wobec powyższego, podatnik winien dokonać kwalifikacji otrzymywanych dotacji jako związanych lub niezwiązanych ze świadczeniem usług, przy czym:

- te dotacje, które są związane ze świadczeniem usług, (tj. dotacje, które są związane z ceną konkretnej usługi) należy opodatkować na podstawie art. 29 ust. 1,

- dotacje, których podatnik nie zakwalifikuje (czyli nie przyporządkuje) do konkretnej usługi – nie stanowią dopłaty do ceny usługi, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu VAT.

Na podstawie art. 90 ust. 7 ustawy – dotacje, które nie podlegają opodatkowaniu należy doliczyć do obrotu, który jest uzyskiwany z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (tj. do mianownika ułamka, na podstawie którego jest wyliczana proporcja służąca do określenia kwoty podatku naliczonego).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj