Interpretacja Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna
III/443-87/04/JM
z 13 sierpnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
III/443-87/04/JM
Data
2004.08.13
Autor
Pierwszy Urząd Skarbowy Łódź-Górna
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
dotacja
impreza
impreza artystyczna
kolonie i obozy
kolonie i obozy
podatek
podatek od towarów i usług
stawka
stawki podatku
wypoczynek
Pytanie podatnika
Naczelnik Pierwszego Urzędu Skarbowego Łódź-Górna, w odpowiedzi na pismo z dnia 22 lipca 2004 r., uzupełnione pismem z dnia 6 sierpnia 2004 r., dotyczące informacji odnośnie stawki podatku VAT na organizowane przez Ośrodek Kultury półkolonie, imprezy kulturalne z udziałem zespołów amatorskich i artystów zawodowych oraz sposobu wyliczenia współczynnika struktury w związku z otrzymywanymi dotacjami, po sprawdzeniu, że spełnione zostały warunki określone w art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) informuje, co następuje: Z przepisu art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) wynika, że opodatkowaniu podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Stosownie do treści przepisów: art. 2 oraz art. 8 ust. 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) – zarówno towary, jak i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej. Na podstawie załączonej do wniosku opinii Urzędu Statystycznego w Łodzi Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych: 1. Organizacja wypoczynku dzieci – półkolonie – sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 85.32.11-00.00 (usługi dziennej pomocy wychowawczej i społecznej dla dzieci z wyłączeniem pomocy dziennej dla dzieci niepełnosprawnych fizycznie lub upośledzonych umysłowo). Zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 cytowanej ustawy o VAT oraz poz. 9 załącznika nr 4 do cytowanej ustawy – świadczenie wyżej wymienionych usług korzysta ze zwolnienia od opodatkowania podatkiem od towarów i usług. 2. Organizacja imprez kulturalnych z udziałem zespołów amatorskich i artystów zawodowych – została sklasyfikowana w grupowaniu PKWiU 92.32.10.-00.00 (usługi związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych): Na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 wyżej cytowanej ustawy o VAT zwalnia się od podatku usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy, w którym między innymi pod pozycją 11 wymieniono usługi oznaczone symbolem PKWiU ex 92, tj. usługi związane z kulturą. Zgodnie z powyższym, usługi świadczone przez podatnika, zaliczone do grupowania PKWiU 92.32.10.-00.00 korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług. Wyłączenie stosowania zwolnienia dotyczy jedynie należności pobieranych za wstęp na spektakle, koncerty, przedstawienia i imprezy związane z funkcjonowaniem obiektów kulturalnych (wówczas, zgodnie z art. 41 ust. 2 ustawy oraz poz. 156 załącznika nr 3 do ustawy – zastosowanie ma stawka PTU w wysokości 7%). 3. Rozważając zapytanie podatnika „Czy dotacja podmiotowa powinna być ujmowana do ustalania proporcji, którą będzie można pomniejszyć kwotę podatku naliczonego”, tutejszy Organ informuje, że w myśl przepisów art. 90 ust. 1 – 10 ustawy, w stosunku do towarów i usług, które są wykorzystywane przez podatnika do wykonywania czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, jak i czynności, w związku z którymi takie prawo nie przysługuje, podatnik jest obowiązany do odrębnego określenia kwot podatku naliczonego związanych z czynnościami, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Jeżeli nie jest możliwe wyodrębnienie całości, lub części tych kwot, podatnik może pomniejszyć kwotę podatku należnego o taką część kwoty podatku naliczonego, którą można proporcjonalnie przypisać czynnościom, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego. Proporcję tą ustala się jako udział rocznego obrotu z tytułu czynności, w związku z którymi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (licznik) w całkowitym obrocie uzyskanym z tytułu czynności, w związku z którymi podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego oraz czynności, w związku z którymi podatnikowi nie przysługuje takie prawo (mianownik). Z powyższego wynika, że do obrotu, na podstawie którego podatnik będzie liczył proporcję, wlicza się także wysokość sprzedaży nie podlegającej opodatkowaniu. Do obrotu uzyskanego z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego, wlicza się kwotę otrzymanych subwencji (dotacji), innych niż określone w art. 29 ust. 1. Obroty uzyskane w roku 2003 należy skorygować o: - obrót uzyskany z dostawy towarów zaliczanych przez podatnika na podstawie przepisów o podatku dochodowym do środków trwałych i wartości niematerialnych i prawnych, używanych przez podatnika na potrzeby jego działalności, - obrót uzyskany z transakcji dotyczących nieruchomości lub usług wymienionych w załączniku nr 4 w poz. 3 (usługi finansowe) w zakresie, w jakim czynności te są dokonywane sporadycznie. Obliczony wskaźnik za poprzedni rok podatkowy obowiązuje dla wszystkich okresów rozliczeniowych całego roku podatkowego, w którym są dokonywane zakupy umożliwiające odliczenie zawartego w ich cenie podatku naliczonego. Stosownie do przepisu art. 163 ust. 1 ustawy, jeżeli w roku 2003 podatnik osiągnął obrót przekraczający kwotę 30.000 zł z tytułu wykonywania czynności, które zgodnie z przepisami ustawy podlegałyby opodatkowaniu, lub nie podlegałyby opodatkowaniu, przy obliczaniu kwoty podatku naliczonego, podlegającego odliczeniu zgodnie z art. 90 w okresach rozliczeniowych od maja do grudnia 2004 r., przyjmuje się proporcję, o której mowa w art. 90 ust. 1 – 3, wyliczoną na podstawie obrotów osiągniętych w 2003 r. z wykonywania tych czynności, uwzględniając zakres prawa do obniżenia kwoty podatku należnego, jaki wynika z ustaw. W przypadku, gdy podatnik uzna jednak, że w odniesieniu do niego, kwota osiągniętego w 2003 r. obrotu byłaby niereprezentatywna, stosuje się art. 90 ust. 9 wyżej cytowanej ustawy o VAT. Tak więc, w celu wyliczenia wskaźnika, o którym mowa w art. 90 ust. 3 ustawy, należy dokonać kwalifikacji otrzymywanych dotacji, przy czym jako kryterium dokonania tej kwalifikacji należy przyjąć przepis zawarty w art. 29 ust. 1 ustawy z którego wynika, że obrotem są te otrzymane dotacje, subwencje i inne dopłaty o podobnym charakterze, które są związane z dostawą towarów, lub świadczeniem usług. Wobec powyższego, podatnik winien dokonać kwalifikacji otrzymywanych dotacji jako związanych lub niezwiązanych ze świadczeniem usług, przy czym: - te dotacje, które są związane ze świadczeniem usług, (tj. dotacje, które są związane z ceną konkretnej usługi) należy opodatkować na podstawie art. 29 ust. 1, - dotacje, których podatnik nie zakwalifikuje (czyli nie przyporządkuje) do konkretnej usługi – nie stanowią dopłaty do ceny usługi, a tym samym nie podlegają opodatkowaniu VAT. Na podstawie art. 90 ust. 7 ustawy – dotacje, które nie podlegają opodatkowaniu należy doliczyć do obrotu, który jest uzyskiwany z czynności, w stosunku do których nie przysługuje podatnikowi prawo do obniżenia kwoty podatku należnego (tj. do mianownika ułamka, na podstawie którego jest wyliczana proporcja służąca do określenia kwoty podatku naliczonego). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.