Interpretacja Urzędu Skarbowego w Przemyślu
US.IX/443-36/HM/04
z 16 lipca 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.IX/443-36/HM/04
Data
2004.07.16



Autor
Urząd Skarbowy w Przemyślu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podstawa opodatkowania --> Podstawa opodatkowania

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dopłata
dotacja
klasyfikacja statystyczna
stołówka
stołówka szkolna
subwencja
usługi stołówkowe


Pytanie podatnika
dotyczy opodatkowania posiłków dla młodzieży i otrzymywanej subwencji na te posiłki


Działając na podstawie art. 14a § 1 i § 3 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Urzędu Skarbowego w Przemyślu, w odpowiedzi na państwa pismo z dnia 16.06.2004 r. (znak: SOSW-I-618/2004, data wpływu do Urzędu 19.06.2004 r.) w sprawie opodatkowania posiłków dla młodzieży i otrzymywanej subwencji na te posiłki, wyjaśnia:

W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30.04.2004 r. ze zwolnienia od podatku od towarów i usług korzystały posiłki sprzedawane w barach mlecznych oraz w stołówkach i bufetach przyzakładowych, pod warunkiem, że nie były to stołówki i bufety ogólnodostępne na podstawie § 67 ust. 1 pkt 1 lit. e rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22.03.2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.). Od 1.05.2004 r. usługi stołówkowe opodatkowane są stawką 7-procnetową. Na takie rozwiązanie wskazuje treść § 40 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.). Zgodnie z tym przepisem, w okresie do 31.12.2007 r. obniżoną do wysokości 7 % stawkę podatku stosuje się do usług związanych z podawaniem napojów (PKWiU ex 55.4) oraz usług stołówkowych i usług dostarczania posiłków dla odbiorców zewnętrznych (PKWiU ex 55.5), z wyłączeniem:

  1. sprzedaży napojów alkoholowych o zawartości alkoholu powyżej 1,2 % oraz napojów alkoholowych będących mieszaniną piwa i napojów bezalkoholowych, w których zawartość alkoholu przekracza 0,5 %,
  2. sprzedaży kawy i herbaty (wraz z dodatkami), napojów bezalkoholowych gazowanych, wód mineralnych, a także sprzedaży w stanie przetworzonym innych towarów opodatkowanych stawką 22-procentową.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, iż O. prowadzi stołówkę dla młodzieży zakwaterowanej w internacie O. Zdaniem strony posiłki wydawane dla młodzieży zgodnie z § 40 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług są opodatkowane stawką podatku VAT w wysokości 7 %.

W świetle ww. przepisów usługi stołówkowe o symbolu PKWiU ex 55.5 w okresie od 1.05.2004 r. do 31.12.2007 r. są opodatkowane obniżoną do wysokości 7 % stawką podatku VAT. Niemniej jednak Urząd zauważa, iż O. w swoim piśmie nie podaje symbolu PKWiU na świadczone usługi, dlatego też tut. Urząd nie może jednoznacznie ustosunkować się do opodatkowania prowadzonych przez stronę usług stołówkowych. Organ podatkowy nie jest organem władnym do wydawania opinii interpretacyjnych podstawowych standardów klasyfikacyjnych (PKWiU, PKOB, PCN), właściwym organem jest tylko jeden organ statystyczny – Urząd Statystyczny w Łodzi Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych. W związku z tym, jeżeli O. uzna, że ich usługi nie mieszczą się w symbolu statystycznym ex 55.5, może zwrócić się do Urzędu Statystycznego w Łodzi celem zakwalifikowania ich do odpowiedniego symbolu PKWiU.

Zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Z regulacji tej wynika, że w sytuacji, gdy podatnik – w związku z konkretną dostawą towarów lub świadczeniem usług – otrzymuje od innego podmiotu (organu administracji rządowej, samorządowej lub organizacji społecznej) jakiekolwiek dofinansowanie (dotację, subwencję) stanowiące dopłatę do ceny towaru lub usługi, jako np. pokrycie części ceny lub rekompensata z powodu obniżenia ceny, to tego rodzaju dofinansowanie stanowi obok ceny, uzupełniający ją element podstawy opodatkowania z tytułu tej dostawy lub świadczenia usług. W przypadku dofinansowania (dotacji) przekazywanych podatnikowi ogólnie na pokrycie kosztów jego działalności, takie dofinansowanie nie podlega opodatkowaniu. Istotne zatem dla określenia, czy dane dotacje (subwencje) są, czy też nie są opodatkowane będą szczegółowe warunki ich przyznawania, określające cele realizowanego w określonej formie dofinansowania. Obowiązek podatkowy z tytułu należnych na podstawie odrębnych przepisów dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika. W przypadku uznania rachunku bankowego podatnika zaliczką z tytułu dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze obowiązek podatkowy powstaje w tej części (art. 19 ust. 21 ustawy VAT).

W niniejszej sprawie O. otrzymuje z Urzędu Miasta subwencję oświatową z przeznaczeniem zarówno na funkcjonowanie samego O. (wynagrodzenia nauczycieli, administracji i obsługi, energię, wodę, ścieki, ogrzewanie i inne), jak i wyżywienie młodzieży zamieszkałej w internacie. Zdaniem Urzędu opodatkowaniu podatkiem VAT podlegać będzie otrzymana dotacja do wyżywienia młodzieży, gdyż związana jest ze świadczeniem usług stołówkowych, które zdaniem strony opodatkowane są stawką w wysokości 7 %. Jeżeli na podstawie uzyskanej z Urzędu Statystycznego w Łodzi klasyfikacji statystycznej okaże się, że świadczone przez państwa usługi stołówkowe korzystać będą ze zwolnienia przedmiotowego, również otrzymana na ten cel dotacja będzie zwolniona z podatku VAT. Ponadto Urząd wyjaśnia, iż otrzymaną subwencję zgodnie z art. 29 ust. 1 ustawy o VAT należy traktować jako kwotę brutto a nie netto. W świetle tego przepisu podstawą opodatkowania jest obrót, zaś obrotem jest kwota należna z tytułu sprzedaży pomniejszona o kwotę należnego podatku.

Powyższej odpowiedzi udzielono w oparciu o przedstawiony stan faktyczny oraz obowiązujące, na dzień jej datowania, przepisy prawa.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj