Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-94/04/CIP/05
z 23 lutego 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-94/04/CIP/05
Data
2004.02.23



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki


Słowa kluczowe
komunikacja miejska
Polska Klasyfikacja Wyrobów i Usług (PKWiU)
stawki podatku


Pytanie podatnika
Podatnik wnosi o udzielenie informacji dotyczącej:1. zakresu stosowania 7 % stawki VAT ( na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy VAT ) w stosunku do usług przewozowych komunikacji miejskiej wymienionych w załączniku Nr 3 do ustawy o VAT, PKWiU 60.21. Czy fakt zawarcia umowy z Miastem na wykonywanie tych usług ma wpływ na stawkę podatku?Zdaniem Podatnika do usług przewozowych obejmujących przewozy pasażerów na liniach autobusowych, tramwajowych oraz przewozy osób niepełnosprawnych ma zastosowanie obniżona do wysokości 7% stawka VAT na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy VAT, w oparciu o załącznik Nr 3 do ustawy, PKWiU 60.21.2. zakresu stosowania 7% stawki podatku VAT (na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy VAT) w odniesieniu do sprzedaży biletów komunikacji miejskiej na podstawie umowy komisu.Zdaniem podatnika bilet komunikacji miejskiej, będący przedmiotem umowy komisu może korzystać z obniżonej stawki podatku w wysokości 7% na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy VAT w oparciu o załącznik nr 3 do ustawy, (PKWiU 60.21).3. zakresu stosowania 7% stawki VAT w odniesieniu do prowizji z tytułu umowy komisu, od sprzedaży biletów komunikacji miejskiej. Czy na podstawie § 66 rozporządzenia z dnia 22 marca 2002 r., prowizja za wykonane usługi komisu może korzystać z obniżonej stawki VAT w wysokości 7%? W ocenie Podatnika umowa komisu spełnia kryteria umów zawartych w pkt 3 w związku z tym daje podstawę do obniżenia stawki wymienionej w art. 18 ust. 1 ustawy VAT.4. Zakresu stosowania 7% stawki VAT (na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy VAT) w stosunku do usług remontu i konserwacji torowisk i sieci trakcyjnej. Czy usługi w zakresie napraw bieżących, przeglądów i konserwacji infrastruktury torowej oraz sieci i podstacji niezbędnych do zapewnienia prawidłowej eksploatacji mogą być opodatkowane obniżoną stawką VAT w wysokości 7% na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy VAT, w oparciu o załącznik nr 3 do ustawy , (PKWiU 45.23.13)?Podatnik uważa, że usługi napraw bieżących przeglądów i konserwacji infrastruktury torowej mogą korzystać z obniżonej stawki VAT w wysokości 7%. Natomiast dokonywanie bieżących doraźnych napraw i konserwacji układu infrastruktury sieciowej powinno być opodatkowane stawką podstawową w wysokości 22%.


Przedmiotem działalności Podatnika jest świadczenie usług przewozowych w komunikacji miejskiej na podstawie umowy zawartej z Miastem, które obejmują:

  1. przewóz pasażerów na liniach tramwajowych, autobusowych, przewóz osób niepełnosprawnych.

Zgodnie z zawartą umową Miasto zleca Podatnikowi wykonywanie usług przewozowych (w tym również osób niepełnosprawnych) na wszystkich liniach komunikacyjnych. Za wykonane usługi Wykonawca otrzymuje wynagrodzenie miesięczne.

  1. świadczenie usług wspomagających, polegających na sprzedaży komisowej biletów komunikacji miejskiej, zlecania druku biletów oraz organizacji sprzedaży biletów. Podatnik jako komisant zobowiązał się za wynagrodzeniem, w zakresie działalności swego przedsiębiorstwa do sprzedaży biletów komunikacji miejskiej w imieniu własnym na rachunek dającego zlecenie komitenta – Miasta. Przyjęte przez Podatnika od Miasta bilety komunikacji miejskiej, w celu sprzedaży na warunkach umowy komisu, pozostaną nadal własnością Miasta, aż do czasu sprzedaży ich finalnemu nabywcy.

Za wykonane czynności Wykonawcy przysługuje od Zamawiającego wynagrodzenie prowizyjne w ustalonej wysokości.

  1. kontrolę dokumentów przewozu oraz nakładania i pobierania opłat dodatkowych,
  2. dokonywanie doraźnych, bieżących napraw i konserwacji układu infrastruktury tramwajowej (tj. torowej i kompleksu elektroenergetyki trakcyjnej).

Za dokonywanie w/w napraw Podatnikowi przysługuje od Miasta stałe wynagrodzenie roczne, płatne w ratach miesięcznych na podstawie wystawionych faktur.


Ocena prawna stanu faktycznego.


Ad.1

Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 z późn. zm.) – zwanej dalej ustawą VAT - opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega sprzedaż towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej.

Natomiast zgodnie z definicją ustawową zawartą w postanowieniach art. 4 pkt 2 a) ustawy VAT, ilekroć w dalszych przepisach jest mowa o usługach – rozumie się przez to: usługi wymienione w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej

Zgodnie z art. 18 ust. 1 ustawy VAT, stawka podatku wynosi 22% z zastrzeżeniem ust. 1a, 2 i 3. Stosownie do zapisu art. 18 ust. 2 ustawy VAT dla towarów i usług wymienionych z załączniku nr 3 do ustawy stawkę podatku VAT obniża się do wysokości 7%. W poz. 110 załącznika Nr 3 wymienione zostały „Usługi pasażerskiego transportu rozkładowego lądowego pozostałe – PKWiU 60.21.

Zatem usługi przewozowe obejmujące przewozy pasażerów na liniach autobusowych, tramwajowych oraz przewozy niepełnosprawnych, jeżeli są sklasyfikowane wg PKWiU do grupowania 60.21 – podlegają opodatkowaniu 7% stawką podatku VAT.

Na wysokość stawki podatkowej przy świadczeniu usług pasażerskiego transportu rozkładowego nie ma wpływu fakt zawarcia umowy na świadczenie przedmiotowych usług z Miastem.

Ad. 2 i 3

Zgodnie z przepisami § 66 ust. 1 pkt 5 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 z późn. zm.) stawkę podatku wymienioną w art. 18 ust. 1 ustawy obniża się do wysokości 7 % dla usług świadczonych na podstawie umów agencyjnych, zlecenia i pośrednictwa lub innych umów o podobnym charakterze związanych ze świadczeniem usług w zakresie turystyki oraz sprzedażą biletów dotyczących przewozu osób kolejami, taborem samochodowym, wodnym, lotniczym oraz środkami komunikacji miejskiej.

Zgodnie z powyższym przepisem prawa sprzedaż biletów komunikacji miejskiej korzysta z preferencyjnej stawki podatku od towarów i usług.

Podstawą opodatkowania czynności wynikających z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa, umowy komisu lub innych usług o podobnym charakterze dla agenta, zleceniobiorcy, komisanta lub innej osoby świadczącej usługi o podobnym charakterze – jest kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi, zmniejszona o kwotę podatku (art. 16 ust. 1 ustawy VAT).

Z przedstawionego przez Podatnika stanu faktycznego wynika, że istotą wykonywanych przez niego czynności jest pośredniczenie w sprzedaży biletów komunikacji miejskiej, pomiędzy Miastem, a nabywcą.

Niewątpliwie są to usługi związane ze sprzedażą biletów dotyczących przewozu środkami komunikacji miejskiej, a umowa na wykonanie tych usługi ma charakter umowy zlecenia, pośrednictwa.

Zatem od prowizji z tytułu sprzedanych biletów ma zastosowanie 7% stawka podatku VAT na mocy § 66 ust. 1 pkt 5 w/w rozporządzenia.

Ad.4

W stanie prawnym obowiązującym do 31 grudnia 2002 r. usługi polegające na budowie, utrzymaniu, remoncie i modernizacji autostrad, dróg, ulic, placów oraz obiektów mostowych, opodatkowane były stawką 7% na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy VAT, poz. 81 załącznika Nr 3.

Zgodnie z ustawą z dnia 4 grudnia 2002r. zmieniającą ustawę o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, ustawę o znaczeniu wyrobów znakami skarbowymi akcyzy oraz ustawę – Kodeks karny skarbowy (Dz. U. Nr 213, poz. 1803) wprowadzone zostały nowe załączniki do ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym zawierające listy towarów i usług zwolnionych lub opodatkowanych preferencyjnymi stawkami podatku VAT. Nowelizacja ustawy VAT spowodowana była wprowadzeniem dla potrzeb podatku od towarów i usług nowej nomenklatury statystycznej tj. Polskiej Klasyfikacji Wyrobów i Usług (PKWiU), która zastąpiła Systematyczny Wykaz Wyrobów (SWW) i Klasyfikację Wyrobów i Usług (KWiU). W nowym załączniku nr 3 do ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, zawierającym wykaz towarów i usług, których sprzedaż lub świadczenie jest objęte stawką podatku w wysokości 7% wymieniono tylko roboty ogólnobudowlane związane z budową autostrad, dróg kołowych i szynowych oraz pasów startowych.

W art. 5 w/w noweli do ustawy VAT ustawodawca wyraźnie wskazał, że zmiany w klasyfikacjach statystycznych wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej oraz w kluczach powiązań pomiędzy tymi klasyfikacjami, dokonane po dniu wejścia w życie tej ustawy, nie powodują zmian w zakresie wysokości opodatkowania podatkiem od towarów i usług oraz podatkiem akcyzowym. Natomiast w myśl art. 6 cytowanej ustawy w przypadku gdy po dniu wejścia w życie niniejszej ustawy wprowadzone zmiany do ustawy, o której mowa w art. 1, dotyczące nowych oznaczeń klasyfikacyjnych towarów, usług oraz obiektów budowlanych (PKWiU, PKOB) prowadziłyby do zmiany dotychczas stosowanych stawek podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego albo prowadziłyby do zwolnienia od podatku lub opodatkowania, podatnik stosuje stawki lub zwolnienie określone w ustawie, o której mowa w art. 1 w brzmieniu obowiązującym na dzień 31 grudnia 2002 r.

Zatem w sprawie istotne jest czy usługi napraw bieżących, przeglądów i konserwacji infrastruktury torowej i sieciowej mieszczą się w zakresie usług związanych z budową, utrzymaniem, remontami i modernizacją autostrad, dróg, ulic, placów oraz obiektów mostowych.

Ustawa o podatku od towarów i usług nie zawiera definicji ulicy, definiuje natomiast w art. 4 ust. 1 pojęcie „towaru” w myśl którego przez towary rozumie się rzeczy ruchowe, jak również wszelkie postacie energii, budynki, budowle lub ich części będące przedmiotem czynności określonych w art. 2, które wymienione są w klasyfikacjach wydanych na podstawie przepisów o statystyce publicznej.

Zgodnie z art. 54 ust. 4 ustawy VAT do celów poboru podatku od towarów i usług oraz podatku akcyzowego w okresie do dnia 31 grudnia 2002 r. stosuje się klasyfikacje statystyczne obowiązujące przed dniem 1 lipca 1997 r.

Dla celów statystyki w okresie o którym mowa powyżej w zakresie obiektów budowlanych obowiązywała Klasyfikacja Obiektów Budowlanych.

Zgodnie z zarządzeniem Prezesa Głównego Urzędu Statystycznego z dnia 25 października 1989 r. w sprawie Klasyfikacji Obiektów Budowlanych, klasa drogi szynowe obejmuje m.in. urządzenia przeznaczone do prowadzenia ruchu oraz urządzenia i instalacje do sterowania ruchem teletechnicznym, informatyczne, energetyczne, oświetleniowe, bezpieczeństwa, przeciwpożarowe itp.

Natomiast z definicji drogi zawartej w ustawie z dnia 21 marca 1985 r. o drogach publicznych (tekst jedn. Dz. U. Nr 71, poz. 838 z 2000 r.) wynika, że drogą jest budowla wraz z drogowymi obiektami inżynierskimi, urządzeniami oraz instalacjami, stanowiącą całość techniczno – użytkową, przeznaczoną do prowadzenia ruchu drogowego, zlokalizowaną w pasie drogowym.

Jak wynika z przytoczonych definicji, zarówno infrastruktura torowa, jak i infrastruktura sieciowa stanowią całość techniczną użytkową, mieszczącą się w pojęciu dróg szynowych.

Zatem usługi napraw bieżących, przeglądów i konserwacji infrastruktury torowej i sieciowej podlegają opodatkowaniu stawką podatku 7% na podstawie art. 18 ust. 2 ustawy, załącznik nr 3.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj