Interpretacja Izby Skarbowej w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie
IS.IX/3-0050/233/04
z 2 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
IS.IX/3-0050/233/04
Data
2004.09.02



Autor
Izba Skarbowa w Rzeszowie Ośrodek Zamiejscowy w Krośnie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury


Słowa kluczowe
administracja
faktura VAT
jednostka samorządu terytorialnego
złożenie deklaracji


Pytanie podatnika
Czy usługi, w zakresie których powiat nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług mają być ujmowane w deklaracji VAT-7 i czy należy do tych usług wystawiać faktury VAT?


Działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie dokonuje zmiany udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lesku w piśmie z dnia 4.08.2004 r. (znak: US-PP-443/10/04) informacji o zakresie stosowania prawa podatkowego w podatku od towarów i usług:

W piśmie skierowanym do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Lesku starostwo zwróciło się z zapytaniem: czy usługi, w zakresie których powiat nie jest podatnikiem podatku od towarów i usług mają być ujmowane w deklaracji VAT-7 i czy należy do tych usług wystawiać faktury VAT. Powiat realizuje zadania w zakresie: usługi polegające na prowadzeniu i udostępnieniu danych z powiatowego zasobu geodezyjnego i kartograficznego, ewidencji gruntów i budynków, uzgadnianiu projektów, wykonywaniu odbitek kserograficznych itp. - PKWiU 75.14.12-00.00 „usługi administracji publicznej pomocnicze ogólne z wyjątkiem spraw personalnych. Odpowiadając na powyższe pytania, Dyrektor Izby Skarbowej w Rzeszowie informuje:

Zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujących te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Natomiast z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) wynika, iż zwalnia się od podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie umów cywilnoprawnych. Dokonując zatem analizy związku przepisu art. 15 ust. 6 ustawy o podatku VAT i § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia należy przyjąć, że organy samorządu terytorialnego są, co do zasady, podatnikami podatku od towarów i usług i nie ma do nich zastosowania art. 15 ust.6 ustawy o VAT. Jednostki samorządu terytorialnego - gmina, powiat, województwo - wykonują zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. Uznając, że jednostki samorządu terytorialnego są podatnikami podatku od towarów i usług, ustawodawca zwolnieniu od podatku poddał jedynie te ich usługi, które polegają na władczym realizowaniu ich zadań, co wynika wprost z § 8 ust. 1 pkt 13 ww. rozporządzenia. Pozostałe czynności wykonywane przez jednostki samorządu terytorialnego mogą korzystać ze zwolnienia od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT, tj. usługi wymienione w załączniku nr 4 do ustawy.

W świetle powyższego powiat, jako jednostka samorządu terytorialnego będąca podatnikiem podatku VAT, może korzystać ze zwolnienia przedmiotowego zarówno na podstawie § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów, jak również na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o podatku VAT. Usługi o symbolu PKWiU 75.14.12-00.00 - „Usługi administracji publicznej pomocnicze ogólne z wyjątkiem spraw personalnych” zostały wymienione w poz. 6 załącznika nr 4 do ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) zawierającym wykaz usług zwolnionych od podatku na mocy art. 43 ust. 1 pkt 1 ww. ustawy, a zatem podlegają zwolnieniu przedmiotowemu.

Odnośnie ujmowania tych usług w deklaracji VAT-7 należy stwierdzić, iż zarówno za rządów starej ustawy o VAT, jak i aktualnie obowiązującej, sprzedaż zwolnioną od podatku VAT wykazuje się w deklaracji VAT-7. Wobec czego powiat sprzedaż zwolnioną przedmiotowo z podatku VAT na podstawie ww. przepisów ma obowiązek wykazać w miesięcznej deklaracji VAT-7 (część C.1., poz. 20). Ponadto czynność zwolniona dokumentowana jest również fakturami VAT. Jednocześnie zauważa się, iż podatnicy nie mają obowiązku wystawiania faktur osobom fizycznym nieprowadzącym działalności gospodarczej, jednakże na żądanie tych osób są obowiązani do wystawiania faktury (art. 106 ust. 4 ustawy o VAT).



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj