Interpretacja Izby Skarbowej w Opolu
PP-I-005/408/TŁ/04
z 3 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP-I-005/408/TŁ/04
Data
2004.09.03



Autor
Izba Skarbowa w Opolu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
budowa
budownictwo mieszkaniowe
infrastruktura towarzysząca
organ administracji publicznej
podatek od towarów i usług
przetarg
specyfikacja istotnych warunków zamówienia (SIWZ)
stawki podatku
zamówienie publiczne


Pytanie podatnika
Podatnik zwrócił się z zapytaniem o prawidłowa stawkę podatku od towarów i usług na budowę kanalizacji deszczowej związanej z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Drugie pytanie dotyczyło ewentualnego opodatkowania sprzedaży dokumentacji (specyfikacja istotnych warunków zamówienia wraz z załącznikami) na rzecz osób fizycznych, firm i przedsiębiorstw, biorących udział w przetargu.


Działając na podstawie art. 14b § 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz.926 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu zmienia treść udzielonej przez Naczelnika Urzędu Skarbowego w Oleśnie informacji z dnia 30 lipca 2004r., Nr PP-443/18/JK/04 o zakresie stosowania prawa podatkowego, udzielonej w odpowiedzi na wniosek Urzędu Miasta i Gminy.

Podatnik zwrócił się do Urzędu Skarbowego w Oleśnie z zapytaniem o prawidłowa stawkę podatku od towarów i usług na budowę kanalizacji deszczowej związanej z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą. Drugie pytanie dotyczyło ewentualnego opodatkowania sprzedaży dokumentacji (specyfikacja istotnych warunków zamówienia wraz z załącznikami) na rzecz osób fizycznych, firm i przedsiębiorstw, biorących udział w przetargu.

W piśmie z dnia 30 lipca 2004r., Nr PP-443/18/JK/04 Naczelnik Urzędu Skarbowego w Oleśnie odnośnie pierwszego pytania stwierdził, iż opisane przez Podatnika roboty budowlane należy opodatkować stawka 7%. Odnośnie zaś pytania drugiego, organ podatkowy wyjaśnił, że organizator przetargu, sprzedając klientom opracowaną przez siebie specyfikację przetargową, sprzedaje towar (prospekt lub akcydens informacyjny) i tym samym czynność taką powinien udokumentować fakturą VAT i opodatkować podstawową stawką podatku od towarów i usług (22%).

Z powyższa interpretacją nie sposób się zgodzić.

Po przeanalizowaniu stanu faktycznego Dyrektor Izby Skarbowej w Opolu stwierdza co następuje:

Zgodnie z art. 146 ust. 1 pkt 2 lit. a) ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz.535) do dnia 31 grudnia 2007r. stawka VAT na roboty budowlano-montażowe oraz remonty i roboty konserwacyjne związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą wynosi 7%. W myśl art. 146 ust. 2 ustawy o VAT przez roboty związane z budownictwem mieszkaniowym i infrastrukturą towarzyszącą rozumie się roboty budowlane dotyczące inwestycji w zakresie obiektów budownictwa mieszkaniowego i infrastruktury towarzyszącej oraz remontów obiektów budownictwa mieszkaniowego. Natomiast infrastruktura towarzysząca budownictwu mieszkaniowemu obejmuje:
- sieci rozprowadzające, wraz z urządzeniami, obiektami i przyłączami do budynków mieszkalnych,
-urządzanie i zagospodarowanie terenu w ramach przedsięwzięć i zadań budownictwa mieszkaniowego, w szczególności drogi, dojścia, dojazdy, zieleń i mała architekturę, urządzenia i ujęcia wady, stacje uzdatniania wody, oczyszczalnie ścieków, kotłownie oraz sieci wodociągowe , kanalizacyjne, cieplne, elektroenergetyczne, gazowe i telekomunikacyjne
-jeżeli są one związane z obiektami budownictwa mieszkaniowego.

Opisane przez Podatnika roboty budowlane można zatem zaliczyć do infrastrukturytowarzyszącej budownictwu mieszkaniowemu i zastosować do nich stawkę preferencyjna (7%).

Odnośnie drugiego pytania, należy stwierdzić, iż stosownie do przepisu art. 5 ust. 1 powołanej ustawy, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega m.in. odpłatne świadczenie usług oraz odpłatna dostawa towarów na terytorium RP. Jednakże, zgodnie z art. 15 ust. 6 ustawy o VAT, podatnikiem podatku od towarów i usług nie są organy władzy publicznej oraz urzędy obsługujące te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Nadto, przepis § 8 ust. 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz.970 ze zm.) zwalnia z tego podatku czynności związane z wykonywaniem zadań publicznych nałożonych odrębnymi przepisami, wykonywane w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Zatem organy władzy publicznej i urzędy je obsługujące oraz jednostki samorządu terytorialnego są, podatnikami podatku od towarów i usług wyłącznie w zakresie czynności mających charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o VAT.

Obowiązek przekazania specyfikacji istotnych warunków zamówienia wynika z przepisów ustawy z dnia 29 stycznia 2004 r. Prawo zamówień publicznych (Dz. U. Nr 19, poz.177 ze zm.). Zgodnie z przepisem art. 37 tej ustawy, specyfikacje przetargowe przekazywane są nieodpłatnie, z zastrzeżeniem art. 42 ust. 2, który stanowi, że cena, jakiej wolno żądać za materiały przetargowe, może pokrywać jedynie koszty ich druku oraz przekazania. Przekazanie takie nie ma więc charakteru zarobkowego i jest obowiązkiem nałożonym przez ustawę na zamawiającego - w tym wypadku jednostkę samorządu terytorialnego i co za tym idzie, jest czynnością wyłączoną z opodatkowania podatkiem od towarów i usług.
Powyższej informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu oraz obowiązujące przepisy prawa podatkowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj