Interpretacja Urzędu Celnego w Zamościu
303000-SN-9296-14/04
z 25 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
303000-SN-9296-14/04
Data
2004.08.25



Autor
Urząd Celny w Zamościu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby tytoniowe


Słowa kluczowe
podatek akcyzowy
stawki podatku
tytoń


Pytanie podatnika
Czy produkowany przez podatnika tytoń przetworzony w postaci krajanki tytoniowej pakowany w opakowania kartonowe o wadze 80-100 kg, będący przedmiotem obrotu krajowego i dostawy wewnątrzwspólnotowej na rzecz podmiotów zajmujących się pakowaniem przedmiotowego tytoniu w opakowania jednostkowe 40-500g z przeznaczeniem do odbiorcy detalicznego jako tytoń do palenia, jest w świetle ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) wyrobem podlegającym opodatkowaniu podatkiem akcyzowym?


Zgodnie z art. 73 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 29, poz. 257 ze zm.) wyrobami tytoniowymi w rozumieniu załącznika nr 4 do ustawy jest między innymi:
1. tytoń do palenia:
a) cięty tytoń do ręcznego sporządzania papierosów,
b) inny tytoń do palenia
- oznaczone odpowiednio symbolami PKWiU 16.00.13-30 oraz kodem CN 2403 10.

W ust. 4 załącznika Nr 4 do ustawy określono, że za tytoń do palenia uznaje się:
1. tytoń, który został pocięty lub inaczej podzielony, skręcony lub sprasowany w postaci bloków oraz nadający się do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego,
2. odpady tytoniowe, oddane do sprzedaży detalicznej, nie będące cygarami, cygaretkami i papierosami, w rozumieniu niniejszej ustawy, a nadające się do palenia.

Tytoń przetworzony w postaci krajanki tytoniowej jako tytoń do palenia bez dalszego przetwarzania przemysłowego, a jedynie z przeznaczeniem do sprzedaży przedsiębiorcy zajmującego się paczkowaniem w opakowania jednostkowe przeznaczone do obrotu detalicznego jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym o symbolu PKWiU 16.00.12-30 CN 2403 10 tj. tytoń do palenia.

Zgodnie z określeniem zawartym w art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 6 września 2001r. o towarach paczkowanych (Dz. U. Nr 128, poz. 1409 ze zm.) paczkowanie polega na umieszczeniu odmierzonej porcji produktu w opakowaniu jednostkowym z przeznaczeniem go do sprzedaży w formie towaru paczkowanego.

Z przedstawionej przez podatnika sytuacji wynika, że tytoń przetworzony w postaci krajanki tytoniowej z końcowym przeznaczeniem do palenia, po sprzedaży z przedsiębiorstwa podatnika, nie będzie poddawany dlaszemu przetwarzaniu przemysłowemu np.: przygotowanie odpowiedniej mieszanki recepturalnej, bądź podobnym procesom. Wobec powyższego nie można tego tytoniu klasyfikować jako "Tytoń przetworzony pozostały, osobno niewymieniony" o symbolu PKWiU 16.00.12-90.90 i CN 2403 99 90. Będzie jedynie paczkowany w opakowania jednostkowe przez kupującego, który zgodnie z przepisami art. 73 ust. 2 cyt. ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym staje się producentem wyrobów tytoniowych.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym na podmiocie dokonującym paczkowania tj. producencie wyrobów tytoniowych ciąży obowiązek oznaczania wyrobów akcyzowych podatkowymi znakami akcyzy.

Producent wyrobów tytoniowych na podstawie przepisów art. 73 ust. 4 ww. ustawy wyznacza maksymalną cenę detaliczną i drukuje na opakowaniach jednostkowych.

Proces paczkowania krajanki tytoniowej, oznaczania opakowania jednostkowego znakiem akcyzy oraz nadrukowania maksymalnej ceny detalicznej nie zmienia przeznaczenia tego tytoniu.

Reasumując powyższe przedmiotowa krajanka tytoniowa przeznaczona jako tytoń do palenia jest wyrobem akcyzowym zharmonizowanym, a dokonanie sprzedaży na terytorium kraju bądź dostawa wewnątrzwspólnotowa zgodnie z art. 4 ust. 1 pkt. 3 i 5 ustawy, podlega opodatkowaniu podatkiem akcyzowym.

Zgodnie z art. 26 ust. 1 pkt 2 ustawy pobór akcyzy od wyrobów akcyzowych zharmonizowanych jest zawieszony jeżeli wyroby są przewożone między składami podatkowymi na terytorium kraju, po spełnieniu warunkó określonych w art. 27 ust. 4 ustawy tj.:
- dołączenie do przewożonych wyrobów akcyzowych zharmonizowanyc administracyjnego dokumentu towarzyszącego,
- złożenia we właściwym urzędzie celnym zabezpieczenia akcyzowego.

Przeznaczenie tytoniu do palenia stanowi wytyczną do określenia stawki podatku akcyzowego. Jeżeli tytoń do palenia jest przeznaczony do ręcznego sporządzania papierosów, należy stosować stawkę akcyzy określoną w art. 73 ust. 3 pkt 3 lit. a ustawy, a w przypadku przeznaczenia tego tytoniu do innych celów należy stosować stawkę określoną w art. 73 ust. 3 pkt 3 lit. b ustawy.

W rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawek podatku akcyzowego (Dz. U. Nr 87, poz. 825) w § 2 ust. 2 pkt 3 zostały określone obniżone stawki akcyzy dla wyrobów tytoniowych sprzedawanych w kraju i wynoszą one dla tytoniu do palenia:
a) ciętego tytoniu do ręcznego sporządzania papierosów - do wysokości 42 zł za każdy 1 kilogram i 17,5% maksymalnej ceny detalicznej,
b) innego tytoniu do palenia - do wysokości 50% maksymalnej ceny detalicznej.

W ustawie o podatku akcyzowym i ww. rozporządzeniu stawki akcyzy zostały ustalone w różnej wysokości dla dwóch rodzajów tytoniu do palenia, tj. dla:
- ciętego tytoniu do ręcznego sporządzania papierosów,
- innego tytoniu do palenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj