Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPP4/443-398/12-3/OS
z 11 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPP4/443-398/12-3/OS
Data
2012.09.11



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
prawo do odliczenia
wynajem samochodów


Istota interpretacji
Czy od paliwa zakupionego do samochodu osobowego przeznaczonego wyłącznie na wynajem przysługuje prawo do obniżania podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze zakupu za takie paliwo?



Wniosek ORD-IN 171 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Wnioskodawcy, przedstawione we wniosku z dnia 30 maja 2012 r. (data wpływu 11 czerwca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze zakupu paliwa do samochodu osobowego przeznaczonego wyłącznie na wynajem – jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 11 czerwca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie właściwego interpretowania warunku dotyczącego okresu w jakim samochód ma być wyłącznie wykorzystywany na wynajem przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy oraz w zakresie prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze zakupu paliwa do samochodu osobowego przeznaczonego wyłącznie na wynajem.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Firma (jednoosobowa działalność gospodarcza), będąca płatnikiem VAT czynnym, zamierza rozszerzyć zakres swojej dotychczasowej działalności o działalność polegającą na wynajmowaniu samochodów osobowych i furgonetek (<=3,5t) z kierowcą (kod PKD 49.32.Z) oraz wynajem i dzierżawę samochodów osobowych i furgonetek (<=3,5 t), bez kierowcy (kod PKD 77.11.2).

W praktyce ww. działalność miałaby polegać np.:

  • na świadczeniu tzw. usług „auto do ślubu”, które miałyby polegać na wynajmowaniu samochodu osobowego z kierowcą lub bez kierowcy, na najczęściej jeden dzień (sobota) lub dwa dni (weekend), jako auta przeznaczonego do podwożenia nowożeńców na uroczystość zaślubin i związane z tym uroczystości weselne,
  • na świadczeniu usług wynajmu samochodów dla zagranicznych kontrahentów Wnioskodawcy, którzy przylatują do Polski samolotem i są zainteresowani wynajmem auta najczęściej z kierowcą, w celu przywiezienia ich do Firmy Wnioskodawcy oraz do innych firm zlokalizowanych na terenie Polski w celach biznesowych,
  • na świadczeniu usług wynajmu samochodów dla innych zainteresowanych tym osób.

Z przeprowadzonego przez Wnioskodawcę rozpoznania rynku, wydaje się, że oferowane przez Zainteresowanego usługi znalazłyby swoich nabywców, a ich świadczenie może być źródłem dodatkowego dochodu dla firmy.

Art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (zwana dalej ustawą), stanowi, że w okresie od wejścia w życie tej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r. w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług, stanowi 60 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł.

Z kolei art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b) ww. przewiduje jeden z wyjątków od ogólnej zasady przewidzianej w art. 3 ust. 1, stanowiąc, że ogólna zasada określona w art. 3 ust. 1 nie dotyczy m.in. przypadków, gdy spełnione są łącznie dwa warunki:

  • przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie samochodów osobowych na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze
  • te samochody są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystywania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy od paliwa zakupionego do samochodu osobowego przeznaczonego wyłącznie na wynajem przysługuje prawo do obniżania podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze zakupu za takie paliwo...

Zdaniem Wnioskodawcy, odnosząc się do przedstawionych wyżej pytań i zakładając spełnienie pierwszego z warunków o których mowa w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b), czyli, że przedmiotem działalności Wnioskodawcy jest m.in. oddanie w odpłatne używanie samochodów osobowych na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, zajmuję następujące stanowisko.

Zgodnie z art. 4 ust. 1 ww. ustawy w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy tj. od 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r. obniżenia kwoty lub zwrotu podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1 przedmiotowej ustawy.

A contrario należy więc przyjąć, iż przysługuje Wnioskodawcy prawo do obniżania podatku należnego w związku z zakupem paliw do pojazdów nie wymienionych w niniejszym przepisie, a więc w szczególności pojazdów, o których mowa w art. 3 ust 2 ustawy.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za nieprawidłowe.

Zgodnie z art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Stosownie do ust. 2 pkt 1 lit. a) powołanego artykułu, kwotę podatku naliczonego stanowi, suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 29 ust. 4.

W myśl art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 16 grudnia 2010 r. o zmianie ustawy o podatku od towarów i usług oraz ustawy o transporcie drogowym (Dz. U. z 2010 r. nr 247, poz. 1652), w okresie od dnia 1 stycznia 2011 r. do dnia 31 grudnia 2012 r., w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony kwotę podatku naliczonego, o której mowa w art. 86 ust. 2 ustawy zmienianej w art. 1, stanowi 60% kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 6.000 zł, z zastrzeżeniem ust. 2.

Zgodnie z ust. 2 pkt 7 lit. b) powyższego artykułu, przepis ust. 1 nie dotyczy przypadków, gdy przedmiotem działalności podatnika jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze i te samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Należy zauważyć, że wskazana w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej działalność w zakresie oddania w odpłatne używanie samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony, na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, które to samochody (pojazdy) są przez podatnika przeznaczone wyłącznie do wykorzystania na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy, powinna być przez podatnika rzeczywiście prowadzona.

Użyte w zacytowanym przepisie, sformułowanie „przedmiotem działalności podatnika” w zestawieniu z dalszą częścią zdania w brzmieniu „jest oddanie w odpłatne używanie tych samochodów (pojazdów) na podstawie umowy (…)” nie oznacza przedmiotu działalności w sensie generalnym (formalnym), lecz w kontekście zadysponowania konkretnym samochodem w ściśle określony sposób. Mówiąc o przedmiocie działalności podatnika, przepis ten wiąże go jednocześnie z oddaniem w odpłatne używanie konkretnych samochodów poprzez użycie wyrazu „tych”, przy czym ich oddanie w odpłatne używanie na podstawie określonej umowy jest jedyną okolicznością wymienioną w tym przepisie, która uzasadnia jego zastosowanie.

Zatem sam fakt prowadzenia działalności gospodarczej w zakresie wynajmu tych samochodów na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze, nie jest wystarczającą przesłanką, pozwalającą na odliczenie pełnej kwoty podatku naliczonego z tytułu nabycia ww. samochodów i pojazdów. Do nabycia takiego uprawnienia konieczne jest równoczesne przeznaczenie danego, konkretnego samochodu do najmu.

Ponadto ustawodawca wskazuje, obok przeznaczenia samochodów na cele określone w tym przepisie, również na konieczność ich wykorzystywania, tj. fizycznego używania przez podmiot trzeci.

Na mocy art. 4 cyt. ustawy nowelizującej, w okresie od dnia wejścia w życie niniejszej ustawy do dnia 31 grudnia 2012 r., obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1.

Z przywołanych wyżej przepisów wynika, iż przewidziany przepisem art. 4 ustawy nowelizującej, zakaz odliczania podatku naliczonego przy nabyciu paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, dotyczy tylko tych paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, które wykorzystywane są do napędu samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 3 ust. 1 (tj. pojazdów samochodowych o dopuszczalnej masie całkowitej nieprzekraczającej 3,5 tony). Jeżeli samochód korzysta z wyłączenia z tej grupy pojazdów poprzez spełnienie przesłanek zawartych w art. 3 ust. 2 pkt 7 lit. b ustawy nowelizującej, wówczas od zakupu paliwa do przedmiotowego samochodu przysługuje prawo do odliczenia

Z treści złożonego wniosku wynika, że Wnioskodawca zamierza rozszerzyć zakres swojej dotychczasowej działalności o działalność polegającą na wynajmowaniu samochodów osobowych i furgonetek (<=3,5t) z kierowcą oraz wynajem i dzierżawę samochodów osobowych i furgonetek (<=3,5 t), bez kierowcy.

W praktyce ww. działalność miałaby polegać np.:

  • na świadczeniu tzw. usług „auto do ślubu”, które miałyby polegać na wynajmowaniu samochodu osobowego z kierowcą lub bez kierowcy, na najczęściej jeden dzień (sobota) lub dwa dni (weekend), jako auta przeznaczonego do podwożenia nowożeńców na uroczystość zaślubin i związane z tym uroczystości weselne,
  • na świadczeniu usług wynajmu samochodów dla zagranicznych kontrahentów Wnioskodawcy, którzy przylatują do Polski samolotem i są zainteresowani wynajmem auta najczęściej z kierowcą, w celu przywiezienia ich do Firmy Wnioskodawcy oraz do innych firm zlokalizowanych na terenie Polski w celach biznesowych,
  • na świadczeniu usług wynajmu samochodów dla innych zainteresowanych tym osób.

Mając na uwadze opisane zdarzenie przyszłe oraz powołane przepisy prawa stwierdzić należy, iż w sytuacji gdy przedmiotem działalności Wnioskodawcy będzie oddanie w odpłatne używanie samochodów osobowych na podstawie umowy najmu, dzierżawy, leasingu lub innych umów o podobnym charakterze oraz samochody te będą przeznaczone wyłącznie na te cele przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy, to Wnioskodawcy będzie przysługiwało prawo do obniżenia podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze zakupu paliwa. Wówczas nie będzie miał bowiem zastosowania art. 4 ustawy nowelizującej z uwagi na fakt, iż przedmiotowy samochód korzysta z wyłączenia z grupy pojazdów, o których mowa w art. 3 ust. 1 ustawy nowelizującej. Jednakże aby możliwe było odliczenie podatku naliczonego z faktur dokumentujących zakup paliwa do tych samochodów nie wystarczy wypełnienie jedynie pierwszego warunku dotyczącego przedmiotu działalności Wnioskodawcy ale również drugiego czyli przeznaczenia samochodów na wynajem przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy.

Wobec powyższego oceniając stanowisko Wnioskodawcy w tym zakresie należało uznać za nieprawidłowe.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

W niniejszej interpretacji załatwiono wniosek w części dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie prawa do obniżania podatku należnego o podatek naliczony zawarty w fakturze zakupu paliwa do samochodu osobowego przeznaczonego wyłącznie na wynajem.

Natomiast kwestia dotycząca przedstawionego zdarzenia przyszłego w zakresie właściwego interpretowania warunku, dotyczącego okresu w jakim samochód ma być wyłącznie przeznaczony do wykorzystywania na wynajem przez okres nie krótszy niż sześć miesięcy zostanie załatwiona odrębnym rozstrzygnięciem.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj