Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Łodzi
IPTPB3/4230-11/12-2/GG
z 10 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPTPB3/4230-11/12-2/GG
Data
2012.09.10



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi


Temat
Ordynacja podatkowa --> Organy podatkowe i ich właściwość --> Właściwość organów podatkowych --> Właściwość miejscowa organu


Słowa kluczowe
limit
przychód
urząd skarbowy
właściwość miejscowa


Istota interpretacji
Czy nastąpi zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego w związku z tym, że osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą w roku 2011 osiągnęła przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów i usług większy niż równowartość 5 mln euro według średniego kursu ogłaszanego przez Bank na koniec roku podatkowego ?



Wniosek ORD-IN 195 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749 ze zm.) oraz § 2 i § 5a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Łodzi działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Pana przedstawione we wniosku z dnia 2 lipca 2012 r. (data wpływu 5 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 1996r. o urzędach skarbowych i izbach skarbowych (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 121, poz. 1267 ze zm.) w zakresie ustalenia właściwego dla wnioskodawcy urzędu skarbowego – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 5 lipca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej przepisów ustawy z dnia 21 czerwca 1996r. o urzędach skarbowych i izbach skarbowych (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 121, poz. 1267 ze zm.) w zakresie ustalenia właściwego dla wnioskodawcy urzędu skarbowego.

W przedmiotowym wniosku zostało przedstawione następujące zdarzenie przyszłe.

Wnioskodawca prowadzi jako osoba fizyczna jednoosobową działalność gospodarczą na podstawie wpisu do ewidencji działalności gospodarczej nr pod nazwą Zakład Robót Instalacyjno-Inżynieryjnych. W przedsiębiorstwie Wnioskodawcy prowadzone są księgi rachunkowe zgodnie z ustawą o rachunkowości.

Właściwym dla podatnika organem podatkowym jest Naczelnik Urzędu Skarbowego zarówno w przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych jak i podatku od towarów i usług. Wnioskodawca prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą przekroczył przychód netto ze sprzedaży towarów i usług za rok 2011 odpowiadający równowartości 5 mln euro według średniego kursu ogłaszanego przez Bank i na koniec roku podatkowego.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy nastąpi zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego w związku z tym, że osoba fizyczna prowadząca jednoosobową działalność gospodarczą w roku 2011 osiągnęła przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów i usług większy niż równowartość 5 mln euro według średniego kursu ogłaszanego przez Bank na koniec roku podatkowego ...

Zdaniem Wnioskodawcy, zgodnie z art. 5 ust. 9b pkt 7a ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach skarbowych i izbach skarbowych Wnioskodawca, jako osoba fizyczna prowadząca działalność gospodarczą nie podlega pod zasięg terytorialny tzw. Dużego (wyspecjalizowanego) Urzędu Skarbowego .

Zgodnie z art. 5 ust. 9 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (t. j. Dz. U. z 2004r. Nr 121, poz. 1267 ze zm.) właściwość miejscową, naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych określa się według terytorialnego zasięgu działania odpowiednio urzędu skarbowego i izby skarbowej, z uwzględnieniem ust. 9a, a także z uwzględnieniem zadań i terytorialnego zasięgu działania tych organów określonych w programach pilotażowych, o których mowa w ust. 1a i 1b.

W myśl natomiast art. 5 ust. 9a ww. ustawy, terytorialny zasięg działania określonego urzędu skarbowego wyłącznie w zakresie:

  1. niektórych kategorii podatników,
  2. wykonywania niektórych zadań określonych w ust. 6

-może obejmować terytorialny zasięg działania innych urzędów skarbowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) powyższej ustawy, wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania określonego urzędu skarbowego zgodnie z ust. 9a następuje w przepisach określonych na podstawie ust. 9c i może dotyczyć w szczególności:

  1. podatkowych grup kapitałowych;
  2. banków;
  3. zakładów ubezpieczeń;
  4. jednostek działających na podstawie przepisów 2005 r. o obrocie instrumentami finansowym (Dz. U. Nr 183, poz. 1538 ze zm.) oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych;
  5. jednostek działających na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych;
  6. oddziałów lub przedstawicielstw przedsiębiorstw zagranicznych;
  7. osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które:
    1. w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 min euro według kursu średniego ogłaszanego przez Bank na koniec roku podatkowego albo
    2. jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, biorą udział bezpośrednio lub pośrednio w zasądzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli, albo posiadają udział w kapitale takich przedsiębiorstw albo .
    3. są zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5 % głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, albo .
    4. jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym w rozumieniu innych ustaw lub w jego kontroli albo posiadają jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.


Wobec kryterium określonego w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ustawy o urzędach i izbach skarbowych "dużym" urzędom skarbowym mają podlegać wyłącznie osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro.

Mimo iż Wnioskodawca prowadząc działalność gospodarczą jako osoba fizyczna przekroczył przychód netto ze sprzedaży towarów i usług odpowiadający równowartości 5 mln euro to powyższe przepisy nie mają zastosowania, gdyż nie dotyczą osób fizycznych prowadzących działalność gospodarczą.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego zdarzenia przyszłego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 5 ust. 9 ustawy z dnia 21 czerwca 1996 r. o urzędach i izbach skarbowych (t. j. Dz. U. z 2004 r. Nr 121, poz. 1267 ze zm.) właściwość miejscową naczelników urzędów skarbowych i dyrektorów izb skarbowych określa się według terytorialnego zasięgu działania odpowiednio urzędu skarbowego i izby skarbowej, z uwzględnieniem ust. 9a, a także z uwzględnieniem zadań i terytorialnego zasięgu działania tych organów określonych w programach pilotażowych, o których mowa w ust. 1a i 1b.

W myśl natomiast art. 5 ust. 9a ww. ustawy, terytorialny zasięg działania określonego urzędu skarbowego wyłącznie w zakresie:

  1. niektórych kategorii podatników,
  2. wykonywania niektórych zadań określonych w ust. 6

-może obejmować terytorialny zasięg działania innych urzędów skarbowych.

Zgodnie z art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) powyższej ustawy, wyznaczenie terytorialnego zasięgu działania określonego urzędu skarbowego zgodnie z ust. 9a następuje w przepisach określonych na podstawie ust. 9c i może dotyczyć w szczególności:

  1. podatkowych grup kapitałowych;
  2. banków;
  3. zakładów ubezpieczeń;
  4. jednostek działających na podstawie przepisów ustawy z dnia 29 lipca 2005 r. o obrocie instrumentami finansowymi (Dz. U. Nr 183, poz. 1538) oraz przepisów o funduszach inwestycyjnych;
  5. jednostek działających na podstawie przepisów o organizacji i funkcjonowaniu funduszy emerytalnych;
  6. oddziałów lub przedstawicielstw przedsiębiorstw zagranicznych;
  7. osób prawnych lub jednostek organizacyjnych nieposiadających osobowości prawnej, które:
    1. w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro według kursu średniego ogłaszanego przez Bank na koniec roku podatkowego albo
    2. jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego, biorą udział bezpośrednio lub pośrednio w zarządzaniu przedsiębiorstwami położonymi za granicą lub w ich kontroli, albo posiadają udział w kapitale takich przedsiębiorstw albo
    3. są zarządzane bezpośrednio lub pośrednio przez nierezydenta w rozumieniu przepisów prawa dewizowego lub nierezydent dysponuje co najmniej 5 % głosów na zgromadzeniu wspólników albo na walnym zgromadzeniu, albo
    4. jako rezydenci w rozumieniu przepisów prawa dewizowego jednocześnie bezpośrednio lub pośrednio biorą udział w zarządzaniu podmiotem krajowym i podmiotem zagranicznym w rozumieniu innych ustaw lub w jego kontroli albo posiadają jednocześnie udział w kapitale takich podmiotów.


Wobec kryterium określonego w art. 5 ust. 9b pkt 7 lit. a) ustawy o urzędach i izbach skarbowych "dużym" urzędom skarbowym mają podlegać wyłącznie osoby prawne lub jednostki organizacyjne nieposiadające osobowości prawnej, które w ostatnim roku podatkowym osiągnęły przychód netto, w rozumieniu przepisów o rachunkowości, ze sprzedaży towarów, wyrobów i usług o równowartości co najmniej 5 mln euro.

Jak wynika z przedstawionego we wniosku zdarzenia przyszłego Wnioskodawca prowadząc jednoosobową działalność gospodarczą jako osoba fizyczna przekroczył za rok 2011, przychód netto ze sprzedaży towarów i usług odpowiadający równowartości 5 mln euro według średniego kursu ogłaszanego przez Bank na koniec roku podatkowego.

Mając powyższe na względzie stwierdzić należy, iż skoro Wnioskodawca jest osobą fizyczną prowadzącą działalność gospodarczą powyższe przepisy nie mają zastosowania.

Zagadnienie właściwości miejscowej organów podatkowych co do zasady reguluje Ordynacja podatkowa z dnia 29 sierpnia 1997 r.(t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749 ze zm.).

Zgodnie z art. 17 § 1 cyt. ustawy jeżeli ustawy podatkowe nie stanowią inaczej, właściwość miejscową organów podatkowych ustala się według miejsca zamieszkania albo adresu siedziby podatnika, płatnika, inkasenta lub podmiotu wymienionego w art. 133 § 2.

W przypadku podatku dochodowego od osób fizycznych to właśnie ustawa podatkowa, tj. ustawa z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 361 ze zm.) uregulowała właściwość miejscową.

Zgodnie z art. 45 ust. 1b tej ustawy, właściwym urzędem skarbowym jest urząd skarbowy właściwy według miejsca zamieszkania podatnika w ostatnim dniu roku podatkowego, a gdy zamieszkanie na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej ustało przed tym dniem - według ostatniego miejsca zamieszkania na jej terytorium.

W związku z powyższym, osoby fizyczne nie są objęte właściwością tzw. Dużych (wyspecjalizowanych) urzędów skarbowych w zakresie jakiegokolwiek podatku, ponieważ nie posiadają cech o charakterze podmiotowym i przedmiotowym określonych w art. 5 ust. 9a i 9b pkt 7 lit. a) ww. ustawy o urzędach i izbach skarbowych.

Konsekwentnie, w opisanej przez Wnioskodawcę sytuacji nie nastąpi zmiana właściwości naczelnika urzędu skarbowego. W związku z tym właściwym dla wnioskodawcy urzędem skarbowym jest Urząd Skarbowy właściwy wg jego miejsca zamieszkania.

Interpretacja dotyczy zdarzenia przyszłego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Łodzi, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Piotrkowie Trybunalskim, ul. Wronia 65, 97-300 Piotrków Trybunalski.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj