Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-579/04/CIP/01
z 29 czerwca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-579/04/CIP/01
Data
2004.06.29
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Przepisy ogólne --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy
Słowa kluczowe
kontynuacja działalności
pośrednictwo
prowizje
sprzedaż nieruchomości
Pytanie podatnika
Podatnik pyta czy w stanie faktycznym j.w. prowizja pobierana z tytułu usług w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami powinna być zwiększana o kwotę podatku VAT według stawki 22% od dnia 1 maja 2004 roku. Zdaniem podatnika obowiązek w w/w zakresie powstanie w momencie przekroczenia w 2004 roku przychodu z tytułu prowadzonej działalności gospodarczej w wysokości 45.700,- zł.
Podatnik od 1997 roku prowadzi działalność gospodarczą polegającą na świadczeniu wyłącznie usług w zakresie pośrednictwa sprzedaży nieruchomości. Do dnia 30 kwietnia 2004 roku podatnik korzystał ze zwolnienia z podatku od towarów i usług. Wynagrodzenie z tytułu świadczenia w/w usług pobierane jest w formie prowizji. Przychód uzyskany przez podatnika z tytułu w/w działalności wyniósł: 48.857,64 zł w 2003 roku i 10.537,- zł w okresie od 1 stycznia do 28 maja 2004 roku.
Jednocześnie w art.7 ust.1 „starej” ustawy VAT ustawodawca - jako wyjątek od w/w zasady opodatkowania - przewidział przedmiotowe zwolnienia od podatku VAT. W art.47 w/w ustawy zawarto ponadto delegację dla Ministra Finansów do wydania przepisów wykonawczych w tym zakresie. Zgodnie z art.5 ust.1 pkt 1 „starej” ustawy VAT podatnikami były osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej jeżeli wykonywały we własnym imieniu i na własny rachunek czynności, o których mowa w art.2. Wyjątek od w/w zasady powszechności opodatkowania zawarto w art.14 w/w ustawy. Przepis ten w ust. 1 pkt 1 stanowił, że zwalnia się od podatku VAT tych podatników, u których wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 2 ust. 1 i 3 tej ustawy, a także wartość eksportu towarów lub usług nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie 10.000 euro. W przepisie nie wprowadzono przy tym rozróżnienia na wartość sprzedaży podlegającą opodatkowaniu i zwolnioną co oznacza, że wartość sprzedaży uprawniającą do korzystania ze zwolnienia na podstawie art.14 ust.1 pkt 1 ustawy VAT należało traktować jako sumę wartości opodatkowanej i zwolnionej. Z przywołanych powyżej przepisów wynika, że podatnicy, którzy do dnia 30 kwietnia 2004 roku świadczyli wyłącznie usługi zwolnione przedmiotowo na podstawie art.7 „starej” ustawy VAT byli podatnikami zwolnionymi z obowiązku płacenia podatku VAT niezależnie od wysokości uzyskanego z tego tytułu obrotu. Dopiero w momencie wykonania pierwszej czynności opodatkowanej podatnicy ci tracili prawo do zwolnienia przedmiotowego i przechodzili na zasady zwolnienia podmiotowego co oznacza, że dopiero w tym momencie podatnicy ci zobowiązani byli do określania wysokości sprzedaży na podstawie w art.14 ust.1 pkt 1 tej ustawy. W stanie prawnym obowiązującym do dnia 30 kwietnia 2004 roku prowizje z tytułu wykonania umów w obrocie nieruchomościami były zwolnione przedmiotowo z opodatkowania podatkiem od towarów i usług na podstawie § 67 ust.1 pkt 5 lit.b) rozporządzenia z dnia 22 marca 2002 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 27, poz.268 ze zm.). Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że jeśli do dnia 30 kwietnia 2004 roku podatnik pobierał wynagrodzenie wyłącznie w formie prowizji z tytułu pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, to podatnik ten był z mocy prawa zwolniony z obowiązku płacenia podatku VAT i to niezależnie od wysokości uzyskanego z tego tytułu obrotu. Brak było tym samym podstaw do określania wartości sprzedaży w oparciu o przepis art.14 ust.1 pkt 1 „starej” ustawy VAT. W ustawie z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) - zwanej dalej „nową” ustawą VAT - lista zwolnień przedmiotowych zawarta została w art.43. Ustawodawca oprócz usług wymienionych w Załączniku Nr 4 zwolnił z opodatkowania szereg innych czynności wymienionych w tym artykule. W katalogu zwolnień przedmiotowych nie znalazło się jednak pośrednictwo w obrocie nieruchomościami co oznacza, że od dnia 1 maja 2004 roku wykonywanie tego typu usług podlega opodatkowaniu podatkiem VAT według stawki 22%. Biorąc pod uwagę powyższe stwierdzić należy, że jeżeli w 2003 roku oraz w okresie od 1 stycznia do 30 kwietnia 2004 roku podatnik uzyskiwał wyłącznie wynagrodzenie w formie prowizji z tytułu świadczenia usług pośrednictwa w obrocie nieruchomościami, to przepis art.14 ust.1 „starej” ustawy VAT nie miał w stosunku do podatnika zastosowania, a co za tym idzie - brak jest podstaw do zastosowania art.168 ust.3 „nowej” ustawy VAT przy ocenie prawa podatnika do korzystania ze zwolnienia podmiotowego po dniu 1 maja 2004 roku. Podatnik jest bowiem de facto podatnikiem rozpoczynającym w ciągu roku podatkowego wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu i zastosowanie winny mieć przepisy „nowej” ustawy VAT, odnoszące się do podatników rozpoczynających w ciągu roku podatkowego wykonywanie czynności wynikających z umowy pośrednictwa, tj. art.113 ust.9 w zw. z ust.8 „nowej” ustawy VAT. Zgodnie z w/w przepisami podatnik rozpoczynający w trakcie roku podatkowego wykonywanie czynności wynikających z umowy pośrednictwa jest zwolniony od podatku jeżeli przewidywana przez podatnika wartość sprzedaży (stanowiącej 30-krotność otrzymanej kwoty prowizji) nie przekroczy kwoty 45.700,- zł (liczonej w proporcji do okresu prowadzonej w danym roku sprzedaży). Należy dodać, że w art.82 ust.3 „nowej” ustawy VAT znalazła się delegacja dla Ministra Finansów do wprowadzenia w drodze rozporządzenia zwolnień innych niż określone w art.43-81 tej ustawy. W wykonaniu w/w delegacji Minister Finansów w § 9 ust.1 rozporządzenia z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz.. Nr 97, poz.970) postanowił, że cyt.: zwalnia się od podatku czynności wynikające z umowy agencyjnej lub zlecenia, pośrednictwa lub innej umowy o podobnym charakterze, w przypadku których podstawę opodatkowania dla agenta, zleceniobiorcy lub innej osoby, świadczącej usługi o podobnym charakterze, stanowi kwota prowizji lub innych postaci wynagrodzeń za wykonane usługi, pomniejszona o kwotę podatku, z zastrzeżeniem ust. 2-4.
Reasumując: w oparciu o przywołane powyżej przepisy w zestawieniu z przedstawionym w zapytaniu stanem faktycznym stwierdzić należy, że od dnia 1 maja 2004 roku podatnik kontynuujący prowadzenie działalności gospodarczej polegającej na świadczeniu wyłącznie usług w zakresie pośrednictwa w obrocie nieruchomościami może korzystać ze zwolnienia podmiotowego na zasadach określonych w art.113 ust.9 w zw. z ust. 8 „nowej” ustawy VAT. Dodać należy, że zwolnienie przedmiotowe w odniesieniu do świadczonych przez podatnika usług może mieć zastosowanie w sytuacji, gdy wypełnione zostaną warunki korzystania z tego zwolnienia wymienione w § 9 ust.1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 roku w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. Nr 97, poz.970) . |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.