Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Bydgoszczy
ITPP3/443-138/12/AF
z 27 września 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ITPP3/443-138/12/AF
Data
2012.09.27



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy


Temat
Podatek akcyzowy (ustawa z dnia 6.12.2008r.) --> Opodatkowanie akcyzą wyrobów akcyzowych --> Zwolnienia


Słowa kluczowe
korekta faktury
węgiel
wyroby
zwolnienia podatkowe


Istota interpretacji
Korekty faktur oraz prawa do otrzymania zwrotu nadpłaconego podatku w związku ze stwierdzeniem, że sprzedaż wyrobów węglowych była zwolniona od podatku.



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA


Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 749) oraz § 4 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112 poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 5 lipca 2012 r. (data wpływu 9 lipca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie korekty faktur oraz prawa do otrzymania zwrotu nadpłaconego podatku w związku ze stwierdzeniem, że sprzedaż wyrobów węglowych była zwolniona od podatku – jest nieprawidłowe.


UZASADNIENIE


W dniu 9 lipca 2012 r. złożono wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, dotyczącej podatku akcyzowego w zakresie korekty faktur oraz prawa do otrzymania zwrotu nadpłaconego podatku w związku ze stwierdzeniem, że sprzedaż wyrobów węglowych była zwolniona od podatku.


W przedmiotowym wniosku przedstawiono następujący stan faktyczny.


Spółka jest podmiotem sprzedającym węgiel w ilościach hurtowych. Jednym z klientów jest podmiot, który nabywa węgiel zużywany następnie w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej. Zgodnie z art. 31a ust. 2 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym, wyroby węglowe zużywane w powyższych celach podlegają zwolnieniu od akcyzy.

Wskazany powyżej nabywca – wobec sprzecznych informacji – nie miał pewności, czy w jego przypadku ww. zwolnienie od podatku będzie miało zastosowanie. W związku z tym skierował do Ministra Finansów wniosek o indywidualną interpretację przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14b ustawy Ordynacja podatkowa. W trakcie rozpatrywania przedmiotowego wniosku nabywca nie informował Spółki o zwolnieniu sprzedawanych wyrobów węglowych od akcyzy, wskutek czego Spółka nie wystawiała dokumentów dostawy wyrobów węglowych i doliczała do ceny sprzedaży podatek akcyzowy (wskazując jego wysokość na wystawianych fakturach). Po rozpatrzeniu wniosku nabywcy, działający w imieniu Ministra Finansów, Dyrektor Izby Skarbowej uznał w interpretacji indywidualnej, że nabywane przez niego wyroby węglowe w opisanej sytuacji podlegać będą zwolnieniu od akcyzy. W tej sytuacji nabywca złożył Spółce oświadczenie, że nabywane przez niego wyroby węglowe spełniają (i spełniały) warunki zwolnienia od akcyzy. Zwrócił się z wnioskiem o dokonanie korekty wystawionych faktur (obniżenie ceny sprzedaży o niezasadnie naliczony podatek akcyzowy) wskazując, iż zwolnienie w jego przypadku miało zastosowanie również w dacie sprzedaży wyrobów, pomimo braku dokumentów dostawy wyrobów węglowych. Jednocześnie nabywca oświadczył, że w następstwie uzyskania pozytywnej interpretacji, prowadzi ewidencję używanych wyrobów węglowych, o której mowa w art. 31a ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym.


W związku z powyższym zadano następujące pytania:


  1. Czy w opisanym stanie faktycznym Spółka może skorygować wystawione faktury, obniżając cenę sprzedaży o podatek akcyzowy naliczony w odniesieniu do towarów, które podlegały zwolnieniu od akcyzy...
  2. Czy Spółce, jako podatnikowi podatku akcyzowego z tytułu dokonanej sprzedaży, przysługuje prawo do otrzymania zwrotu powstałej w ten sposób nadpłaty podatku akcyzowego...


Zdaniem Wnioskodawcy, powołującego treść art. 31a ust. 2 pkt 7 ustawy o podatku akcyzowym, w opisanym stanie faktycznym może skorygować wystawione faktury, obniżając cenę sprzedaży o podatek akcyzowy naliczony w odniesieniu do towarów, które podlegały zwolnieniu od akcyzy. Powyższe przepisy nie wskazują na to, że możliwość zastosowania zwolnienia uzależniona jest od udokumentowania najpóźniej w chwili dokonania sprzedaży wyrobów akcyzowych. W szczególności przepisy ww. ustawy nie zabraniają dokonywać korekty wystawionych faktur, o ile zostały one błędnie wystawione, ze względu na brak stosownej informacji ze strony nabywcy, ze wyrób akcyzowy korzysta ze zwolnienia. W opinii Spółki, „skoro w dacie sprzedaży istniały przesłanki do zastosowania zwolnienia z podatku akcyzowego, jest to okoliczność obiektywna, której nie zmienia fakt, iż o jej istnieniu został poinformowany dopiero po dacie dostawy”. Skoro zatem w dacie sprzedaży wyrób akcyzowy podlegał zwolnieniu, to Spółka ma prawo do wystawienia faktur korygujących.

Zdaniem Spółki, jako podatnikowi podatku akcyzowego, z tytułu dokonanej sprzedaży, przysługuje Jej prawo do otrzymania zwrotu powstałej w ten sposób nadpłaty podatku akcyzowego. Konsekwencją błędnego opodatkowania podatkiem akcyzowym dostawy wyrobu akcyzowego, która winna korzystać ze zwolnienia, jest powstanie nadpłaty w tym podatku. Powołując treść art. 72 § 1 pkt 1 oraz § 2 pkt 2 Ordynacji podatkowej, Spółka wskazała, że skoro doszło do powstania nadpłaty w podatku akcyzowym (wobec opodatkowania tym podatkiem dostawy wyrobów akcyzowych zwolnionych od tego podatku), podatnik ma prawo do odzyskania powstałej nadpłaty.

Reasumując Spółka podkreśliła, że brak możliwości dokonania korekty faktur i odzyskania powstałej nadpłaty przez podmiot, który dokonał dostawy wyrobów akcyzowych, prowadzić będzie do stanu, w którym doszło ewidentnie do nienależnej zapłaty podatku, a powstała nadpłata nie może zostać odzyskana, co w porządku prawnym Rzeczypospolitej Polskiej wydaje się niedopuszczalne.


W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za nieprawidłowe.


Zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 1 i pkt 1a ustawy z dnia 6 grudnia 2008 r. o podatku akcyzowym (t. j. Dz. U. z 2011r. nr 108, poz. 626 ze zm.), zwanej dalej ustawą, za wyroby akcyzowe uważa się wyroby energetyczne, energię elektryczną, napoje alkoholowe oraz wyroby tytoniowe, określone w załączniku nr 1 do ustawy, przy czym wyroby energetyczne, określone w poz. 19-21 tego załącznika są wyrobami węglowymi.

W poz. 19 ww. załącznika pod kodem CN ex 2701 wymieniono: węgiel; brykiety, brykietki i podobne paliwa stałe wytwarzane z węgla - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych. W kolejnej pozycji tego załącznika (tj. poz. 20) pod kodem CN ex 2702 wymieniono: węgiel brunatny (lignit), nawet aglomerowany, z wyłączeniem gagatu - jeżeli jest przeznaczony do celów opałowych. Natomiast w poz. 21 pod kodem CN ex 2704 00 koks i półkoks, z węgla, węgla brunatnego (lignitu) lub torfu, nawet aglomerowany; węgiel retortowy - jeżeli są przeznaczone do celów opałowych.

Stosownie do objaśnień do załącznika nr 1 do ustawy: „ex - dotyczy tylko danego wyrobu z danej pozycji lub kodu”.


Stosownie do art. 9a ust. 1 ustawy, w przypadku wyrobów węglowych przedmiotem opodatkowania akcyzą jest:


  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju;
  2. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych;
  3. dostawa wewnątrzwspólnotowa wyrobów węglowych;
  4. import wyrobów węglowych;
  5. eksport wyrobów węglowych;
  6. użycie wyrobów węglowych do celów innych niż wskazane w art. 31a ust. 2, przy czym za takie użycie uważa się naruszenie warunków zwolnienia, jak i sprzedaż, dostawę wewnątrzwspólnotową albo eksport wyrobów węglowych przez podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2, niebędący pośredniczącym podmiotem węglowym, zamiast użycia go do celów zwolnionych;
  7. użycie lub sprzedaż wyrobów węglowych uzyskanych w drodze czynu zabronionego pod groźbą kary;
  8. powstanie ubytków wyrobów węglowych.


W myśl art. 2 ust. 1 pkt 23a ustawy, pośredniczącym podmiotem węglowym jest podmiot mający siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium kraju, dokonujący sprzedaży, dostawy wewnątrzwspólnotowej, nabycia wewnątrzwspólnotowego, importu lub eksportu wyrobów węglowych, podlegających zwolnieniu od akcyzy.


Stosownie do art. 31a ust. 1 ustawy, zwalnia się od akcyzy:


  1. sprzedaż wyrobów węglowych na terytorium kraju przez pośredniczący podmiot węglowy pośredniczącemu podmiotowi węglowemu lub podmiotowi korzystającemu ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  2. dostawę wewnątrzwspólnotową wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy;
  3. nabycie wewnątrzwspólnotowe wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  4. import wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy lub podmiot korzystający ze zwolnienia, o którym mowa w ust. 2;
  5. eksport wyrobów węglowych przez pośredniczący podmiot węglowy.


W art. 31a ust. 2 wskazano zwolnienia od akcyzy obejmujące wyroby węglowe zużywane:


  1. w procesie produkcji energii elektrycznej;
  2. w procesie produkcji wyrobów energetycznych;
  3. przez gospodarstwa domowe, organy administracji publicznej, jednostki Sił Zbrojnych Rzeczypospolitej Polskiej, podmioty systemu oświaty o których mowa w art. 2 ustawy z dnia 7 września 1991r. o systemie oświaty (Dz. U. z 2004r. Nr 256, poz. 2572, z późn. zm.), żłobki i kluby dziecięce, o których mowa w ustawie z dnia 4 lutego 2011r. o opiece nad dziećmi w wieku do lat 3 (Dz. U. Nr 45, poz. 235, Nr 131, poz. 764 i Nr 171, poz. 1016), podmioty lecznicze, o których mowa w art. 4 ust. 1 ustawy z dnia 15 kwietnia 2011r. o działalności leczniczej (Dz. U. Nr 112, poz. 654, Nr 149, poz. 887, Nr 174, poz. 1039 i Nr 185, poz. 1092), jednostki organizacyjne pomocy społecznej, o których mowa w art. 6 pkt 5 ustawy z dnia 12 marca 2004r. o pomocy społecznej (Dz. U. z 2009r. Nr 175, poz. 1362, z późn. zm.), organizacje, o których mowa w art. 3 ust. 2 i 3 ustawy z dnia 24 kwietnia 2003r. o działalności pożytku publicznego i o wolontariacie (Dz. U. z 2010r. Nr 234, poz. 1536, z późn. zm.);
  4. do przewozu towarów i pasażerów koleją;
  5. do łącznego wytwarzania ciepła i energii elektrycznej;
  6. w pracach rolniczych, ogrodniczych, w hodowli ryb, oraz w leśnictwie;
  7. w procesach mineralogicznych, elektrolitycznych i metalurgicznych oraz do redukcji chemicznej; procesy mineralogiczne oznaczają procesy sklasyfikowane w nomenklaturze NACE pod kodem DI 26 „produkcja produktów z pozostałych surowców niemetalicznych” w rozporządzeniu Rady (EWG) nr 3037/90 z dnia 9 października 1990r. w sprawie statystycznej klasyfikacji działalności gospodarczej we Wspólnocie Europejskiej (Dz. Urz. UE L 293 z 24.10.1990, str. 1, z późn. zm.; Dz. Urz. UE Polskie wydanie specjalne, rozdz. 02, t. 04, str. 177, z późn. zm.);
  8. przez zakłady energochłonne do celów opałowych;
  9. przez podmioty gospodarcze, w których wprowadzone zostały w życie systemy prowadzące do osiągania celów dotyczących ochrony środowiska lub do podwyższenia efektywności energetycznej.


W myśl art. 31a ust. 3 ustawy, warunkiem zwolnienia, o którym mowa w ust. 1, jest:


  1. pisemne powiadomienie właściwego naczelnika urzędu celnego o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3a;
  2. posiadanie, przez pośredniczący podmiot węglowy, pisemnego potwierdzenia powiadomienia o zamiarze rozpoczęcia działalności gospodarczej jako pośredniczący podmiot węglowy, o którym mowa w art. 16 ust. 3b;
  3. dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy.


Minister właściwy do spraw finansów publicznych określił, w drodze rozporządzenia wzór i sposób stosowania dokumentu dostawy oraz podmioty, które wystawiają ten dokument, uwzględniając konieczność skutecznego funkcjonowania zwolnień od akcyzy, konieczność zapewnienia właściwej kontroli oraz konieczność zapewnienia przepływu informacji dotyczących wyrobów zwolnionych od akcyzy (art. 38 ust. 1 pkt 1 ustawy).

W myśl § 2 ust. 1 pkt 5 lit. a) rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 30 sierpnia 2010 r. w sprawie dokumentu dostawy, ewidencji wyrobów akcyzowych objętych zwolnieniem od akcyzy ze względu na ich przeznaczenie, warunków i sposobu ich zwrotu oraz środków skażających alkohol etylowy (Dz. U. Nr 160, poz. 1075 ze zm.), dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy – w przypadku przemieszczania sprzedawanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy. Podobnie w przypadku importu lub eksportu przez niego wyrobów węglowych - ust. 1 pkt 5 lit. b) ww. paragrafu.

Wzór dokumentu dostawy dla wyrobów węglowych określa załącznik nr 1a do rozporządzenia (ust. 11 ww. paragrafu).

Analiza powyższych przepisów (w szczególności art. 31a ust. 3 ustawy) wskazuje, że warunkiem zwolnienia od akcyzy wyrobów węglowych jest dołączenie do przemieszczanych wyrobów węglowych dokumentu dostawy. Dokument dostawy jest wystawiany przez pośredniczący podmiot węglowy - w przypadku przemieszczania sprzedanych przez niego wyrobów węglowych do pośredniczącego podmiotu węglowego lub podmiotu korzystającego ze zwolnienia, o którym mowa w art. 31a ust. 2 ustawy. Przepisy powyższe nie przewidują jednocześnie możliwości retrospektywnego wystawiania tego typu dokumentów.

Biorąc pod uwagę opisany stan faktyczny oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, że skoro do przemieszczenia opisanych we wniosku wyrobów węglowych nie zostały dołączone dokumenty dostawy przedmiotowe dostawy nie mogą korzystać ze zwolnienia od podatku akcyzowego. Tym samym nie jest możliwe wystawienie faktur korygujących w przedmiocie zastosowania zwolnienia od akcyzy.

Końcowo informuje się, iż niniejsza interpretacja nie rozstrzyga w przedmiocie zasadności zwrotu nadpłaty podatku akcyzowego, bowiem w tym zakresie decyduje właściwy naczelnik urzędu celnego.


Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.


Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Białymstoku, ul. H. Sienkiewicza 84, 10-562 Białystok, po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U., poz. 270) Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).


Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Dyrektor Izby Skarbowej w Bydgoszczy Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Toruniu, ul. Św. Jakuba 20, 87-100 Toruń.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj