Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Poznaniu
ILPP2/443-282/12-2/SJ
z 24 maja 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
ILPP2/443-282/12-2/SJ
Data
2012.05.24



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
koszt kwalifikowany
odliczenia
odliczenie podatku od towarów i usług
parafia
podatek naliczony
projekt


Istota interpretacji
Czy Parafia może odzyskać podatek VAT poniesiony w związku z realizacją operacji … w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi” objętego PROW na lata 2007-2013?



Wniosek ORD-IN 671 kB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t. j. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60 ze zm.) oraz § 2 i § 6 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz. U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Poznaniu działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko Parafii, przedstawione we wniosku z dnia 12 marca 2012 r. (data wpływu 13 marca 2012 r.) o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. … – jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 13 marca 2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku od towarów i usług w zakresie odzyskania podatku VAT w związku z realizacją operacji pn. …

W przedmiotowym wniosku został przedstawiony następujący stan faktyczny.

Parafia Rzymsko-Katolicka … (dalej Parafia lub Wnioskodawca) nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT 7.

W I kwartale 2010 r. Parafia złożyła poprzez Stowarzyszenie (...) LEADER wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa … w … o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację operacji pn.: … w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi” objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 7 lutego 2011 r. w … została zawarta umowa przyznania pomocy na realizację ww. operacji.

Celem operacji jest postawienie pomnika w hołdzie tym mieszkańcom parafii i obwodu szkoły …, którzy brali udział w powstaniu, a tym samym identyfikacja społeczności lokalnej z wydarzeniami historycznymi naszego państwa oraz analiza i upowszechnienie wiedzy o patriotycznych czynach mieszkańców naszego regionu oraz znajomości walorów turystycznych gminy, powiatu czy województwa. W tym celu aktywizowano lokalne grupy, które mają za zadanie propagowanie lokalnych walorów turystycznych w łączności z historią regionu (gminy, powiatu, województwa – śladami powstańców i śladami zabytków gminy). Krzewienie wiedzy i kultywowanie pamięci o zwycięskim powstaniu oraz popularyzowanie wśród młodego pokolenia naszego terenu wartości z nim związanych.

Działania w ramach operacji:

  • wykonanie pomnika Powstańców,
  • wykonanie drogowskazu do pomnika,
  • wykonanie gablot dla szkoły,
  • oprawa muzyczna,
  • zakup nagród dla finalistów konkursów,
  • zakup produktów żywnościowych dla gości,
  • przygotowanie sali i zaplecza kuchennego na wieczorek integracyjny, dekoracja sali,
  • napisanie regulaminów konkursów,
  • przygotowanie dzieci do wystawienia inscenizacji o patriotycznej tematyce – Powstanie,
  • przygotowanie prac i wystroju gablot,
  • wystawienie widowiska w kościele podczas uroczystości,
  • obsługa gości na wieczorku integracyjnym,
  • wypożyczenie i obsługa nagłośnienia do kościoła,
  • wydanie folderu i zamieszczenie informacji na stronie internetowej,
  • pomoc przy przygotowaniu miejsca pod pomnik,
  • sprawy porządkowe podczas uroczystości,
  • obsługa gości podczas poczęstunku w szkole,
  • obsługa gości podczas wieczorku integracyjnego.

Wszystkie koszty kwalifikują się do refundacji w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi” objętego PROW na lata 2007-2013.

Kościół … jest wpisany do rejestru zabytków na podstawie decyzji Wojewódzkiego Urzędu Ochrony Zabytków.

W związku z powyższym zadano następujące pytanie.

Czy Parafia może odzyskać podatek VAT poniesiony w związku z realizacją operacji … w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi” objętego PROW na lata 2007-2013...

Zdaniem Wnioskodawcy, nie może on w żaden sposób odzyskać podatku VAT poniesionego w związku z realizacją operacji pn.: … w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi” objętego PROW na lata 2007-2013. Parafia jest podmiotem, który nie prowadzi działalności gospodarczej i jednocześnie nie jest płatnikiem podatku VAT, z tego też powodu nie może w żaden sposób odzyskać podatku od towarów i usług.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej przedstawionego stanu faktycznego uznaje się za prawidłowe.

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (t. j. Dz. U. z 2011 r. Nr 177, poz. 1054), zwanej dalej ustawą, podatnikami są osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, wykonujące samodzielnie działalność gospodarczą, o której mowa ust. 2, bez względu na cel lub rezultat takiej działalności.

Art. 86 ust. 1 ustawy stanowi, iż podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124.

Kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach otrzymanych przez podatnika z tytułu nabycia towarów i usług (art. 86 ust. 2 pkt 1 lit. a ustawy).

Według art. 88 ust. 4 ustawy, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do podatników, którzy nie są zarejestrowani jako podatnicy VAT czynni (…).

Z przepisu art. 86 ust. 1 ustawy wynika, iż prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przysługuje tylko zarejestrowanym, czynnym podatnikom podatku od towarów i usług oraz jedynie w takim przypadku, gdy dokonywane zakupy mają związek z transakcjami opodatkowanymi podatnika, tj. takimi, których następstwem jest określenie podatku należnego (powstanie zobowiązania podatkowego). Warunkiem umożliwiającym podatnikowi skorzystanie z prawa do odliczenia podatku naliczonego jest bezpośredni i bezsporny związek z wykonywanymi czynnościami opodatkowanymi.

Przedstawiona powyżej zasada wyłącza więc możliwość dokonywania odliczeń podatku naliczonego związanego z towarami i usługami, które nie są w ogóle wykorzystywane do czynności opodatkowanych, czyli w przypadku ich wykorzystania do czynności zwolnionych od podatku oraz niepodlegających temu podatkowi.

Jednocześnie stosowanie do treści art. 96 ust. 1 ustawy, podmioty, o których mowa w art. 15, są obowiązane przed dniem wykonania pierwszej czynności określonej w art. 5 złożyć naczelnikowi urzędu skarbowego zgłoszenie rejestracyjne, z zastrzeżeniem ust. 3.

Podmioty wymienione w art. 15, zwolnione od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9 lub wykonujące wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 i art. 82 ust. 3, mogą złożyć zgłoszenie rejestracyjne (art. 96 ust. 3 ustawy).

Zgodnie z art. 96 ust. 4 ustawy, naczelnik urzędu skarbowego rejestruje podatnika i potwierdza jego zarejestrowanie jako „podatnika VAT czynnego” lub w przypadku podatników, o których mowa w ust. 3 – jako „podatnika VAT zwolnionego”.

Z opisu sprawy wynika, iż Parafia Rzymsko-Katolicka … nie prowadzi działalności gospodarczej, nie jest zarejestrowanym podatnikiem VAT oraz nie składa deklaracji VAT-7. W I kwartale 2010 r. Parafia złożyła poprzez Stowarzyszenie (...) LEADER wniosek do Urzędu Marszałkowskiego Województwa … w … o przyznanie pomocy ze środków Europejskiego Funduszu Rolnego na rzecz Rozwoju Obszarów Wiejskich na realizację operacji pn.: … w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi” objętego PROW na lata 2007-2013. Dnia 7 lutego 2011 r. w … została zawarta umowa przyznania pomocy na realizację ww. operacji. Celem operacji jest postawienie pomnika w hołdzie tym mieszkańcom parafii i obwodu szkoły, którzy brali udział w powstaniu wielkopolskim, a tym samym identyfikacja społeczności lokalnej z wydarzeniami historycznymi naszego państwa oraz analiza i upowszechnienie wiedzy o patriotycznych czynach mieszkańców naszego regionu oraz znajomości walorów turystycznych gminy, powiatu czy województwa. W tym celu aktywizowano lokalne grupy, które mają za zadanie propagowanie lokalnych walorów turystycznych w łączności z historią regionu (gminy, powiatu, województwa – śladami powstańców i śladami zabytków gminy). Krzewienie wiedzy i kultywowanie pamięci o zwycięskim powstaniu oraz popularyzowanie wśród młodego pokolenia naszego terenu wartości z nim związanych. W ramach operacji podjęto następujące działania: wykonanie pomnika Powstańców, wykonanie drogowskazu do pomnika, wykonanie gablot dla szkoły, oprawa muzyczna, zakup nagród dla finalistów konkursów, zakup produktów żywnościowych dla gości, przygotowanie sali i zaplecza kuchennego na wieczorek integracyjny, dekoracja sali, napisanie regulaminów konkursów, przygotowanie dzieci do wystawienia inscenizacji o patriotycznej tematyce – Powstanie, przygotowanie prac i wystroju gablot, wystawienie widowiska w kościele podczas uroczystości, obsługa gości na wieczorku integracyjnym, wypożyczenie i obsługa nagłośnienia do kościoła, wydanie folderu i zamieszczenie informacji na stronie internetowej, pomoc przy przygotowaniu miejsca pod pomnik, sprawy porządkowe podczas uroczystości, obsługa gości podczas poczęstunku w szkole, obsługa gości podczas wieczorku integracyjnego. Jak wskazał Wnioskodawca, wszystkie koszty kwalifikują się do refundacji w ramach działania „Wdrażanie lokalnych strategii rozwoju dla małych projektów, tj. operacji, które nie odpowiadają warunkom przyznania pomocy w ramach działań Osi 3 ale przyczyniają się do osiągnięcia celów tej osi” objętego PROW na lata 2007-2013.

Zgodnie z powołanymi wyżej przepisami, rozliczenie podatku naliczonego na zasadach określonych w art. 86 ustawy warunkowane jest tym, aby nabywane towary i usługi były wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych. Ponadto, art. 88 ust. 4 ustawy wyklucza odliczenie w odniesieniu do podmiotów niebędących zarejestrowanymi czynnymi podatnikami podatku VAT.

Z uwagi na fakt, iż efekty uzyskane w wyniku realizacji przedmiotowego projektu nie będą służyły do wykonywania czynności opodatkowanych, a podmiot realizujący zadanie nie jest czynnym podatnikiem VAT – jak wskazała we wniosku Parafia – zatem w przedmiotowej sprawie nie znajdzie zastosowania cytowany na wstępie art. 86 ust. 1 ustawy. Tym samym Wnioskodawca nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego z faktur dokumentujących poniesione wydatki.

W zakresie przedmiotowego projektu Zainteresowany nie ma również możliwości uzyskania zwrotu podatku na zasadach określonych w rozdziale 9 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 4 kwietnia 2011 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 73, poz. 392 ze zm.). Ewentualny zwrot na podstawie tych przepisów obwarowany jest pewnymi warunkami, które podatnik winien spełnić. Wśród warunków tych ustawodawca wymienia m.in. pochodzenie środków finansowych ze źródeł określonych w § 8 ust. 3 i ust. 4 cyt. rozporządzenia, a w zakresie środków pochodzących z Unii Europejskiej podpisanie umowy o dofinansowanie przed dniem 1 maja 2004 r.

Ponieważ Wnioskodawca nie spełnia tych warunków, zatem nie ma możliwości ubiegania się o zwrot podatku VAT na podstawie przepisów rozdziału 9 ww. rozporządzenia.

Biorąc pod uwagę opis sprawy oraz treść powołanych przepisów stwierdzić należy, iż Parafia nie ma możliwości odzyskania podatku naliczonego z faktur związanych z realizacją operacji pn. ….

Interpretacja dotyczy zaistniałego stanu faktycznego przedstawionego przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia w przedstawionym stanie faktycznym.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Poznaniu, ul. Ratajczaka 10/12, 61-815 Poznań po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r., poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Poznaniu, Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Lesznie, ul. Dekana 6, 64-100 Leszno.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj