Interpretacja Urzędu Skarbowego w Szczecinku
UPd/415-18/04
z 3 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
UPd/415-18/04
Data
2004.11.03



Autor
Urząd Skarbowy w Szczecinku


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Skala podatkowa


Słowa kluczowe
dokształcanie
emeryci
funkcjonariusz Służby Więziennej
podnoszenie kwalifikacji
przychody ze stosunku pracy
Służba Więzienna
stawki podatku
zapomoga
zdarzenie losowe


Pytanie podatnika
1. Czy zaliczkę na podatek dochodowy od osób fizycznych z tytułu wypłaty świadczeń pieniężnych (odprawa,ekwiwalent za urlop wypoczynkowy, nadgodziny) funkcjonariuszowi służby więziennej należy sumować z dotąd wypłaconymi wynagrodzeniami ze stosunku pracy i opodatkować wg "progów podatkowych", czy też należy ich nie zsumować, a opodatkować osobno wg pierwszego progu podatkowego.
2. Czy zapomoga udzielona wdowie po zmarłym emerycie, leczącej się od dłuższego czasu na wadę słuchu na dofinansowanie aparatu słuchowego jest wolna z opodatkowania podatkiem dochodowym od osób fizycznych?


1. Płatnik dokonuje wypłat świadczeń pieniężnych na podstawie art. 110 ust. 1 w związku z art. 104 ust. 1 pkt ustawy z dnia 26 lipca 1996 r. o Służbie Więziennej (Dz. U. Nr 207, poz. 1761 z późn. zm.) funkcjonariuszom, w związku ze zwolnieniem ich ze stałej służby. Funkcjonariusze Służby Więziennej otrzymują następujące świadczenia pieniężne:

  1. Odprawę,
  2. Ekwiwalent pieniężny za urlop wypoczynkowy niewykorzystany w roku zwolnienia ze służby oraz za urlopy zalegle,
  3. Nadgodziny.

Zdaniem płatnika w/w świadczenia pieniężne wynikają ze stosunku służbowego i stanowią przychody podlegające opodatkowaniu podatkiem dochodowym od osób fizycznych zgodnie z art. 11 i 12 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. Zapytuje on jedynie czy zaliczka na podatek dochodowy winna być obliczona zgodnie z art. 27 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych tzn. czy wypłata ww. świadczeń winna być zsumowana z dotąd wypłaconymi wynagrodzeniami ze stosunku służbowego i podlegać opodatkowaniu wg progów podatkowych, czy też nie podlega zsumowaniu i winna być opodatkowana osobno wg I progu podatkowego.

2. Płatnik udzielił wdowie po emerycie, leczącej się od dłuższego czasu na wadę słuchu, zapomogę na dofinansowanie zakupu aparatu słuchowego. Zdaniem płatnika ww. zapomoga jest traktowana jako otrzymana w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych – długotrwałej choroby

Otrzymująca zapomogę przedłożyła zaświadczenie lekarskie poświadczające, że leczy się od dłuższego czasu na wadę słuchu, a zakup aparatu słuchowego miał na celu poprawę słuchu. W związku z powyższym przedmiotowa zapomoga winna być zwolniona od podatku dochodowego zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczecinku stwierdza, że stanowisko płatnika jest prawidłowe.

Do opisanego stanu faktycznego mają zastosowanie następujące normy:

Ad. 1 Zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (tekst jedn.: Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) opodatkowaniem podatkiem dochodowym podlegają wszelkiego rodzaju dochody, z wyjątkiem dochodów wymienionych w art. 21, 52 i 52a oraz dochodów, od których na podstawie przepisów Ordynacji podatkowej zaniechano poboru podatku. Jeżeli podatnik uzyskuje dochody z więcej niż jednego źródła, przedmiotem opodatkowania w danym roku podatkowym jest, z pewnymi zastrzeżeniami, suma dochodów ze wszystkich źródeł przychodów.

W myśl art. 11 ust. 1 wyżej cytowanej ustawy przychodami, z zastrzeżeniem art. 14 - 16, art. 17 ust. 1 pkt 6 i 9, art. 19 i art. 20 ust. 3, są otrzymane lub postawione do dyspozycji podatnika w roku kalendarzowym pieniądze i wartości pieniężne oraz wartość otrzymanych świadczeń w naturze i innych nieodpłatnych świadczeń.

Zgodnie z art. 12 ust. 1 cytowanej powyżej ustawy, który stanowi, iż za przychody ze stosunku pracy uważa się wszelkiego rodzaju wypłaty pieniężne oraz wartość pieniężną świadczeń w naturze bądź ich ekwiwalenty, bez względu na źródło finansowania tych wypłat i świadczeń, a w szczególności: wynagrodzenie zasadnicze, wynagrodzenie za godziny nadliczbowe, różnego rodzaju dodatki, nagrody, ekwiwalenty za nie wykorzystany urlop i wszelkie inne kwoty niezależnie od tego, czy ich wysokość została z góry ustalona, a ponadto świadczenia pieniężne ponoszone za pracownika, jak również wartość innych nieodpłatnych świadczeń lub świadczeń częściowo odpłatnych.

Z kolei w myśl art. 32 ust. 1 w związku z art. 27 ust. 1 ustawy zgodnie z którym zaliczki na podatek dochodowy od osób, które uzyskują od zakładów pracy przychody ze stosunku służbowego za miesiące od stycznia do grudnia, z zastrzeżeniem ust. 1a, wynoszą:

  1. Za miesiące od początku roku do miesiąca włącznie, w którym dochód podatnika uzyskany od początku roku w tym zakładzie pracy przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę pierwszego przedziału skali – 19 % dochodu uzyskanego w danym miesiącu,
  2. Za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód uzyskany od początku roku przekroczył kwotę, o której mowa w pkt 1 – 30 % dochodu uzyskanego w danym miesiącu,
  3. Za miesiące następujące po miesiącu, w którym dochód uzyskany od początku roku przekroczył kwotę stanowiącą górną granicę drugiego przedziału skali – 40 % dochodu uzyskanego w danym miesiącu.

Zdaniem Naczelnika Urzędu Skarbowego w Szczecinku treść powyższych przepisów wskazuje, że do przychodów pracownika zaliczać należy praktycznie wszystkie otrzymane przez niego świadczenia, które mógł on otrzymać jako pracownik. Są nimi bowiem nie tylko wynagrodzenia, czyli świadczenia wprost wynikające ze stosunku służbowego, ale również wszystkie inne przychody, niezależnie od podstawy ich wypłaty, jeżeli w jakiś sposób wiążą się z faktem wykonywania pracy.

Zaliczki na podatek dochodowy nalicza się w sposób określony w art. 32 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym, tj. wg skali określonej w art. 27 z uwzględnieniem progów podatkowych.

Ad. 2 Zgodnie z treścią art. 21 ust. 1 pkt 26 ustawy wolne od podatku dochodowego są zapomogi wypłacone w przypadku indywidualnych zdarzeń losowych, klęsk żywiołowych, długotrwałej choroby lub śmierci – do wysokości nieprzekraczającej w roku podatkowym kwoty 2.280 zł.

Jeżeli jedną z przesłanek wypłacenia zapomogi jest zdarzenie wymienione w przepisie to stanowi to wystarczającą podstawę do zastosowania zwolnienia od podatku. Ustawodawca nie wskazuje osoby, której zapomoga powinna być wypłacona. Tak więc zdaniem tutejszego Urzędu Skarbowego ze zwolnienia korzystać może każda zapomoga, która spełnia kryteria przedmiotowo - kwotowe, niezależnie od statusu osoby, która ja otrzymuje. W opisanym przypadku jest to zapomoga z tytułu długotrwałej choroby (zaświadczenie lekarskie), a do chorób długotrwałych należy zaliczyć wszelkiego rodzaju choroby przewlekłe, w tym także chorobę wrodzoną.

W świetle przepisów ustawy z dnia 04 marca 1994 r. o Zakładowym Funduszu Świadczeń Socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 z późn. zm.) osobami uprawnionymi do korzystania z funduszu (art. 2 ust. 5) są:

  1. Pracownicy i ich rodziny,
  2. Emeryci i renciści – byli pracownicy i ich rodziny,
  3. Inne osoby, którym pracodawca przyznał w regulaminie, o którym mowa w art. 8 ust. 2 prawo korzystania ze świadczeń socjalnych finansowanych z Funduszu.

Biorąc pod uwagę powyższe Naczelnik Urzędu Skarbowego w Szczecinku podziela stanowisko zawarte w złożonym wniosku, iż przedmiotowa zapomoga jest wolna od podatku dochodowego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj