Interpretacja Urzędu Skarbowego w Wołominie
US.42.TP/44-2568/04
z 28 października 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.42.TP/44-2568/04
Data
2004.10.28



Autor
Urząd Skarbowy w Wołominie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
inwestycje


Pytanie podatnika
Powiat zwraca się z prośbą o zajęcie stanowiska w sprawie zwrotu podatku VAT z tytułu prowadzonych inwestycji drogowych. Powstałe w wyniku inwestycji środki trwałe będą własnością Powiatu ale nie będą wykorzystywane do wykonywania przez Powiat czynności opodatkowanych. W świetle obowiązujących przepisów uważamy, że nie mamy możliwości odliczenia podatku VAT z tytułu prowadzonej inwestcji. Stanowisko Urzędu Skarbowego jest niezbędne do prawidłowego rozliczenia inwestcji realizowanej w ramach programu przedakcesyjnego "SAPARD".


Naczelnik Urzędu Skarbowego informuje, że zgodnie z zasadą generalną zawartą w art. 86 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. - o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), w zakresie w jakim towary i usługi wykorzystywane są do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15 , przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. Natomiast art. 15 ust. 6 ustawy stanowi, iż nie uznaje się za podatnika organów władzy publicznej oraz urzędów obsługujacych te organy w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych.

Zgodnie z postanowieniami Wieloletniej Umowy Finansowej SAPARD (zawartej w niu 25 stycznia 2001 r. w Brukseli pomiędzy Komisją Wspólnot Europejskich a Rządem Rzeczypospolitej, opublikowanej w Monitorze Polskim z 2001 r. nr 30, poz. 502 ze zm.), bez kategorycznej i wyrażnej decyzji Komisji, nie będą kwalifikowały się do współfinansowania przez Wspólnotę w ramach Programu SAPARD podatki, cła i opłaty importowe, które mogą być odzyskiwane, refundowane lub kompensowane w jakikolwiek inny sposób.

Podatek VAT nie jest kosztem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocy oraz w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Czlonkowskie. VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet, jeżeli końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska.

Zgodnie z art. 86 w/w ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, obniżenie kwoty lub zwrot różnicy podatku należnego uzależnione są od zakresu, w jakim nabywane towary i usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną. W przypadkach związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną - podatnicy mają prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, tym samym nie ma podstaw do zaliczenia tego podatku do kosztów kwalifikowanych.

W przypadku braku związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną (gdy podatnik nie ma prawa do obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego) lub w przypadkach związku nabywanych towarów i usług ze sprzedażą opodatkowaną i zwolnioną ( gdy podatnik ma prawo do częściowego odliczenia podatku), podatnicy mogą zaliczyć nieodliczony podatek do koztów uzyskania przychodów, tj. mogą skompensować go w postaci zmniejszenia swoich zobowiązań z tytułu podatku dochodowego od osób fizycznych jak i prawnych. W takich przypadkach również nie ma podstaw do zaliczenia podatku od towarów i usług do kosztów kwalifikowanych.

Powyższe nie dotyczy jednak tych beneficjentów, którzy zgodnie z odrębnymi przepisami, korzystają ze zwolnień podatkowych tj. nie mogą zaliczyć nieodliczonego podatku VAT do kosztów uzyskania przychodów - w takich przypadkach VAT może stanowić koszt kwalifikowany (o ile nie wystąpią inne przesłanki wyłączenia kwalifikowalności VAT-u opisane wyżej).

Sytuacja ta może dotyczyć jednostek samorządu terytorialnego korzystających ze zwolnienia z podatku dochodowego od osób prawnych w zakresie dochodów określonych w przepisach ustawy o dochodach samorządu terytorialnego - art. 6 ust. 1 pkt. 6 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.

Podatek od towarów i usług nie może stanowić kosztu kwalifikowanego w ramach Programu SAPARD również w przypadkach beneficjentów, bedacych podatnikami tego podatku, którym przysługuje zwrot podatku na podstawie § 27a rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 czerwca 2004 r. zmieniające rozporządzenie w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 154, poz. 1541).

Podatek od towarów i usług może stanowić koszt kwalifikowany w ramach Programu SAPARD w przypadkach beneficjentów nie bedących podatnikami podatku od towarów i usług, którzy jednocześnie nie mają możliwości odzyskania VAT-u w jakikolwiek inny sposób.

Reasumująć, podatek VAT nie jest wydatkiem kwalifikowanym z wyjątkiem przypadków, gdy jest on faktycznie i ostatecznie poniesiony przez końcowego beneficjenta lub indywidualnego odbiorcę w ramach programu pomocy oraz w przypadku pomocy finansowanej przez instytucję wyznaczoną przez Państwo Członkowskie. VAT, który podlega zwrotowi, przy zastosowaniu jakichkolwiek środków, nie może być uznany za wydatek kwalifikowany nawet, jeżeli końcowy beneficjent lub indywidualny odbiorca faktycznie go nie odzyska. Publiczny lub prywatny status końcowego beneficjenta lub końcowego odbiorcy nie jest brany pod uwagę przy ustalaniu, czy VAT jest wydatkiem kwalifikowanym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj