Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krośnie
PP.443/119/04
z 22 września 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP.443/119/04
Data
2004.09.22
Autor
Urząd Skarbowy w Krośnie
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług
Słowa kluczowe
ewidencja gruntów
grunt niezabudowany
plan zagospodarowania przestrzennego
sprzedaż gruntów
teren niezabudowany
umowa użyczenia
Pytanie podatnika
1. Czy przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy o podatku od towarów i usług pozwalający na zwolnienie od podatku dostawę terenów niezabudowanych ma zastosowanie, jeżeli przedmiotem sprzedaży przez gminę jest nieruchomość niezabudowana o użytkach rolnych, dla której nie można ustalić przeznaczenia w planie zagospodarowania przestrzennego, z uwagi na brak planu, a która zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym spełnia warunki pozwalające na wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu?
2. Czy gmina zawierając umowę użyczenia na nieruchomość, przy nabyciu której nie istniał obowiązek podatkowy winna opodatkować ją tym podatkiem?
Działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 8.09.2004 r. (znak: G-VII-72241-1/65/04) w sprawie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krośnie wyjaśnia: Pismem z dnia jak wyżej Urząd Miasta Krosna zwrócił się do tut. Urzędu z zapytaniem: 1. Czy przepis art. 43 ust. 1 pkt 9 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) pozwalający na zwolnienie od podatku dostawę terenów niezabudowanych ma zastosowanie, jeżeli przedmiotem sprzedaży przez Gminę jest nieruchomość niezabudowana o użytkach rolnych, dla której nie można ustalić przeznaczenia w planie zagospodarowania przestrzennego, z uwagi na brak planu, a która zgodnie z przepisami ustawy z dnia 27.03.2003 r. o planowaniu i zagospodarowaniu przestrzennym spełnia warunki pozwalające na wydanie decyzji o warunkach zabudowy i zagospodarowania terenu? Tutejszy organ podatkowy wyjaśnia, co następuje: Ad 1. Grunty budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę opodatkowane są stawką 22-procentową (art. 41 ust. 1 ustawy z dnia 11.03. 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Z art. 5 ust. 1 pkt 1 oraz art. 15 ust. 1 ustawy wynika, że odpłatna dostawa gruntów podlega opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, jeżeli jest realizowana przez podatnika w ramach jego działalności gospodarczej, z tym, że stosownie do art. 43 ust. 1 pkt 9 ww. ustawy „zwalnia się od podatku dostawę terenów niezabudowanych innych niż tereny budowlane oraz przeznaczone pod zabudowę”. Opodatkowaniu zatem podlegają dostawy, których przedmiotem są nieruchomości gruntowe, zabudowane i niezabudowane, przy czym w przypadku tych ostatnich (niezabudowanych) – jedynie te, których przedmiotem są tereny budowlane lub przeznaczone pod zabudowę. Pozostałe natomiast dostawy gruntów niezabudowanych, będących np. gruntami rolnymi, nieprzeznaczonymi pod zabudowę są zwolnione od podatku od towarów i usług. Z powyższego uregulowania wynika, że opodatkowaniu podlegają grunty, które nawet potencjalnie będą traktowane jak tereny budowlane. W przypadku braku aktualnego planu zagospodarowania w celu określenia charakteru gruntu należy wykorzystać inne informacje będące w posiadaniu Urzędu (w tym wynikające z ewidencji gruntów, operatów szacunkowych sporządzonych dla celów przetargu zawierający itp.). Odnosząc się do kwestii opodatkowania podatkiem VAT przy sprzedaży nieruchomości, o której mowa w przedstawionym pytaniu, tut. organ podatkowy nie podziela stanowiska Urzędu odnośnie możliwości zastosowania zwolnienia od opodatkowania. Ad 2. Zakres czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług został określony w art. 5 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zgodnie z ust. 1 pkt 1 powyższego przepisu opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlegają odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Użyczenie nieruchomości (na podstawie kodeksu cywilnego) nie jest dostawą towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o podatku od towarów i usług, a zgodnie z art. 8 ust. 1 tej ustawy jest świadczeniem usług. Opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług podlega jedynie odpłatne świadczenie usług, a świadczenie nieodpłatne usługi traktowane jest jak odpłatne tylko pod pewnymi warunkami określonymi w art. 8 ust. 2 ustawy. Przepis ten określa, iż odpłatnym świadczeniem usług, podlegającym opodatkowaniu, jest również każde nieodpłatne świadczenie, niebędące dostawą towarów na cele osobiste podatnika lub jego pracowników (...) oraz wszelkie inne nieodpłatne świadczenie usług, jeżeli nie są one związane z prowadzeniem przedsiębiorstwa, a podatnikowi przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami w całości lub w części. Reasumując należy stwierdzić, że użyczenie nieruchomości będące nieodpłatnymi usługami związane z prowadzonym przedsiębiorstwem (prowadzoną działalnością) w przedstawionej sprawie jest wyłączone spod działania ustawy, pod warunkiem, iż nie towarzyszy im prawo podatnika do obniżenia podatku należnego przy nabyciu towarów i usług związanych z tymi usługami. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.