Interpretacja Urzędu Skarbowego w Sanoku
US.PDa-423/4/04, US-PP-443/39/04
z 14 września 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.PDa-423/4/04, US-PP-443/39/04
Data
2004.09.14
Autor
Urząd Skarbowy w Sanoku
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Zwolnienia przedmiotowe
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne
Słowa kluczowe
odsetki
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
rejestracja podatnika VAT UE
różnice kursowe
stawka preferencyjna podatku
środki pomocowe
zawarcie umowy
Pytanie podatnika
dotyczy opodatkowania środków pomocowych podatkiem dochodowym od osób prawnych i podatkiem dochodowym od osób fizycznych oraz stawki podatku VAT przy świadczeniu usług nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej i kwestii zgłoszenia rejestracyjnego jako podatnik VAT-UE
W dniu 23.07.2004 r do tut. organu podatkowego wpłynęło pismo „A.” spółki z o.o. z siedzibą w S. z prośbą o udzielenie informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926, ze zm.). Przedstawiając stan faktyczny spółka informuje, że przedmiotem jej działalności jest m.in. działalność polegająca na świadczeniu usług w zakresie organizowania kursów i szkoleń. W najbliższym okresie zostanie zawarta umowa jako podwykonawca z dysponentem środków pomocowych – niemiecką firmą P. GmbH na świadczenie usług związanych z realizacją działań w ramach programu PHARE 2001 HRD „Rozwój zasobów ludzkich – szkolenia i poradnictwo biznesowe dla osób zagrożonych bezrobociem – województwo podkarpackie, Poland”. Umowa powyższa zostanie zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Ponadto spółka posiada odrębny rachunek walutowy, na którym gromadzone są środki z uzyskanej pomocy zagranicznej z tytułu zawartej umowy z powyższym niemieckim kontrahentem. W piśmie tym spółka wnosi o wyjaśnienie:
Spółka oświadczyła, że w sprawie będącej przedmiotem zapytania nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa jak również postępowanie przed sądem administracyjnym. Dodatkowo w dniu 9.09.2004 r jednostka przedłożyła kserokopie dwóch umów zawartych z P. GMbH na przeprowadzenie szkoleń w zakresie „Obsługi klienta w sklepach wielkopowierzchniowych w wykorzystaniem zintegrowanego systemu komputerowo-kasowego” i „Operatora obrabiarek skrawających CNC” oraz dwa wnioski skierowane do UKIE w Warszawie o rejestrację powyższych umów o świadczenie usług nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Naczelnik Urzędu Skarbowego w Sanoku, działając na podstawie art. 14a § 1 i § 2 ustawy – Ordynacja podatkowa, wyjaśnia: Ad 1. Zgodnie z art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 15.02.1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody uzyskane przez podatników od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych organizacji finansowych, pochodzące ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym także ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na postawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tym państwami, organizacjami lub instytucjami przez radę ministrów Rzeczypospolitej Polskiej, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej na rzecz podmiotów, którym służyć ma ta pomoc. Z kolei z art. 17 ust. 1 pkt 24 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych wynika, że odsetki od dochodów lub środków, o których mowa w punkcie 23, lokowanych na bankowych rachunkach terminowych wolne są od podatku. Wskazać należy, że zasady opodatkowania dochodów osiągniętych przez polskich podatników w następstwie uzyskania tzw. „środków pomocowych” z funduszy Unii Europejskiej wynikają z Porozumienia Ramowego zawartego pomiędzy Komisją Europejską a polskim rządem – będącym adresatem pomocy PHARE, zawartego w rozporządzeniu Rady Wspólnoty Europejskiej nr 3906/89 z dnia 18.12.1989 r. Z art. 13 ust. 1 wspomnianego Porozumienia wynika m.in. prawidłowość, że: dopóki środki pochodzące z zagranicy traktować można jako subwencję dla podmiotów polskich (beneficjentów przyznanej pomocy), dopóty środki te nie powinny podlegać opodatkowaniu podatkiem dochodowym. Jednocześnie art. 13 ust. 4 Porozumienia zastrzega, że podmioty wykonujące kontrakty finansowe z subwencji podlegają wyłączeniu od podatku dochodowego w zakresie uzyskanych dochodów, o ile mają siedzibę na terenie jednego z krajów członkowskich Unii. Z przedstawionego przez spółkę stanu faktycznego oraz przedłożonych w dniu 9.09.2004 r. dokumentów wynika, że w ramach prowadzonej działalności gospodarczej zawarta została umowa międzynarodowa z niemiecką firmą, w ramach której świadczone usługi opłacane będą ze środków pochodzących z bezzwrotnej pomocy zagranicznej udzielonej przez Unię Europejską, a zatem w świetle cyt. art. 17 ust. 1 pkt 23 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych dochód uzyskany w wyniku realizacji takiej umowy korzystał będzie ze zwolnienia od podatku dochodowego. Jednakże dodać należy, iż zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 tej ustawy nie uważa się za koszty uzyskania przychodów wydatków i kosztów bezpośrednio sfinansowanych z dochodów (przychodów) o których mowa w art. 17 ust. 1 pkt 23 i 24. Zdaniem tut. organu podatkowego ze zwolnienia przedmiotowego korzystają również odsetki od środków pomocowych zgromadzonych na rachunku walutowym (inny niż terminowy), jak i różnice kursowe ustalone od tych środków. Ad 2. Na podstawie powołanego w zapytaniu przez spółkę przepisu, wolne od podatku dochodowego od osób fizycznych są dochody otrzymane przez podatnika ze środków pomocowych, o ile dochody te spełniają łącznie następujące kryteria:
Z cyt. przepisu art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wynika, iż omawiane zwolnienie adresowane jest jedynie do podatników bezpośrednio realizujących cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy. Zarówno dochody pracowników, uzyskiwane na podstawie umowy o pracę, jak i podatników bezpośrednio realizujących cel programu w ramach innej umowy zawartej z osobą prawną (na przykład umowy zlecenia, o dzieło), która „pierwsza” otrzymała bezzwrotną pomoc zwolnioną na podstawie ww. przepisów ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, korzystają ze zwolnienia określonego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych pod warunkiem, że osoby te realizują cel programu. Natomiast dochody podatników, którym podatnik (osoba fizyczna) bezpośrednio realizujący cel programu (przykładowo zleceniobiorca wykonujący umowę, o której wyżej mowa, w tym w ramach prowadzonej pozarolniczej działalności gospodarczej) zlecił wykonanie określonych czynności (w ramach umowy o pracę lub umowy cywilnoprawnej), zostały wyłączone ze zwolnienia, stosownie do postanowień art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. b ustawy z dnia 26.07.1991 r. Nadmienić należy, iż zgodnie z obowiązującym od 1.01.2004 r. przepisem art. 42 ust. 5 cyt. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych podmioty, o których mowa w art. 41, dokonujące wypłaty świadczeń, o których mowa w art. 21 ust. 1 pkt 46, w terminie do końca. lutego roku następującego po roku podatkowym są obowiązani przesłać podatnikom, o których mowa w art. 3 ust. 1 oraz urzędom skarbowym, którymi kierują naczelnicy urzędów skarbowych właściwi według miejsca zamieszkania podatnika - imienne informacje o wysokości dochodu, sporządzone według ustalonego wzoru (PIT-11/8B). Ad 3. Stosownie do § 6 ust 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970) stawkę podatku wymienioną w art. 41 ust. 1 i 2 oraz w art. 146 ust. 1 pkt1 i 2 ustawy obniża się do wysokości 0 % przy świadczeniu usług przez zarejestrowanych podatników oraz imporcie usług, nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o której mowa w ust. 3 i 4, jeżeli zawarta została pisemna umowa o świadczenie tych usług, zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. W przypadku świadczenia i importu usług (§ 6 ust. 2), których nabycie finansowane jest w części ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w ust. 3 i 4 i w części z innych środków finansowych, przepis ust. 1 stosuje się wyłącznie do tej części wartości usługi, która została sfinansowana ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej (§ 6 ust. 3) uważa się bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom z budżetu Unii Europejskiej na podstawie umów zawartych z Rządem Rzeczypospolitej Polskiej dotyczących:
Za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej uważa się także bezzwrotne środki przekazane polskim podmiotom przez rządy państw obcych lub organizacje międzynarodowe udzielające pomocy na podstawie:
Przepis ust. 1 i 2 nie ma zastosowania przy nabyciu za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, gdy kwota podatku została zaliczona do objęcia kosztami kwalifikacyjnymi w rozumieniu przepisów regulujących zasady korzystania ze środków bezzwrotnej pomocy zagranicznej. Wobec powyższego spółka jako zarejestrowany podatnik może stosować obniżoną stawkę VAT do wysokości 0 %, przy świadczeniu usług nabywanych za środki bezzwrotnej pomocy zagranicznej, o których mowa w cyt. ust. 3 i 4, jeżeli zostanie zawarta umowa o świadczenie tych usług zarejestrowana przez Urząd Komitetu Integracji Europejskiej. Ponadto tut. organ podatkowy informuje, iż podatnicy, o których mowa w art. 15 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) podlegający obowiązkowi zarejestrowania jako podatnicy VAT czynni, są obowiązani przed dniem dokonania wewnątrzwspólnotowej dostawy lub pierwszego wewnatrzwspólnotowego nabycia zawiadomić naczelnika urzędu skarbowego w zgłoszeniu rejestracyjnym, o którym mowa w art. 96 o zamiarze rozpoczęcia wykonywania tych czynności. W świetle powyższego spółka dopiero z chwilą podjęcia zamiaru rozpoczęcia wykonywania transakcji wewnątrzwspólnotowych ma obowiązek złożenia zawiadomienia i zarejestrowania się jako podatnik VAT-UE. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.