Interpretacja Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego
RO/436/139/2004
z 5 sierpnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
RO/436/139/2004
Data
2004.08.05



Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Czynni podatnicy podatku od towarów i usług

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Inni podatnicy

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury --> Wystawianie faktury

Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Stawki --> Stawka podatku w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów

Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Informacje podsumowujące --> Informacje podsumowujące


Słowa kluczowe
dostawa wewnątrzwspólnotowa
faktura VAT
informacja podsumowująca
kaucja gwarancyjna
nabycie wewnątrzwspólnotowe
nowy środek transportowy


Pytanie podatnika
Czy przedstawiona procedura postępowania przy wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów - jest prawidłowa ?
Czy firma musi wpłacać kaucję gwarancyjną ?


W odpowiedzi na pytania zawarte w piśmie z dnia 09.07.2004 r., dotyczące interpretacji przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535), na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami) Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego w Kielcach informuje:

1. Wydłużenie terminu zwrotu różnicy podatku zgodnie z art. 97 ust. 5 w/w ustawy dotyczy podatników rozpoczynających wykonywanie czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, oraz podatników, którzy rozpoczęli wykonywanie tych czynności, w okresie krótszym niż 12 miesięcy przed złożeniem zawiadomienia o zamiarze dokonywania handlu wewnątrzwspólnotowego. Zatem w stosunku do podatników, którzy wykonywali czynności podlegające opodatkowaniu (zarówno opodatkowane jak i zwolnione przedmiotowo bądź podmiotowo), przez co najmniej 12 miesięcy, nie stosuje się wydłużenia terminu zwrotu podatku, a tym samym nie są oni obowiązani do wpłaty kaucji gwarancyjnej, by móc korzystać z terminów zwrotu podatku określonych w art. 87 ust. 2, 4-6.

Podobne stanowisko zostało wyrażone w piśmie Ministerstwa Finansów z dnia 07.05.2004 r. (sygn. PP5-0331-03/214/2004/MZ/PP-1195).

Należy stwierdzić, że w stosunku do podatników, którzy przed 1 maja 2004 r. byli podatnikami VAT w rozumieniu przepisów „starej ustawy o VAT” z dnia 8 stycznia 1993 r., do okresu 12 miesięcy wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu – który umożliwia rejestrowanie się dla potrzeb handlu wewnątrzwspólnotowego bez konieczności wnoszenia kaucji czy otrzymywania zwrotów w wydłużonym terminie – uwzględniany jest okres wykonywania czynności podlegających opodatkowaniu w rozumieniu „starej ustawy o VAT”. Ponieważ Spółka wykonuje czynności podlegające opodatkowaniu VAT dłużej niż 12 miesięcy, w celu uzyskania zwrotu podatku na zasadach ogólnych, nie ma obowiązku zapłaty kaucji gwarancyjnej.

2. Zgodnie z zapisem określonym w art. 16 wymienionej ustawy, w przypadku wewnątrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu (definicję NŚT zamieszczono w art. 2 pkt 10), podatnikami są również osoby prawne, jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, niebędące podatnikami, o których mowa w art. 15, jeżeli ich dostawy dokonują w sposób sporadyczny (nie częstotliwy).

Wynika z tego, że wewnątrzwspólnotowa dostawa NŚT jest czynnością opodatkowaną, niezależnie od tego kto jest nabywcą tych środków oraz, czy podmiot dokonujący dostawy jest podatnikiem VAT czy też nie.

Zgodnie z przepisami ustawy zasadą jest również, że obowiązkiem zapłaty podatku z tytułu nabycia tego środka do innego państwa członkowskiego obciążony jest zawsze jego nabywca w swoim kraju.

Dostawa nowego środka transportu realizowana z terytorium Polski opodatkowana jest zawsze stawką VAT 0% w kraju, jako kraju wywozu pod warunkiem, że podatnik posiada. dowód, iż towar opuścił terytorium kraju i został dostarczony na terytorium państwa członkowskiego, a także, gdy na fakturze zostanie umieszczony numer identyfikacyjny podatnika będącego nabywcą towaru, a w szczególności podatnik musi dysponować:
a) W przypadku, gdy przewóz towaru jest zlecony przewoźnikowi (spedytorowi):
- dokumentem przewozowym otrzymanym od przewoźnika (spedytora) odpowiedzialnego za wywóz towarów z terytorium kraju, z którego winno jednoznacznie wynikać, że towar został dostarczony do miejsca przeznaczenia w innym kraju członkowskim,
- kopią faktury dostawy,
- specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku – gdy taka potrzeba istnieje,
- dokumentem potwierdzającym przyjęcie środka transportu przez nabywcę.
b) W przypadku, gdy dostawa nowego środka transportu odbywa się bezpośrednio przez podatnika dokonującego takiej dostawy lub przez jego nabywcę, przy użyciu własnego środka transportu:
- kopią faktury dostawy,
- specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku - gdy taka potrzeba istnieje,
- dokumentem zawierającym: imię i nazwisko lub nazwę oraz adres siedziby lub miejsca zamieszkania dostawcy i nabywcy,
- adres pod który przewożone są środki transportu, gdy jest on inny niż adres siedziby lub miejsca zamieszkania nabywcy,
- określenie towarów i ich ilości,
- potwierdzeniem przyjęcia towarów przez nabywcę,
- rodzaj i nr rejestracyjny środka transportu, którym są wywożone nowe środki transportu.
Powyższe dokumenty opisane w pkt a i b wystawia się w dwóch egzemplarzach (oryginał dla nabywcy, a kopia dla sprzedawcy).
c) W przypadku wywozu NŚT bez użycia innego środka transportu (gdy nabywca nowego środka transportu wyjeżdża nim z kraju do innego kraju członkowskiego):
- kopią faktury dostawy,
- specyfikacją poszczególnych sztuk ładunku - gdy taka potrzeba istnieje,
- dokumentem wywozu VAT-22, którego wzór stanowi załącznik do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 21 kwietnia 2004 r. w sprawie określenia wzoru dokumentu potwierdzającego wywóz przez nabywcę nowego środka transportu z terytorium Rzeczpospolitej Polskiej na terytorium innego państwa członkowskiego (Dz. U. Nr 84, poz. 783).

Dokument ten winien zawierać: dane dotyczące podatnika i nabywcy, dane pozwalające jednoznacznie zidentyfikować przedmiot dostawy jako nowy środek transportu, datę dostawy, podpisy podatnika i nabywcy, oświadczenie nabywcy o wywozie nowego środka transportu poza terytorium kraju w terminie 14 dni od dnia dostawy, pouczenie nabywcy o skutkach nie wywiązania się z obowiązku, o którym mowa wyżej, czyli terminowym wywozie towaru.

W każdym przypadku, w którym ma zastosowanie art. 106 ust. 6 wymienionej ustawy, tzn. w przypadku wewnatrzwspólnotowej dostawy nowych środków transportu dla nabywcy, który nie podał dla tej czynności numeru identyfikacyjnego, nadanego dla transakcji wewnątrzwspólnotowych przez państwo członkowskie właściwe dla nabywcy, powyższe dokumenty (faktura i dokument wywozu) wystawia się w trzech egzemplarzach, z których:
- jeden wydawany jest nabywcy,
- drugi podatnik pozostawia w swojej dokumentacji,
- trzeci podatnik przekazuje w terminie 14 dni od dnia dokonania dostawy do jednostki w urzędzie obsługującym ministra właściwego do spraw finansów publicznych, zwanej „biurem wymiany informacji o podatku VAT”.

Powyższe zasady dokumentowania wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów oraz NŚT zostały określone w art. 42 wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług.

Należy również zaznaczyć, że faktura VAT dokumentująca dostawę NŚT oprócz elementów wskazanych w § 12 ust. 1-11 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971) winna zawierać moment (datę) dopuszczenia nowego środka transportu do użytku oraz przebieg pojazdu – w przypadku pojazdów lądowych (§ 12 ust. 12 pkt 1).

3. Zgodnie z art. 100 ust. 1 pkt 2 wymienianej wcześniej ustawy podatnicy, o których mowa w art. 15 zarejestrowani jako podatnicy VAT UE, są obowiązani składać w urzędzie skarbowym informacje podsumowujące za okresy kwartalne w terminie do 25 dnia miesiąca następującego po kwartale, w którym powstał obowiązek podatkowy z tytułu wewnątrzwspólnotowej dostawy towarów.

Wzory informacji podsumowujących określono w załącznikach do rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 23 kwietnia 2004 r. w sprawie informacji podsumowującej o dokonanych wewnątrzwspólnotowych nabyciach towarów i wewnątrzwspólnotowych dostawach towarów (Dz. U. Nr 89, poz. 853).

Należy również zaznaczyć, że w ramach systemu Intrastat podatnicy uczestniczący w handlu z innymi państwami UE obowiązani są do przesyłania do właściwych urzędów celnych comiesięcznych deklaracji zawierających dane, o każdym wywozie towarów z Polski do innego państwa członkowskiego UE lub przywozie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj