Interpretacja Urzędu Skarbowego w Krotoszynie
DF-415-56-22/KK/04
z 24 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
DF-415-56-22/KK/04
Data
2004.11.24



Autor
Urząd Skarbowy w Krotoszynie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów --> Wydatki nieuznawane za koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
odpisy na zakładowy fudusz świadczeń socjalnych


Pytanie podatnika
Pracodawca w 2004 roku w uzgodnieniu z pracownikami nie tworzył ZFŚS. Czy może w pażdzierniku 2004 roku dokonać naliczenia i odpisu na ww. Fundusz i odprowadzić na wyodrębnione konto odpis w całości? Czy odpis taki będzie kosztem uzyskania przychodu?


W odpowiedzi na pismo z dnia 26.10.2004r (data wpływu 28.10.2004r.) w sprawie zaliczenia do kosztów uzyskania przychodów naliczony w m-cu październiku bieżącego roku odpis na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych i odprowadzony na wyodrębnione konto w całości – Naczelnik Urzędu Skarbowego w Krotoszynie działając w oparciu o przepisy art. 14 a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zmianami), informuje że zgodnie z art. 23 ust. 1 pkt 7 ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zm.) nie uważa się za koszty uzyskania przychodów odpisów i wpłat na rożnego rodzaju fundusze tworzone przez podatnika ; kosztem uzyskania są jednak:

a) podstawowe odpisy i wpłaty na te fundusze, jeżeli obowiązek lub możliwość ich tworzenia w ciężar kosztów określają odrębne ustawy,

b) odpisy i zwiększenia, które w rozumieniu przepisów o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych obciążają koszty działalności pracodawcy, jeżeli środki pieniężne stanowiące równowartość tych odpisów i zwiększeń zostały wpłacone na rachunek Funduszu.

Zasady tworzenia przez pracodawców zakładowego funduszu świadczeń socjalnych i naliczania odpisu na fundusz socjalny regulują przepisy ustawy z dnia 4 marca 1994 r. o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych (Dz. U. z 1996 r. Nr 70, poz. 335 ze zmianami).

Zgodnie z art. 3 ust. 1 powołanej wyżej ustawy, fundusz tworzą, z zastrzeżeniem ust. 2, pracodawcy zatrudniający według stanu na dzień 1 stycznia danego roku co najmniej 20 pracowników w przeliczeniu na pełne etaty. Zaś w myśl art. 6 ust.2 ustawy o zakładowym funduszu świadczeń socjalnych równowartość dokonanych odpisów i zwiększeń naliczonych zgodnie z art. 5, 13 i 14 na dany rok kalendarzowy pracodawca przekazuje na rachunek bankowy Funduszu w terminie do 30 września tego roku..

Zgodnie z postanowieniami art. 4 ust. 1 ustawy o ZFŚS układy zbiorowe pracy mogą dowolnie kształtować wysokość odpisu na zakładowy fundusz świadczeń socjalnych, mogą również postanowić, że fundusz ten nie będzie tworzony. Powyższy przepis oznacza, że zakład pracy może dowolnie wybrać formę i metodę kształtowania wysokości odpisu na fundusz. Przepis ten daje prawo zakładowi pracy objętemu układem zbiorowym pracy do decydowania w jakiej wysokości i w jaki sposób naliczy on odpis na fundusz.

Na podstawie art.4 ust. 3 ustawy o ZFŚS jeżeli u pracodawcy nie działa zakładowa organizacja związkowa, postanowienia regulaminu wynagradzania w sprawie wysokości odpisu na Fundusz lub nietworzenia Funduszu wymagają uzgodnienia z pracownikami.

Z pisma wynika iż w Waszym zakładzie pracy po uzgodnieniu z pracownikami nie został utworzony ZFŚS, tym samym dokonaliście Państwo rezygnacji z tworzenia Funduszu na 2004 rok a fakt ten został zawarty w regulaminie na co dają przyzwolenie w/w przepisy. Tworzenie tego Funduszu i dokonywanie naliczenia odpisu dopiero w październiku b.r jest niemożliwe bowiem fundusz tworzy spełniający określone warunki pracodawca z corocznego odpisu podstawowego, naliczonego do przeciętnej liczby zatrudnionych a dokonane odpisy przekazuje na rachunek bankowy w terminie do 30 września tego roku.

Mając na uwadze powyższe przepisy, pracodawca będzie mógł tworzyć Fundusz dopiero w roku 2005 o ile liczba zatrudnionych według stanu na dzień 1 stycznia przyszłego roku będzie wynosiła nie mniej niż 20 pracowników w przeliczeniu na pełny wymiar czasu pracy.

Jednocześnie tutejszy organ podatkowy informuje, iż powyższa informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego obowiązuje jedynie w zakresie zadanego przez stronę zapytania i w przedstawionym stanie faktycznym oraz jest zgodna z obowiązującym stanem prawnym tylko w przypadku przedstawienia przez stronę rzeczywistego stanu faktycznego sprawy.

Informacji udzielono w oparciu o stan faktyczny przedstawiony w zapytaniu, zgodnie ze stanem prawnym obowiązującym w dniu jej sporządzenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj