Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PP/443-71-1-GK/04
z 17 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-71-1-GK/04
Data
2004.09.17



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Obowiązek podatkowy --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnatrzwspólnotowym nabyciu towarów --> Obowiązek podatkowy w wewnątrzwspólnotowej dostawie towarów i w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Wyłączenie stosowania obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego


Słowa kluczowe
ładowność
nabycie wewnątrzwspólnotowe
podatek od towarów i usług
powstanie obowiązku podatkowego
świadectwo homologacji


Pytanie podatnika
1. Kiedy powstanie obowiązek podatkowy przy wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów i kiedy Spółka będzie uprawniona do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, będącego podatkiem należnym z tytułu ww. transakcji?
2. Możliwość obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu środka transportu, kiedy Spółka nie posiada świadectwa homologacji.


Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.).

Pismami z dnia 7 lipca 2004 r. i 2 sierpnia 2004 r. Spółka zwróciła się do tut. organu podatkowego z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

  • Spółka otrzymała fakturę VAT dokumentującą wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów za wynagrodzeniem na terytorium kraju wystawioną przez kontrahenta dnia 30 czerwca 2004 r.,
  • towar będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia na terytorium kraju Spółka otrzymała dnia 2 lipca 2004 r.

Wątpliwości Spółki dotyczą terminu powstania obowiązku podatkowego z tytułu tej transakcji jak i terminu w jakim Spółka będzie uprawniona do dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, będącego podatkiem należnym z tytułu ww. transakcji. W opinii Spółki zarówno obowiązek podatkowy, jak i prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego wystąpi w miesiącu czerwcu 2004r.

Ponadto Spółka nabyła samochód specjalny ciężarowy z podnośnikiem koszowym Volkswagen LT-46. Spółka posiada zaświadczenie od Kulczyk Tradex Sp. z o.o. (importer samochodów marki Volkswagen), iż pojazd ten został wyprodukowany jako 3-miejscowy samochód ciężarowy o ładowności 775kg (bez masy kierowcy).

Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości dokonania obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu przedmiotowego pojazdu, jak również przy nabywaniu paliwa silnikowego służącego do napędu tego pojazdu

W opinii Spółki, będzie Jej przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu ww. pojazdu jak i przy nabyciu paliwa silnikowego służącego do jego napędu.

Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego oraz obowiązującego stanu prawnego informuje, iż:

1. Stanowisko Spółki zasługuje na aprobatę. Zgodnie z art. 20 ust. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) – zwanej dalej „ustawą”, w wewnątrzwspólnotowym nabyciu towarów obowiązek podatkowy powstaje 15 dnia miesiąca następującego po miesiącu, w którym dokonano dostawy towaru będącego przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia, z zastrzeżeniem ust. 6-9. Natomiast zgodnie z ust. 6 powołanego art. 20 w przypadku gdy przed terminem, o którym mowa w ust. 5, podatnik podatku od wartości dodanej wystawił fakturę, obowiązek podatkowy powstaje z chwilą wystawienia faktury. W przedstawionym stanie faktycznym kontrahent Spółki, będący podatnikiem podatku od wartości dodanej, wystawił fakturę dokumentującą wewnątrzwspólnotowę dostawę towaru w miesiącu czerwcu 2004 r., zatem obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów powstanie w miesiącu czerwcu 2004 r., na podstawie powołanego art. 20 ust. 6 ustawy. Bez znaczenia pozostaje fakt, iż Spółka otrzymała towar w miesiącu lipcu 2004 r.

Zgodnie z art. 86 ust. 10 pkt 1 ustawy, prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym podatnik otrzymał fakturę albo dokument celny, z zastrzeżeniem pkt 2-4 oraz ust. 11, 12, 16 i 18. Punkt 2 powołanego ust. 10 art. 86 ustawy stanowi, iż w przypadkach, o których mowa w ust. 2 pkt 4 tj. gdy kwotę podatku naliczonego stanowi kwota podatku należnego od importu usług, kwota podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz kwota podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów prawo do obniżenia kwoty podatku należnego powstaje w rozliczeniu za okres, w którym powstał obowiązek podatkowy w podatku należnym u nabywcy odpowiednio od importu usług lub wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest nabywca. Zatem podobnie jak w przypadku powstania obowiązku podatkowego fakt, iż Spółka otrzymała towar będący przedmiotem wewnątrzwspólnotowego nabycia w miesiącu lipcu 2004 r. nie ma znaczenia dla powstania prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego. Zgodnie z powołanymi przepisami prawo to będzie przysługiwało w miesiącu czerwcu 2004 r.

2. Ponadto informuje się, iż zgodnie z art. 88 ust. 1 pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) – zwanej dalej ustawą - obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5. Natomiast art. 86 ust. 3 stanowi, iż w przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru:

DŁ = 357 kg + n x 68 kg

gdzie:
DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność,
n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy

  • kwotę podatku naliczonego stanowi 50 % kwoty podatku określonej w fakturze lub kwoty podatku należnego z tytułu wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów lub kwoty podatku należnego od dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca - nie więcej jednak niż 5.000 zł., natomiast ust. 5 art. 86 stanowi, iż dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3.

W opinii tut. organu podatkowego z literalnego brzmienia powyższych przepisów wynika, iż w opisanej sytuacji Podatnik nie nabędzie prawa do obniżenia kwot podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu paliwa służącego do napędu ww. pojazdu.

Jednakże biorąc pod uwagę ratio legi powołanych zapisów, w opinii tut. organu podatkowego należy uznać, iż ustawodawca nie zamierzał pozbawić wszystkich podatników nieposiadających wyciągu z świadectwa homologacji, bądź odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, prawa do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego przy nabyciu paliw służących do napędu tych pojazdów. Wiązało by się to bowiem z nieracjonalną sytuacją w której właściciele pojazdów typowo ciężarowych nie mogli by korzystać z ww. uprawnienia. W opinii tut. organu podatkowego należy również posiłkować się poprzednimi uregulowaniami w tym zakresie i wyjaśnieniami Ministra Finansów wydanymi na podstawie art. 14 § 1 pkt 2 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.). W piśmie z dnia 8.02.2001r. Nr PP2-813-96/01/GM (publikacja Biuletyn Skarbowy Ministra Finansów z 2001r. Nr 2) adresowanym do izb skarbowych i urzędów kontroli skarbowej Minister Finansów wyjaśnił budzące się w tej materii kontrowersje i tak stwierdzono, iż:

Zgodnie z § 12 ust. 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm.) podatnikom nabywającym samochody inne niż osobowe, które nie posiadają homologacji producenta lub importera wymaganej dla tego rodzaju samochodów, nie przysługuje prawo do obniżenia podatku należnego oraz do zwrotu różnicy podatku o kwotę podatku naliczonego związanego z nabyciem tych samochodów.

W związku z powyższym przepis § 12 ust. 3, a tym samym i ust. 4, nie dotyczy samochodów będących bezspornie, np. samochodami ciężarowymi czy specjalistycznymi, które jako samochody nowe (wyprodukowane w kraju lub sprowadzone z zagranicy) posiadały homologację na taki właśnie typ pojazdu. Przepis ten ma zatem zastosowanie w szczególności do samochodów, które jako pojazdy nowe, wyprodukowane w kraju lub sprowadzone z zagranicy, były (są) samochodami osobowymi, a w wyniku zmian dokonanych w ich konstrukcji, zmieniły swój charakter, przeznaczenie, istnieje możliwość przewozu nimi zarówno osób, jak i ładunku (np. poprzez rozmontowywane lub składane fotele).

Przedmiotowe pismo zostało wydane na gruncie obowiązującego wówczas rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zmianami), które jednoznacznie uzależniało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego od posiadania wyciągu ze świadectwa homologacji.

Na uwagę zasługuje również fakt, iż posiadany przez Spółkę samochód spełnia ustawowe wymogi dotyczące ładowności i je przewyższa, a jedynie Spółka nie jest w posiadaniu świadectwa homologacji.

Reasumując powyższe wywody w opinii tut. organu podatkowego Podatnikowi, w opisanej sytuacji, będzie przysługiwało prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwoty podatku naliczonego.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym, w zakresie zadanego przez Spółkę pytania i w obowiązującym na dzień jej wydania stanie prawnym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj