Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
77/443-105-2-GK/04
z 3 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
77/443-105-2-GK/04
Data
2004.09.03



Autor
Opolski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Miejsce świadczenia --> Miejsce świadczenia przy świadczeniu usług --> Miejsce świadczenia usług

Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja --> Faktury


Słowa kluczowe
faktura VAT
korekta faktury
miejsce świadczenia usług
podatek od towarów i usług
podatek od wartości dodanej
usługi na majątku rzeczowym


Pytanie podatnika
Czy Spółka ma prawo do skorygowania faktur dokumentujących usługi na ruchomym majątku rzeczowym dla kontrhenta posiadającego numer, pod którym jest zarejestrowny dla potrzeb podatku od wartości doodanej?


Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, o której stanowi art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.)

Pismem z dnia 2 lipca 2004 r. (data wpływu do tut. Urzędu Skarbowego 5 lipiec 2004 r.) Nr DN/NG/2092/04 Jednostka zwróciła się do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu z wnioskiem o udzielenie pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego, przedstawiając następujący stan faktyczny:

  • Spółka wykonała na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej usługi na ruchomym majątku rzeczowym,
  • nabywcą usługi jest podatnik podatku od wartości dodanej,
  • nabywca podał dla tej czynności numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium Rzeczypospolitej Polskiej,
  • nabywca usługi nie złożył Spółce oświadczenia, iż towary, na których zostały wykonane usługi, zostaną wywiezione poza terytorium Rzeczypospolitej Polskiej w terminie 30 dni od dnia wykonania usług,
  • Spółka wystawiła fakturę VAT dokumentującą wykonanie przedmiotowych usług, przy zastosowaniu stawki podatku od towarów i usług, obowiązującej dla świadczenia tych usług w kraju,
  • usługobiorca zwrócił się do Spółki o skorygowanie wystawionych faktur VAT, gdyż towary na których zostały wykonane usługi, zostały wywiezione w terminie 30 dni od wykonania na nich usługi.

Wątpliwości Spółki dotyczą możliwości wystawienia faktur korygujących w związku z faktem, iż miejscem świadczenia tych usług jest terytorium państwa, które wydało nabywcy usługi numer dla potrzeb rozliczeń transakcji wewnątrzwspólnotowych. Spółka zajęła stanowisko, iż jest uprawniona do wystawienia faktur korygujących w przedstawionym stanie faktycznym.

Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu, po przeanalizowaniu przedstawionego stanu faktycznego, oraz obowiązującego stanu prawnego informuje, iż:

Na podstawie art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm.) - zwanej dalej „ustawą”, opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług, zwanym dalej "podatkiem", podlegają m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. Jak wynika z wniosku Spółki, wykonane zostały usługi na ruchomym majątku rzeczowym. Usługi te zostały wykonane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Dla ustalenia czy przedmiotowe usługi podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług niezbędnym jest ustalenie miejsca ich świadczenia w rozumieniu przepisów ustawy. Zgodnie z art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. d ustawy, w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym - miejscem świadczenia usług jest miejsce, gdzie usługi są faktycznie świadczone, z zastrzeżeniem art. 28. Zatem ogólną zasadą jest, iż w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, miejscem świadczenia tych usług jest miejsce ich faktycznego wykonania. Jednakże zgodnie z art. 28 ust. 7 ustawy, w przypadku usług, o których mowa w art. 27 ust. 2 pkt 3 lit. c i d, świadczonych dla nabywcy, który podał wykonującemu te usługi numer, pod którym jest zidentyfikowany na potrzeby podatku lub podatku od wartości dodanej na terytorium państwa członkowskiego innym niż terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi są wykonywane, miejscem świadczenia usług jest terytorium państwa członkowskiego, które wydało nabywcy usługi ten numer, pod warunkiem że towary po wykonaniu tych usług zostaną wywiezione z terytorium państwa członkowskiego, na którym usługi te zostały faktycznie wykonane. Zgodnie z ust. 8 ww. art. 28 ustawy, w przypadku gdy usługodawcą jest podatnik, o którym mowa w art. 15, przepis ust. 7 stosuje się, jeżeli towary po wykonaniu usług zostaną niezwłocznie, nie później jednak niż w terminie 30 dni od wykonania na nich usług, wywiezione poza terytorium kraju. Z powyższych przepisów wynika, iż w przypadku świadczenia usług na ruchomym majątku rzeczowym, których nabywcą jest podatnik podatku od wartości dodanej zidentyfikowany dla celów tego podatku na terytorium państwa członkowskiego innym, niż terytorium kraju na którym usługi są świadczone, a nabywca poda dla tej transakcji numer, pod którym jest zidentyfikowany dla potrzeb tego podatku, uznaje się, iż miejscem świadczenia tych usług jest terytorium kraju, które wydało nabywcy ten numer. Jednakże, dla uznania, iż przedmiotowe usługi nie są świadczone na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, towary na których zostały wykonane usługi, muszą opuścić terytorium kraju nie później niż 30 dni od dnia wykonania tych usług. W opinii tut. organu podatkowego, samo zapewnienie kontrahenta, iż towary te opuściły terytorium Rzeczypospolitej Polskiej przed upływem 30 dni od dnia wykonania usług jest niewystarczające dla uznania, iż usługi te nie są wykonane na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej. Podatnik winien posiadać dokumenty (lub ich kopie) jednoznacznie potwierdzające wywóz towarów poza granice kraju, przed upływem 30 dni od wykonania usługi. W przypadku spełnienia łącznie powyższych przesłanek usługi te nie będą podlegały opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług.

Wobec powyższego, na podstawie § 20 ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 971), który stanowi, iż fakturę korygującą wystawia się również, gdy podwyższono cenę po wystawieniu faktury lub w razie stwierdzenia pomyłki w cenie, stawce lub kwocie podatku bądź w jakiejkolwiek innej pozycji faktury, w związku z § 30 ust. 1 ww. rozporządzenia, który stanowi, iż przepisy m.in. § 20 stosuje się odpowiednio do faktur stwierdzających dokonanie dostawy towarów lub świadczenia usług, dla których miejscem opodatkowania jest terytorium państwa członkowskiego inne niż terytorium kraju lub terytorium państwa trzeciego, jeżeli dla tych czynności podatnicy wystawiający fakturę nie są zidentyfikowani dla podatku od wartości dodanej lub - w przypadku terytorium państwa trzeciego - podatku o podobnym charakterze, Spółka będzie zobowiązania do skorygowania przedmiotowych faktur VAT.

Jednocześnie Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu informuje, iż przedmiotowa informacja o zakresie stosowania prawa podatkowego ma zastosowanie wyłącznie w przedstawionym stanie faktycznym.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj