Interpretacja Urzędu Skarbowego w Drawsku Pomorskim
USP-I-443/70/04
z 15 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
USP-I-443/70/04
Data
2004.12.15
Autor
Urząd Skarbowy w Drawsku Pomorskim
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Zwolnienia --> Zwolnienie od podatku
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury dotyczące drobnych przedsiębiorstw --> Drobni przedsiębiorcy
Słowa kluczowe
obowiązek podatkowy
posiłki
stołówka szkolna
usługi najmu
Pytanie podatnika
1. Czy sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
2. Czy usługi dożywiania dzieci z innych szkół na mocy uchwały Rady Miejskiej są objęte podatkiem VAT? 3. Czy w świetle przedstawionego stanu faktycznego Szkoła może nie być czynnym podatnikiem podatku VAT?
Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że szkoła prowadzi sprzedaż posiłków w stołówce szkolnej dla dzieci i pracowników szkoły. Na podstawie uchwały Rady Miejskiej prowadzi również dożywianie dzieci z innych szkół Gminy. Szkoła jest podatnikiem VAT i wykonuje następujące usługi:
Pytania podatnika brzmią:
Do zapytania podatnik załączył interpretację Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi dotyczącą klasyfikacji usług prowadzenia stołówki szkolnej oraz kserokopię uchwały Rady Miejskiej dotyczącą dożywiania dla placówek szkolnych z terenu Gminy. Na tle takich okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, iż przepisy prawa podatkowego skutkują w ten sposób, że ponieważ stołówka nie ma charakteru ogólnodostępnego oraz prowadzenie jej związane jest z działalnością statutową szkoły, powinno być ono zwolnione z podatku VAT. Usługi świadczone na rzecz uczniów innych szkół Gminy również powinny być zwolnione z VAT, jako usługi między jednostkami budżetowymi. Zaś w związku z tym, że wymienione w zapytaniu świadczone przez Szkołę usługi w większości są zwolnione z podatku VAT, a świadczenie pozostałych – opodatkowanych – nie spowoduje przekroczenia kwoty obrotów 10.000 euro w roku 2004, jak również w latach następnych, Szkoła powinna mieć prawo wyboru zwolnienia z VAT. Naczelnik Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko to jest nieprawidłowe. Zastosowanie powołanych norm skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący: Ze stanu faktycznego wynika, że Szkoła prowadzi stołówkę szkolną zamkniętą, w której wydawane są obiady uczniom oraz pracownikom szkoły. Zgodnie z art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT opodatkowaniu podlega m.in. odpłatna dostawa towarów oraz odpłatne świadczenie usług. Przez świadczenie usług, o którym mowa w ww. przepisie, rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej nie mającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów. Towary te i usługi identyfikowane są na podstawie przepisów o statystyce publicznej (art. 2 pkt 6 oraz art. 8 ust. 3 ustawy o VAT). Zatem istotne jest właściwe zakwalifikowanie wykonywanych usług zgodnie z PKWiU. Szkoła przedłożyła wraz zapytaniem kserokopię udzielonej jej odpowiedzi przez Ośrodek Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych w Łodzi odnośnie symbolu klasyfikacji przedmiotowych usług prowadzenia stołówki szkolnej. Z odpowiedzi tej wynika, iż podatnik spełnia warunki kwalifikujące ww. usługi do ugrupowania 80 „usługi edukacyjne”, tj.: stołówka prowadzona jest przez personel szkoły wyłącznie dla uczniów i pracowników szkoły, stołówka nie jest prowadzona przez odrębny podmiot gospodarczy, w tym także gospodarstwo pomocnicze przy szkole, oraz nie przygotowuje posiłków na odrębne zlecenie, prowadzenie stołówki jest ściśle związane z działalnością szkoły. Zatem zgodnie z art. 43 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT przedmiotowe usługi podlegają zwolnieniu z VAT. W załączniku Nr 4 do ustawy „Wykaz usług zwolnionych od podatku” w poz. 7 wymienione są usługi w zakresie edukacji. Odnośnie dożywiania dzieci z innych szkół terenu Gminy usługi te również spełniają kryteria usług edukacyjnych. Zgodnie z interpretacją OISK w Łodzi – usługi prowadzenia stołówki szkolnej są zakwalifikowane jako PKWiU 55.51.10-00.00 „usługi stołówkowe”, jeżeli stołówkę prowadzi inny niż szkoła podmiot gospodarczy lub kiedy posiłki przygotowywane są na odrębne zlecenie oraz dla uczniów i pracowników innych szkół. Uchwała Rady Miejskiej traktuje wszystkie placówki szkolne z terenu gminy jako całość i dotyczy organizacji dożywiania dla wszystkich szkół. Tym samym nie można wyróżnić żadnej szkoły jako „innej”. Nie można też traktować uchwały Rady Miejskiej, którą Szkoła ma obowiązek wykonać, w kategorii „zlecenia”. W zakresie możliwości wyboru zwolnienia od podatku VAT, z przedstawionego przez Szkołę stanu faktycznego wynika, iż wykonuje ona zarówno usługi zwolnione od podatku VAT, jak i opodatkowane. Podatnik podaje, iż przychody z tytułu świadczenia usług opodatkowanych (usługi najmu na cele niemieszkalne) są niewielkie. Jednakże zgodnie z art. 113 ust. 11 ustawy o VAT podatnik, który utracił prawo do zwolnienia od podatku lub zrezygnował z tego zwolnienia, może dopiero po upływie 3 lat, licząc od końca miesiąca, w którym utracił prawo lub zrezygnował ze zwolnienia, ponownie z niego skorzystać. Jak wynika ze złożonego w dniu 20.05.2004 r. w Urzędzie Skarbowym zgłoszenia rejestracyjnego VAT - R, Szkoła jest czynnym podatnikiem podatku VAT od dnia 1 maja 2004 r. z powodu utraty zwolnienia. Zatem – dopóki będzie ona świadczyła usługi podlegające opodatkowaniu podatkiem VAT, niezależnie od wysokości uzyskiwanych z tytułu ich świadczenia obrotów, będzie miała obowiązek rozliczać ten podatek przez okres co najmniej 3 lat od momentu utraty prawa do zwolnienia z VAT. Po upływie tego okresu Szkoła będzie mogła ponownie skorzystać ze zwolnienia z VAT, jeżeli wartość sprzedaży opodatkowanej za rok w którym upłynął termin 3 lat lub za rok poprzedni nie przekroczy kwoty 10.000 euro. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.