Interpretacja Lubelskiego Urzędu Skarbowego
PD/423/86/04
z 29 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD/423/86/04
Data
2004.11.29



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody


Słowa kluczowe
dofinansowanie
dotacja
moment powstania przychodów
refakturowanie
usługi ciągłe
waluta obca
wycena


Pytanie podatnika
Stan faktyczny:
1. Sp. z 0.0. świadczy m.in. usługi t.j. :
a) Pobór i rozprowadzanie wody oznaczone wg PKWiU 41.00.20
b) Remont wodomierzy, wyłączenia i włączenia sieci wodociągowej,ekspertyzy wodomierzy oznaczone wg PKWiU 41.00.20
c) Odbiór i oczyszczanie ścieków oznaczone wg PKWiU 90.00.11
d) Nalicza opłaty dodatkowe z tytułu przekroczenia norm ochrony środowiska oznaczone wg PKWiU 90.00.11
e) Administruje wysypiskiem śmieci wg PKWiU 90.00.
f) . Refakturuje usługi związane z dostawą energii elektrycznej, usług telekomunikacyjnych
g) Dostawa energii elektrycznej ze źródeł odnawialnych.
Pytanie:
, Czy w związku z nowelizacją art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w zakresie ustępu 3d w brzmieniu obowiązującym od 01.01.2004 r. jako przychód podatkowy w rozumieniu ww ustępu należy traktować wszystkie ww rodzaje usług świadczonych przez Spółkę zgodnie z symboliką PKWiU 41.00.20 (punkty la,lb), 90.00.11 (punkty lc, 1d, le) oraz punkty 1f i 1 g czy tylko usługi określone w punkcie 1 a, 1 c, 1 g.
Stan faktyczny:
2. W związku z nowelizacją art. 12 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych od 01.01.2004 r. poprzez dodanie ustępu 3d następuje deklarowanie przychodu podatkowego w rozliczeniu za miesiąc w którym przypada termin płatności wynikający z faktury. Aby prawidłowo ustalić podstawę opodatkowania danego okresu sprawozdawczego (miesiąca czy roku), podatnik powinien określić odpowiednio nie tylko przychody, ale ikoszty podatkowe tego okresu. W uopdop nie ma odrębnych regulacji zasad rozpoznawania kosztów uzyskania przychodów z tytułu świadczenia usług określonych wart. 12 ust. 3d.
Pytanie:
,a) Czy adekwatnie do przesuniętego na następny okres rozliczeniowy przychodu podatkowego zgodnie z terminami płatności wynikającymi z faktur należy odnieść odpowiednią część kosztów uzyskania przychodów tj. kosztów wytworzenia pozostających w bezpośrednim związku przyczynowo¬skutkowym z przychodami tego samego okresu sprawozdawczego natomiast stałe koszty funkcjonowania podatnika (koszty ogólnozakładowe, koszty sprzedaży) jako nie pozostające w bezpośrednim związku z przychodami powinny być rozpoznawane dla celów podatkowych w momencie ich poniesienia? Przyjęty w Spółce system rachunku kosztów wydziela koszty wytworzenia, koszty ogólnozakładowe, koszty sprzedaży.
b) Czy zasada taka znajduje zastosowane w przypadku okresów sprawozdawczych miesięcznych (CIT -2) i rocznych (CIT -8) czy tylko rocznych (CIT-8)?
3.Stan faktyczny: Sp. z 0.0 dla realizacji zadania inwestycyjnego na Oczyszczalni ścieków korzysta z dofinansowania z funduszu przedakcesyjnego .ISP A w związku z czym Spółka otrzymuje ww dofinansowanie oraz odsetki które wygenerują się na rachunku bankowym NBP od momentu wpływu z Komisji Europejskiej do momentu przekazania do Beneficjenta w walucie EUR .
Pytanie:
Czy do wyceny wpływu ww dotacji należy zastosować średni kurs NBP czy kurs kupna banku obsługującego jednostkę?


W odpowiedzi na pismo z dnia 29 października 2004 r. w sprawie udzielenia informacji w zakresie stosowania przepisów ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 z późn. zm.) odnośnie:
1. wskazania, w stosunku do których usług świadczonych przez jednostkę ma zastosowanie art. 12 ust. 3d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych,
2. zasad ustalania przychodów i kosztów z tytułu świadczenia usług, o których mowa w art. 12 ust. 3d cytowanej wyżej ustawy,
3. stosowanego kursu walut do wyceny środków pieniężnych wyrażonych w walutach obcych, stanowiących dofinansowanie z funduszu ISPA do realizowanej inwestycji.
- Naczelnik Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie działając na podstawie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137 poz. 926 z późn. zm.) wyjaśnia co następuje:
Ad. 1
Zgodnie z art. 12 ust. 3d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2004 r., w przypadku rozliczeń z tytułu:
1) dostaw energii elektrycznej, cieplnej lub gazu przewodowego,
2) świadczenia usług telekomunikacyjnych, radiokomunikacyjnych, z wyjątkiem usług opłacanych za pomocą żetonów (monet) lub kart, w tym telefonicznych,
3) usług rozprowadzania wody, gospodarki ściekami oraz wywozu i unieszkodliwiania odpadów
- za datę powstania przychodu należnego uważa się wynikający z faktury termin płatności, a jeżeli termin nie jest określony, ostatni dzień miesiąca, w którym wystawiono fakturę.

Jak wynika z treści zapytania jednostka prowadzi działalność z zakresu usług wskazanych w art.12 ust. 3d pkt 3. Przepis ten ma zastosowanie do wszystkich usług sklasyfikowanych w/g PKWiU w podkategorii 41 00 20 „Usługi w zakresie rozprowadzania wody” oraz usług z działu 90 „Usługi w zakresie gospodarki ściekami oraz gospodarowania odpadami, usługi sanitarne i pokrewne” za wyjątkiem usług zaliczanych do klasy 90.03 „Usługi sanitarne i pokrewne”.

Odnosząc się do kwestii refakturowania usług, o których mowa wyżej zauważa się, że refakturowanie należy do czynności, które nie zostały zdefiniowane w prawie podatkowym.W uchwale Sądu Najwyższego z dnia 15 października 1998 r., sygn. Akt III ZP 8/98 przedstawiony został pogląd, iż refakturujący traktowany jest jako świadczący usługi. Wobec powyższego art. 12 ust. 3d ma zostawanie również w przypadku refakturowania usług ciągłych.
Ad. 2

Regulacje wprowadzone ustawą z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz niektórych innych ustaw (Dz. U. nr 202 poz. 1957), które m.in. nadały nowe brzmienie art. 12. ust.3 d ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie odnoszą się do kwestii ustalenia kosztów uzyskania przychodów w przypadku usług ciągłych. W tym zakresie przepisy nie uległy zmianie i nadal obowiązuje ogólna zasada potrącalności kosztów w czasie. Wynika ona z art. 15 ust. 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych. Zgodnie z tym przypisem koszty uzyskania przychodów są potrącalne tylko w tym roku podatkowym, którego dotyczą, tj. są potrącalne także koszty uzyskania poniesione w latach poprzedzających rok podatkowy, lecz dotyczące przychodów roku podatkowego oraz określone co do rodzaju i kwoty koszty uzyskania, które zostały zarachowane, chociaż ich jeszcze nie poniesiono, jeżeli odnoszą się do przychodów danego roku podatkowego, chyba że ich zarachowanie nie było możliwe; w tym przypadku są one potrącalne w roku, w którym zostały poniesione.

Tak więc, poniesione wydatki podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodów w dacie uznania przychodu za należny. W przypadku wydatków stanowiących koszt uzyskania przychodów, których nie można bezpośrednio powiązać z określonymi przychodami należnym należy uznać, że wydatki te podlegać będą zaliczeniu do kosztów w dacie ich poniesienia, a nie w dacie osiągnięcia przychodu.

Należy zauważyć, że art. 15 ust 4 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych nie rozstrzyga problemu przyporządkowania kosztów uzyskania przychodów do poszczególnych miesięcy roku podatkowego.

Obowiązek przyporządkowania przychodów i kosztów do poszczególnych miesięcy wynika z art. 25 ust 1 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zgodnie z którym, podatnik powinien co miesiąc składać deklaracje o wysokości dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego oraz odprowadzać zaliczki na podatek w wysokości różnicy między podatkiem należnym od dochodu osiągniętego od początku roku podatkowego a sumą zaliczek należnych za poprzednie miesiące.
Ad. 3

Zgodnie z art. 12 ust. 2 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych przychodyw walutach obcych przelicza się na złote według kursów średnich z dnia uzyskania przychodu, ogłoszonych przez Narodowy Bank Polski.

Ustawa o podatku dochodowym od osób prawnych w sposób szczególny reguluje kwestię ustalenia przychodu z tytułu różnic kursowych od własnych środków pieniężnych lub wartości pieniężnych w walutach obcych. Zgodnie z art. 12 ust 2a cytowanej ustawy przychody z tytułu różnic kursowych od własnych środków pieniężnych lub wartości pieniężnych w walutach obcych ustala się jako różnicę między wartością tych środków obliczoną przy zastosowaniu kursu kupna walut z dnia faktycznego otrzymania przychodu oraz kursu kupna walut z dnia ich otrzymania albo kursu sprzedaży z dnia nabycia walut, ogłoszonego odpowiednio przez bank, z którego usług korzystał podatnik. Do wyceny środków pieniężnych uzyskanych przez jednostkę na realizację inwestycji w ramach dofinansowania z funduszu ISPA stosuje się powołany art. 12 ust 2a. Środki pieniężne wpływające na dewizowy rachunek bankowy wycenia się wg kursu kupna walut banku z usług, którego korzysta podatnik z dnia faktycznego otrzymania przychodu.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj