Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Gliwicach
IIUSIPD4/443-38/4480-481/04
z 30 czerwca 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
IIUSIPD4/443-38/4480-481/04
Data
2004.06.30
Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Gliwicach
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
dopłata
dotacja
opodatkowanie
subwencja
Pytanie podatnika
Czy dotacja przeznaczona na płace i podatek od nieruchomości podlega opodatkowaniu podatkiem VAT?
Czy jednostka realizująca zadania własne gminy, której celem statutowym jest działalność w zakresie kultury fizycznej, sportu i rekreacji może korzystać ze zwolnienia wynikającego z § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970).
Zasady opodatkowania podatkiem od towarów i usług otrzymanych dotacji, subwencji lub innych opłat o podobnym charakterze reguluje przepis art. 29 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). W myśl ww. przepisu podstawą opodatkowania jest obrót, tzn. kwota należna z tytułu sprzedaży, pomniejszona o kwotę należnego podatku. Obrotem jest także otrzymana dotacja, subwencja i inna dopłata o podobnym charakterze związana z dostawą lub świadczeniem usług. Natomiast obowiązek podatkowy z tytułu należnych dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze powstaje z chwilą uznania rachunku bankowego podatnika (art. 19 ust. 21 cyt. wyżej ustawy o podatku od towarów i usług). Brzmienie powyższych przepisów wskazuje, że otrzymana dotacja będzie podlegała opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług tylko wówczas, gdy będzie bezpośrednio związana z dostawą towarów lub świadczeniem usług. Z przedstawionego w wymienionym na wstępie piśmie stanu faktycznego wynika, że przedmiotem dofinansowania są wynagrodzenia oraz podatek od nieruchomości. Ponieważ w świetle przepisów cyt. wyżej ustawy o p.t.u., wynagrodzenia oraz podatek od nieruchomości nie spełniają definicji towaru jak również usługi, toteż ich dofinansowanie z budżetu gminy nie rodzi obowiązku podatkowego w podatku VAT. Podatnik prosi również o wyjaśnienie zasad opodatkowania podatkiem od towarów i usług, świadczonych przez Zarząd Ośrodków Wypoczynkowo-Turystycznych usług w zakresie kultury fizycznej, sportu i rekreacji. Z ww. pisma wynika ponadto, że Zarząd Ośrodków Wypoczynkowo-Turystycznych jest zakładem budżetowym gminy. W przedmiotowej sprawie nie znajduje zastosowania przepis § 8 ust. 1 pkt 13 rozporządzenia Ministra Finansów z 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.), gdyż przepis ten dotyczy czynności wykonywanych w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność przez jednostki samorządu terytorialnego (do grona których podatnik się nie zalicza). Świadczone przez Zarząd Ośrodków Wypoczynkowo-Turystycznych usługi są więc opodatkowane na zasadach ogólnych przy zastosowaniu stawek odpowiednich (lub też zwolnienia) dla konkretnej usługi. Rozstrzygnięcie jaką stawką należy opodatkować świadczone przez Zarząd usługi wymaga uprzedniego zaklasyfikowania tych usług do właściwego grupowania PKWiU. Zasadą jest, że zainteresowany podmiot sam klasyfikuje prowadzona działalność, swoje produkty (wyroby i usługi), towary, środki trwałe i obiekty budowlane wg zasad określonych w poszczególnych klasyfikacjach i nomenklaturach. Zaś w przypadku jakichkolwiek trudności w ustaleniu właściwego grupowania, może się zwrócić do Ośrodka Interpretacji Standardów Klasyfikacyjnych Urzędu Statystycznego w Łodzi (ul. Suwalska 29, 93-176 Łódź). |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.