Interpretacja Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
US72/ROP3/423- 281/04/BLG
z 15 września 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US72/ROP3/423- 281/04/BLG
Data
2004.09.15
Autor
Drugi Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
likwidacja
odpisy amortyzacyjne
środek trwały
wartość początkowa
Pytanie podatnika
Czy w momencie dokonania likwidacji środka trwałego, który nie został w pełni zamortyzowany podatkowo, kosztem uzyskania przychodu będzie różnica pomiędzy wartością początkową tego środka, a wartością dokonanych odpisów amortyzacyjnych?
Podatnik zakupił w miesiącu lutym 1999r. środek trwały (kserokopiarkę), której cena nabycia wynosiła 9.400 zł i w tej wartości wprowadził do ewidencji środków trwałych jako wartość początkową. Przez kolejne okresy dokonywane były odpisy amortyzacyjne zaliczane do kosztów uzyskania przychodów (suma odpisów na dzień 30.04.2004r. wyniosła 6.798,82 zł). W miesiącu maju 2004r. podatnik wycofał środek trwały z użytkowania, z powodu przeznaczenia go do sprzedaży i zgodnie z art. 28 ust. 1 pkt. 7 oraz art. 32 ust. 4 ustawy o rachunkowości dokonał odpisu z tytułu trwałej utraty wartości środka trwałego (wysokość odpisu aktualizacyjnego wynosi 1.700 zł) oraz zaprzestał dokonywania odpisów amortyzacyjnych. Wartość bilansowa tego środka po dokonaniu odpisu wyniosła 901,18 zł. W miesiącu lipcu podatnik zlikwidował środek trwały poprzez złomowanie. Podatnik pyta, czy w momencie dokonania likwidacji środka trwałego, który nie został w pełni zamortyzowany podatkowo, kosztem uzyskania przychodu będzie różnica pomiędzy wartością początkową tego środka, a wartością dokonanych odpisów amortyzacyjnych? Odpowiedź organu podatkowego: Działając w trybie art. 14 a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na zapytanie Spółki z dn. 17.08.2004r. (data wpływu do tut. organu podatkowego 18.08.2004r.), uzupełnione w dniu 01.09.2004r., Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie informuje: Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy z dnia 15.02.1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54, poz. 654 ze zm.) kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów, z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1. W myśl art. 16 ust. 1 pkt. 6 powołanej ustawy za koszty uzyskania przychodów nie uważa się strat powstałych w wyniku likwidacji nie w pełni umorzonych środków trwałych, jeżeli środki te utraciły przydatność gospodarczą na skutek zmiany rodzaju działalności. Jak wynika z opisu stanu faktycznego zawartego w składanym przez podatnika zapytaniu, likwidacja środka trwałego /kserokopiarki/ nastąpiła z przyczyn innych niż utrata przydatności gospodarczej na skutek zmiany rodzaju działalności, a więc w opisanej sprawie nie występuje przesłanka zastosowania wyłączenia poniesionej w wyniku likwidacji straty z kosztów uzyskania przychodów. Tym samym Naczelnik Drugiego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie potwierdza stanowisko Spółki, iż różnica pomiędzy wartością początkową zlikwidowanego środka trwałego a sumą dokonanych odpisów amortyzacyjnych stanowi koszt podatkowy w momencie likwidacji. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.