Interpretacja Urzędu Skarbowego w Puławach
US.IV-443/103/2004/VAT
z 28 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US.IV-443/103/2004/VAT
Data
2004.12.28
Autor
Urząd Skarbowy w Puławach
Temat
Ewidencja i identyfikacja podatników --> Przepisy ogólne --> Zakres podmiotowy
Podatek od towarów i usług --> Rejestracja. Deklaracje i informacje podsumowujące. Zapłata podatku --> Rejestracja --> Zgłoszenie rejestracyjne
Słowa kluczowe
gmina
rejestracja dla potrzeb podatku od towarów i usług
sukcesja Numeru Identyfikacji Podatkowej
urząd gminy
Pytanie podatnika
Czy w świetle przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników oraz stanowiska Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach z dnia 16.07.2004 r., nr US.IV-443/39/2004/VAT istnieje możliwość zmiany podatnika VAT w następujący sposób. Urząd Miasta, zarejestrowany podatnik VAT, dokona aktualizacji danych na Gminę Miasto w zgłoszeniu rejestracyjnym VAT-R i jednocześnie złoży zgłoszenie aktualizacyjne NIP-2. Urząd Miasta dokona także zgłoszenia nowego podatnika – Urzędu Miasta i złoży nowy NIP-2 jako zgłoszenie identyfikacyjne. Tym samym stary numer NIP będzie służył do identyfikacji Gminy i rozliczeń z tytułu VAT. Pozwoli również na kontynuację rozliczeń podatku naliczonego i należnego. Nowy nr NIP będzie określał Urząd Miasta jako jednostkę organizacyjną obsługującą Gminę i będzie służył do rozliczeń z tytułu innych podatków, w tym PIT pracowników oraz składek ubezpieczeniowych. Naszym zdaniem takie działanie wyodrębni Gminę jako odrębny podmiot podatkowy i pozwoli na odliczanie podatku naliczonego w dotychczasowym zakresie.
Pisemna informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie podatnika opisanej w zapytaniu z dnia 24.09.2004 r., nr FN.3010/117/04, które wpłynęło 27.09.2004 r. Termin do udzielenia informacji przedłużono postanowieniem z dnia 27.10.2004 r., nr US.IV-4461/331/2004/VAT, doręczonym 29.10.2004 r. Informacji udzielono na podstawie art. 14a § 1 Ordynacji podatkowej – ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. (Dz. U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 z późn. zm.). Zgodnie z art. 2 ust. 1 ustawy z dnia 13 października 1995 r. o zasadach ewidencji i identyfikacji podatników i płatników (Dz. U. z 1995 r. nr 142, poz. 702 z późn. zm.) osoby fizyczne, osoby prawne oraz jednostki organizacyjne nie posiadające osobowości prawnej, które na podstawie odrębnych ustaw są podatnikami, podlegają obowiązkowi ewidencyjnemu oraz otrzymują numery identyfikacji podatkowej. W myśl art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 8 marca 1990 r. o samorządzie gminnym (tekst jednolity Dz. U. z 1991 r. Nr 142, poz. 1591 z późn. zm.) Gmina posiada osobowość prawną i wykonuje zadania publiczne w imieniu własnym i na własną odpowiedzialność. W przypadku gdy Gmina wykonuje czynności opodatkowane podatkiem od towarów i usług zobligowana jest, jako osoba prawna, do uzyskania własnego numeru identyfikacji podatkowej. Oznacza to, że Gmina winna zarejestrować się jako podatnik VAT czynny na podstawie art. 96 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) i rozliczać się z VAT posługując się numerem NIP jej nadanym, natomiast nie może posługiwać się numerem NIP nadanym Urzędowi Gminy. Stanowisko Naczelnika Urzędu Skarbowego w Puławach nie jest więc zgodne ze stanowiskiem podatnika. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.