Interpretacja Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego
PO-3/443/639/US/04
z 25 października 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PO-3/443/639/US/04
Data
2004.10.25
Autor
Zachodniopomorski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek od towarów i usług --> Wysokość opodatkowania --> Szczególne przypadki zastosowania stawki 0%
Słowa kluczowe
meble
statek
stawki podatku
wyposażenie
Pytanie podatnika
Czy prawidłowe jest zastosowanie stawki podatku w wysokości 0 % na podstawie art. 83 ust. 1 pkt. 3 ustawy w przypadku dostarczania elementów wyposażenia środka transportu morskiego PO704 w budowie (statek rybacki pełnomorski PKWiU 35.11.31-30.00), budowanego przez stocznię remontową dla armatora zagranicznego, w postaci mebli okrętowych (wyposażenie kajut marynarskich – łóżka, szafy)?
Na podstawie przepisów art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego w Szczecinie na pisemne zapytanie z dnia 13.09.2004 r. podatnika udziela informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego i stwierdza, co następuje. Wnoszący zapytanie przedstawił stan faktyczny, z którego wynika, że Spółka prowadzi działalność w zakresie produkcji mebli dla jednostek pływających. Odbiorcą całej produkcji Spółki jest norweski kontrahent. W większości przypadków miejscem dostarczenia produkcji jest wymieniona firma w Norwegii. Zdarza się również, że produkty dla kontrahenta norweskiego Spółka dostarcza na statki znajdujące się w budowie w polskich stoczniach. W związku z tym Spółka pyta się czy prawidłowe jest zastosowanie stawki podatku w wysokości 0 % na podstawie art. 83 ust. 1 pkt. 3 ustawy w przypadku dostarczania elementów wyposażenia środka transportu morskiego PO704 w budowie (statek rybacki pełnomorski PKWiU 35.11.31-30.00), budowanego przez stocznię remontową dla armatora zagranicznego, w postaci mebli okrętowych (wyposażenie kajut marynarskich – łóżka, szafy)? Dokumentowanie powyższego dokonuje się fakturą VAT wystawioną na kontrahenta z Norwegii, z powołaniem się na art. 83 ust. 1 pkt. 3 ustawy. W treści faktury wymieniony jest numer jednostki w budowie P0704, a dokumenty dostawy wyposażenia potwierdzone są przez przedstawicieli armatora pełniących nadzór nad przebiegiem budowy statku oraz przez firmę dokonującą montażu wyposażenia na statku (dokument WZ). Podkreślić jednocześnie należy, że dostarczone wyposażenie nie służy celom rozrywki i sportu oraz, że wyposażenie to nie jest odprawione przez Urząd Celny na podstawie dokumentu SAD. Na tle powyższych okoliczności faktycznych podatnik formułuje stanowisko, że czynności wykonywane przez Spółkę spełniają kryteria, o których mowa w art. 83 ust. 3 ustawy oraz, że statek rybacki jest wymieniony w ust. 1 pkt. 1 lit. e i dlatego Spółce przysługuje prawo do wystawienia FV dla kontrahenta norweskiego z tytułu sprzedaży tych mebli ze stawką 0 %. Naczelnik Zachodniopomorskiego Urzędu Skarbowego stwierdza, że stanowisko to jest prawidłowe. Do opisanego stanu faktycznego ma zastosowanie art. 83 ust. 1 pkt. 1 lit. e i pkt 3 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Zastosowanie powołanej normy skutkuje dokonaniem powyższej oceny prawnej stanowiska podatnika, uzasadnionej w sposób następujący. Przepis art. 83 ust. 1 pkt 3 ustawy stanowi, że opodatkowaniu 0 % stawką podlega dostawa armatorom morskim części i wyposażenia do środków transportu morskiego i rybołówstwa morskiego, o których mowa w ust. 1, z wyłączeniem wyposażenia służącego celom rozrywki i sportu. W art. 83 ust. 1 pkt 1 lit. e wymienione są statki rybackie itp. pełnomorskie (PKWiU 35.11.31-30). Zatem do dostaw tych można zaliczyć meble okrętowe (wyposażenie kajut marynarskich) na statki rybackie wymienione w tym przepisie. Jeżeli z faktury wynika, że wyposażenie to jest przeznaczone na tego typu statki to Spółka może zastosować 0 % stawkę podatku od towarów i usług. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.