Interpretacja Urzędu Skarbowego Warszawa-Praga
US34/DD2/415/16/I/04
z 21 grudnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US34/DD2/415/16/I/04
Data
2004.12.21
Autor
Urząd Skarbowy Warszawa-Praga
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Koszty uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
reklama
reklama publiczna
Pytanie podatnika
Czy wydatki na przygotowanie wersji drukowanej informatora o działalności spółki, który nastepnie będzie, bądź to rozdawany w miejscach określonych na stronie internetowej, bądź też dostarczany pocztą - osobom, które odwiedzą stronę internetową i złożą za jej pośrednictwem stosowne zamówienie, będą zaliczane do limitowanych czy też nielimitowanych kosztów reprezentacji i reklamy w rozumieniu art. 23 ust. pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych?
Przepis art. 23 ust. 1 pkt 23 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. Nr 14 poz. 176 ze zm.) stanowi, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodów kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodu, chyba że reklama jest prowadzona w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób. Ponieważ ustawodawca nie zdefiniował pojęcia „reklama prowadzona publicznie w inny sposób” należy posłużyć się wykładnią językową. Reklama nosi znamiona publicznej, gdy jest powszechna i ogólna. O publicznym charakterze reklamy można mówić wtedy, gdy działanie to występuje w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie, jawnie, jest skierowane do anonimowego odbiorcy (do tego rodzaju można zaliczyć Internet). Natomiast foldery reklamowe kierowane do wymienionych z nazw firm, a więc do ograniczonego kręgu odbiorców należy traktować jako reklamę niepubliczną. Przyjąć zatem należy, że jeżeli reklama skierowana jest do konkretnego (zindywidualizowanego) adresata, to wydatki na jej rzecz podlegają limitowaniu (0,25% przychodów). W przedstawionym stanie faktycznym niezbędne wydaje się określenie charakteru wydawanego folderu, czy jest to materiał reklamowy, czy też tylko informacja handlowa? Celem reklamy jest przekazywanie informacji o towarach (usługach) i nakłanianie potencjalnych klientów do ich nabycia. Polega ona głównie na prezentowaniu danego towaru, danej usługi, ewentualnie marki (oznakowania produktu lub producenta), cech jakościowych, użytkowych lub konsumpcyjnych, zalet technicznych, estetycznych lub zdrowotnych, rozwiązań nowoczesnych, modnych czy nawet prowokujących, aby skłonić jak największą liczbę potencjalnych nabywców do zakupu (do korzystania z usługi). Od strony przedmiotowej można rozróżniać: reklamę towaru, reklamę usługi, reklamę marki.Natomiast informacja, zgodnie ze Słownikiem języka polskiego to dane dotyczące określonej rzeczy, fakty, na których można oprzeć określony stan rzeczy. Jej funkcją jest przede wszystkim przedstawienie rzeczy (towarów, firmy), tak jak się one faktycznie, rzeczywiście w istocie swojej mają. Informacja w przeciwieństwie do reklamy jest pozbawiona wszelkich elementów zachęty kupna, aprobaty opisywanego towaru, firmy, chwalenia czegoś lub kogoś. Ulotkę podającą ceny towarów oraz adresy sklepów, których można nabyć oferowany towar za oferowaną cenę, uznać należy za ulotkę informacyjną. Jeżeli zawiera ona jednak elementy wartościujące (oceniające), zachęcające do zakupów tych towarów będzie miała charakter reklamowy. Zatem folder nie zawierający elementów wartościujących będzie spełniał rolę informacji handlowej. Tym samym wydatki związane z jego wydrukiem można w całości zaliczyć do kosztów uzyskania przychodu. W przeciwnym razie wydanie folderu będzie podlegało ograniczeniom wynikającym z powołanego na wstępie przepisu. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.