Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1948/04/CIP/06
z 5 listopada 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1948/04/CIP/06
Data
2004.11.05
Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku
Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku
Słowa kluczowe
homologacja
ładowność
samochód osobowy
Pytanie podatnika
Spółka zwraca się z zapytaniem, czy na podstawie danych określonych w fakturze VAT zakupu w/w samochodu ciężarowego można uznać, iż dopuszczalna ładowność wynosi 780 kg a liczba miejsc wynosi 2 ?
Zdaniem Podatnika takie działanie jest prawidłowe, gdyż zakupiony samochód jest niewątpliwie samochodem ciężarowym o liczbie siedzeń 2 i posiada „budę ładunkową” przeznaczona do transportu towarów.
Stan faktyczny: Spółka jest właścicielem samochodu ciężarowego Citroen Berlingo, który zakupiła jako nowy w salonie dealera samochodów Citroen. W fakturze zakupu w/w samochodu określono jego ładowność na 780 kg i liczbę miejsc 2. Jednakże w wyciągu ze świadectwa homologacji na w/w samochód powyższych parametrów nie określono, potwierdzając jedynie, że jest to samochód ciężarowy. Ocena prawna stanu faktycznego : Zgodnie z przepisem art. 86 ust.1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) w zakresie, w jakim towary i usługi są wykorzystywane do wykonywania czynności opodatkowanych, podatnikowi, o którym mowa w art. 15, przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego o kwotę podatku naliczonego, z zastrzeżeniem art. 114, art. 119 ust. 4, art. 120 ust. 17 i 19 oraz art. 124. W przypadku nabycia samochodów osobowych oraz innych pojazdów samochodowych o dopuszczalnej ładowności mniejszej niż określona według wzoru: DŁ = 357 kg + n x 68 kg gdzie: DŁ - oznacza dopuszczalną ładowność, n - oznacza ilość miejsc (siedzeń) łącznie z miejscem dla kierowcy
Zgodnie z treścią art. 86 ust 5 w/w ustawy dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń), o których mowa w ust. 3, określona jest na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku uzyskania świadectwa homologacji, wydawanych zgodnie z przepisami prawa o ruchu drogowym. Pojazdy, które w wyciągu ze świadectwa homologacji lub w odpisie decyzji, o której mowa w zdaniu pierwszym, nie mają określonej dopuszczalnej ładowności lub ilości miejsc, uznaje się również za samochody osobowe, o których mowa w ust. 3. Obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika paliw silnikowych, oleju napędowego oraz gazu, wykorzystywanych do napędu samochodów osobowych i innych pojazdów samochodowych, o których mowa w art. 86 ust. 3 i 5; - o czym stanowi art. 88 ust. 1 pkt 3 w/w ustawy. Zgodnie z przepisem art. 86 ust. 4 spełnienie warunku dopuszczalnej ładowności nie jest konieczne dla: #61623; pojazdów specjalnych (jeśli z wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z jego uzyskania wynika, że jest to pojazd specjalny), #61623; pojazdów samochodowych do przewozu co najmniej 10 osób łącznie z kierowcą, jeżeli ze wskazanych wyżej dokumentów wynika takie przeznaczenie pojazdu. W przedstawionym stanie faktycznym Spółka posiada samochód ciężarowy marki „Citroen Berlingo”, na który w wyciągu świadectwa homologacji nie określono - jak podaje podatnik - ani dopuszczalnej ładowności pojazdu, ani liczby miejsc. Powyższe parametry określone zostały natomiast w fakturze VAT wystawionej przez dealera samochodów „Citroen”. Z uwagi na konstrukcję samochodu z liczbą siedzeń 2 i tzw. „budę ładunkową” do przewozu ładunków, zdaniem Spółki należy uznać powyższy samochód na podstawie zapisów w jego dowodzie rejestracyjnym jako ciężarowy w świetle przepisów ustawy o VAT. Z przedstawionego stanu prawnego wynika jednoznacznie, iż dopuszczalna ładowność pojazdów oraz ilość miejsc (siedzeń) określana jest jedynie na podstawie wyciągu ze świadectwa homologacji lub odpisu decyzji zwalniającej z obowiązku jego uzyskania – dokumentów wydanych na podstawie przepisów prawa o ruchu drogowym. Jedynie te dwa dokumenty stanowią urzędowe potwierdzenie parametrów technicznych pojazdu. Wystawiona przez sprzedawcę faktura VAT nie jest potwierdzeniem ładowności samochodu, ani dopuszczalnej liczby miejsc wystawionym przez uprawniony ku temu organ. Zważywszy, że zakupiony przez Spółkę samochód nie należy do kategorii pojazdów o których mowa w art. 86 ust. 4 ustawy o VAT, na które nie określa się ładowności pojazdu - Spółka powinna w przedstawionej sytuacji podjąć działania w kierunku potwierdzenia zapisów w dowodzie rejestracyjnym i fakturze VAT właściwym świadectwem homologacji wydanym na dany typ pojazdu. Należy również zwrócić uwagę na fakt, że w niektórych świadectwach homologacji nie podaje się odrębnie dopuszczalnej ładowności samochodu, a jedynie masę własną pojazdu i dopuszczalną masę całkowitą, gdzie ładowność samochodu stanowi różnicę tych dwóch wielkości. Reasumując, dopóki Spółka nie wykaże, że w świadectwie homologacji wydanym na dany typ pojazdu dopuszczalna ładowność posiadanego samochodu jest wyższa, niż określona wzorem zamieszczonym w cyt. art. 86 ust. 3 ustawy o VAT – dopóty przedmiotowy samochód w świetle przepisów ustawy o podatku od towarów i usług będzie traktowany tak jak samochód osobowy, ze wszystkimi konsekwencjami z tego wynikającymi w zakresie rozliczeń tego podatku . |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.