Interpretacja Urzędu Skarbowego w Nowej Rudzie
PD-415-11/I/04
z 21 maja 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PD-415-11/I/04
Data
2004.05.21
Autor
Urząd Skarbowy w Nowej Rudzie
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów
Słowa kluczowe
dowody wewnętrzne
skup
złom
Pytanie podatnika
Czy skup metali nieżelaznych od ludności (stanowiących surowce wtórne) może być udokumentowany w podatkowej księdze przychodów i rozchodów dwodami wenętrznymi?
W myśl § 12 ust. 3 i § 13 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów (Dz. U. Nr 152 poz. 1475 ze zm.), podstawą zapisów w księdze są dowody księgowe, do których zalicza się:
- inne dowody wymienione w § 13 i 14 rozporządzenia, stwierdzające fakt dokonania operacji gospodarczej zgodnie z jej rzeczywistym przebiegiem.
- dzienne zestawienie dowodów sporządzone do zaksięgowania ich zbiorczym zapisem, - noty księgowe korygujące zapisy wynikające z dowodu obcego lub własnego wysłanego kontrahentowi, - dowody przesunięć, - dowody opłat pocztowych i bankowych, - inne dowody opłat oraz dokumenty zawierające określone powyżej dane. Zgodnie z przepisem § 14 ww. rozporządzenia na udokumentowanie zapisów w księdze, dotyczących niektórych kosztów (wydatków), mogą być sporządzone dokumenty zaopatrzone w datę i podpisy osób, które bezpośrednio dokonały wydatków (dowody wewnętrzne), określające: przy zakupie – nazwę towaru oraz ilość, cenę jednostkową i wartość, a w innych przypadkach - przedmiot operacji gospodarczych i wysokości kosztu (wydatku). W ust. 2 tegoż paragrafu wymienia się przypadki, w których mogą być wystawiane dowody wewnętrzne. Pkt 6 ww. ustępu wskazuje, że dowód wewnętrzny może dotyczyć zakupu od ludności odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne, z wyłączeniem zakupu (skupu) metali nieżelaznych oraz przeznaczonych na złom samochodów i ich części składowych. W związku z powyższym, zakup (skup) odpadów poużytkowych, stanowiących surowce wtórne w postaci metali nieżelaznych, od osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej, nie może być dokumentowany dowodami wewnętrznymi. Biorąc pod uwagę fakt, że sprzedawca (osoba fizyczna nie prowadząca działalności gospodarczej), nie ma obowiązku wystawiania ani faktur VAT, ani rachunków, w takiej sytuacji dowodem księgowym, zgodnie z § 13 pkt 5 powołanego rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 26 sierpnia 2003 r. w sprawie prowadzenia podatkowej księgi przychodów i rozchodów, może być tzw. inny dowód opłat oraz dokument zawierający dane, o których mowa w § 12 ust. 3 pkt 2 ww. rozporządzenia, tzn. wiarygodne określenie wystawcy lub wskazanie stron (nazwę i adresy) uczestniczących w operacji gospodarczej, datę wystawienia dowodu oraz datę lub okres dokonania operacji gospodarczej, przedmiot operacji gospodarczej i jego wartość oraz ilościowe określenie, jeżeli przedmiot jest wymierny w jednostkach naturalnych, podpisy osób uprawnionych do prawidłowego udokumentowania operacji. W tym przypadku dowodem może być umowa sprzedaży, pod warunkiem że będzie ona na tyle szczegółowa by określała strony, datę zawarcia, przedmiot, wartości i sposób zapłaty oraz podpisy stron umowy. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.