Interpretacja Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze
PP/443/1148/IV/04
z 31 sierpnia 2004 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443/1148/IV/04
Data
2004.08.31
Autor
Urząd Skarbowy w Jeleniej Górze
Temat
Podatek od towarów i usług
Słowa kluczowe
dopłata
refakturowanie
remonty
umowa dzierżawy
Pytanie podatnika
Zapytanie dotyczy rozliczenia podatku od towarów i usług w następującej sytuacji: Miasto zamierza dokonać remontu stadionu, który wydzierżawia innemu podmiotowi. Remont zostanie sfinansowany w połowie z dopłaty Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu oraz w połowie z zaciągniętego przez dzierżawcę kredytu.
Naczelnik Urzędu Skarbowego w Jeleniej Górze działając w trybie art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), w odpowiedzi na pismo z dnia 08.06.2004 r. (data wpływu 18.06.2004 r.) w sprawie stosowania przepisów prawa podatkowego wyjaśnia co następuje. Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Miasto zamierza dokonać remontu stadionu, który wydzierżawia Spółce z o.o. Remont stadionu zostanie sfinansowany z dopłaty Ministerstwa Edukacji Narodowej i Sportu oraz w 50% z zaciągniętego przez dzierżawcę kredytu. Przez umowę dzierżawy wydzierżawiający zobowiązuje się oddać dzierżawcy rzecz do używania i pobierania pożytków przez czas oznaczony lub nieoznaczony, a dzierżawca zobowiązuje się płacić wydzierżawiającemu umówiony czynsz. Przy czym zgodnie z art. 662 kodeksu cywilnego na wydzierżawiającym spoczywa obowiązek wydania rzeczy dzierżawcy w stanie przydatnym do umówionego użytku i utrzymywania jej w takim stanie przez cały czas trwania umowy. Natomiast drobne nakłady, jakie wynikają ze zwykłego używania rzeczy obciążają dzierżwcę. W trakcie trwania umowy, za zgodą wydzierżawiającego, dzierżawca może dokonać zmian w przedmiocie umowy. Wykonanie takich zmian powoduje wystąpienie czynności odpłatnego świadczenia w rozumieniu art. 5 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Właścicielem bowiem wydzierżawianego obiektu także w trakcie trwania umowy dzierżawy jest wydzierżawiający, zatem wykonana wówczas usługa jest świadczeniem na jego rzecz. Z przedstawionego stanu faktycznego nie wynika, aby dzierżawca wykonywał usługi na rzecz wydzierżawiającego, wykonawcą remontu-modernizacji stadionu bowiem będzie inny wykonawca. W świetle kodeksu cywilnego, drobne nakłady na nieruchomości obciążają dzierżawcę, natomiast nakłady konieczne obciążają wydzierżawiającego. Zatem w sytuacji, gdy Spółka wyłącznie współfinansuje koszty podjętej inwestycji, brak jest podstaw do wystawienia refaktur przez Miasto. Prawo do odliczenia podatku naliczonego z ww. tytułu przysługuje jednostce, u której ww. wydatki stanowią koszt uzyskania przychodu. Zgodnie bowiem z art. 88 ust. 1 pkt 2 cyt. ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenia kwoty lub zwrotu różnicy podatku należnego nie stosuje się do nabywanych przez podatnika towarów i usług, jeżeli wydatki na ich nabycie nie mogłyby być zaliczone do kosztów uzyskania przychodów w rozumieniu przepisów o podatku dochodowym. Natomiast sposób rozliczenia udzielonej przez Spółkę pomocy przy sfinansowaniu inwestycji jest sprawą umowy stron. Ustalenie formy rozliczenia w postaci pomniejszenia należnego czynszu, powoduje u wydzierżawiającego obowiązek wystawienia faktury VAT i rozliczenia z tego tytułu podatku należnego. Jednocześnie tut. organ podatkowy informuje, iż analiza skutków podatkowych zawartych umów występuje wyłącznie w postępowaniu kontrolnym lub podatkowym. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.