Interpretacja Urzędu Skarbowego w Żarach
US-I-415/MM/20/2004
z 18 listopada 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US-I-415/MM/20/2004
Data
2004.11.18



Autor
Urząd Skarbowy w Żarach


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów


Słowa kluczowe
bezrobocie
działalność gospodarcza
Fundusz Pracy


Pytanie podatnika
Czy otrzymane przez bezrobotnego środki na podjęcie działalości gospodarczej, których przeznaczeniem jest zakup samochodu dostawczego, podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym i w którym roku - bieżącym, czy też w 2005r., w którym upływa warunek 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z umową?


W odpowiedzi na Pana pismo z dnia 18.10 2004 r., uzupełnione pismem z dnia 26.10.2004 r., w sprawie udzielenia pisemnej informacji o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie, w której nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym, stosownie do art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. nr 137 poz. 926 ze zm.) uprzejmie wyjaśniam:

Z treści pism wynika, że w dniu 8 października 2004 r. jako osoba bezrobotna otrzymał Pan z Powiatowego Urzędu Pracy w Żarach jednorazowe środki na podjęcie działalności gospodarczej. Środki przyznane są na podstawie umowy zobowiązującej Pana do prowadzenia przez co najmniej 12 miesięcy działalności gospodarczej. Nie wypełnienie tego obowiązku powoduje zwrot otrzymanych środków wraz z odsetkami. Działalność gospodarczą zamierzał Pan rozpocząć od 31.10.2004 r. (pod tą datą też dokonano zgłoszenia działalności w tut Urzędzie)

Mając na uwadze powyższe prosi Pan o zajęcie stanowiska: czy środki te podlegają opodatkowaniu podatkiem dochodowym i w którym roku - bieżącym, czy też w 2005 r., w którym upływa warunek 12 miesięcy prowadzenia działalności gospodarczej zgodnie z umową.

Jednocześnie przedstawia Pan swoje stanowisko, że nie powinien Pan uiścić podatku dochodowego od przyznanych środków finansowych, bowiem zgodnie z art. 2 ust. 1 pkt 24) ustawy z dnia 20.04.2004 r. o promocji zatrudnienia i instytucjach rynku pracy (Dz. U. nr 99 poz. 1001) przychodami nie są świadczenia wypłacone z Funduszu Pracy Ponadto zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 114) ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U z 2000 nr 14 póz. 176 ze zm.) wolna od podatku dochodowego jest wartość otrzymanych świadczeń finansowanych ze środków budżetu państwa w ramach rządowych programów (przyznanie środków bezrobotnemu na podjęcie działalności gospodarczej przez starostę z Funduszu Pracy, który jest finansowany między innymi z budżetu państwa i budżetu Unii Europejskiej jest realizacją rządowego programu). Jednocześnie z uwagi na fakt, że środki Funduszu Pracy pochodzą również z rządów obcych państw, może również mieć zastosowanie art. 21 ust. 1 pkt 46) ww. ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Żarach w oparciu o przedstawiony stan faktyczny informuje: Dla celów podatku dochodowego od osób fizycznych w art. 10 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz. U. z 2000 r. nr 14 poz. 176 ze zm.) wymienione zostały poszczególne źródła przychodów podlegające opodatkowaniu tym podatkiem. Pozarolnicza działalność gospodarcza wymieniona została w ust.1 pkt 3) tego przepisu. Natomiast szczegółowe uregulowanie przychodów z pozarolniczej działalności gospodarczej znajduje się w art. 14 cytowanej ustawy.

W myśl art. 14 ust. 2 pkt 2) przychodem z działalności gospodarczej są również dotacje, subwencje, dopłaty i inne nieodpłatne świadczenia otrzymane na pokrycie kosztów albo jak zwrot wydatków, z wyjątkiem gdy przychody te są związane z otrzymaniem, zakupem albo wytworzeniem we własnym zakresie środków trwałych lub wartości niematerialnych i prawnych, od których, zgodnie z art. 22a-o, dokonuje się odpisów amortyzacyjnych.

Ustawodawca, stanowiąc o wartości otrzymanych dotacji, subwencji, dopłat, czy nieodpłatnych świadczeń jako o przychodzie kształtującym podstawę opodatkowania, nie sprecyzował bliżej, co należy rozumieć przez te pojęcia. Zasadne zatem będzie odwołanie się w tym zakresie do definicji słownikowych.

Według „Słownika współczesnego języka polskiego", wyd. WILGA 1999,:

    - „dotacja" oznacza bezzwrotną pomoc finansową udzieloną jakieś instytucji (wyodrębniony zakład o charakterze publicznym, zajmujący się określonym zakresem spraw, powołany do działania w ważnej dziedzinie życia społecznego -według cytowanego słownika) na określony cel; subwencja;
    - „subwencja" oznacza bezzwrotną pomoc finansową udzieloną dla instytucji, organizacji (zrzeszenie osób fizycznych, grup społecznych lub państw, posiadające wspólny program działania, cel i zadania zawarte w statucie - według cytowanego słownika) itp.
    - „dopłata" oznacza to co się dodaje do płaconej sumy, uzupełnienie brakującej reszty określonego rachunku,
    - „nieodpłatnie" oznacza bez opłaty; za darmo; gratis,

Ponadto orzecznictwo Naczelnego Sądu Administracyjnego uznaje, że pojęcie nieodpłatnego świadczenia obejmuje nie tylko świadczenie w cywilistycznym znaczeniu (działanie lub zaniechanie na rzecz innej strony – art. 353 k.c.), ale także wszystkie zjawiska gospodarcze i zdarzenia prawne, których następstwem jest uzyskanie korzyści kosztem innego podmiotu lub te wszystkie zdarzenia prawne i zdarzenia gospodarcze, których skutkiem jest nieodpłatne, tj. nie związane z kosztami lub inną formą ekwiwalentu, przysporzenie majątku tej osobie, mające konkretny wymiar finansowy,

Mając powyższe na uwadze przyznane jednorazowo bezrobotnemu środki na podjęcie działalności gospodarczej są nieodpłatnym świadczeniem (nie mieszczą się w definicji dotacji, subwencji ani dopłat) stanowią więc przychód w rozumieniu powołanych wyżej przepisów, z wyjątkiem gdy związane są z zakupem we własnym zakresie środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych,

Zgodnie z § 1 pkt 2) załączonej do wniosku umowy nr 2 D/2004 z dnia 07 października w sprawie przyznania osobie bezrobotnej środków na podjęcie działalności gospodarczej przeznaczeniem udzielonych środków jest zakup samochodu dostawczego.

Ponieważ cytowany art. 14 ust 2 pkt 2) ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych wyłącza z przychodów działalności gospodarczej otrzymane przychody związane z zakupem we własnym zakresie środków trwałych, od których dokonuje się odpisów amortyzacyjnych, w związku z powyższym nie stanowi przychodu z działalności gospodarczej kwota odpowiadająca wysokości wydatków poniesionych na zakup środka trwałego.

Jednocześnie z uwagi na treść art. 23 ust. 1 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych nie uważa się za koszty uzyskania przychodów:

- odpisów z tytułu zużycia środków trwałych, dokonywanych według zasad określonych w art. 22a-22o, od tej części, która odpowiada poniesionym wydatkom na nabycie lub wytworzenie tych środków we własnym zakresie, odliczonym od podstawy opodatkowania podatkiem dochodowym albo zwróconym podatnikowi w jakiejkolwiek formie (pkt 45);

- odpisów amortyzacyjnych od wartości początkowej środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych:

    a) nabytych nieodpłatnie, z wyjątkiem nabytych w drodze spadku lub darowizny, jeżeli:
    - nabycie to nie stanowi przychodu w naturze, lub
    - dochód z tego tytułu jest zwolniony od podatku dochodowego, lub
    - nabycie to stanowi dochód, od którego na podstawie odrębnych przepisów zaniechano poboru podatku,
    b) jeżeli przed dniem 1 stycznia 1995 r. zostały nabyte lecz nie zaliczone do środków trwałych albo wartości niematerialnych i prawnych,
    c) oddanych do nieodpłatnego używania, z wyjątkiem nieruchomości - za miesiące, w których składniki te były oddane do nieodpłatnego używania (pkt 45a)

W związku z powyższym otrzymane nieodpłatne świadczenie na zakup samochodu dostawczego nie będzie przychodem z działalności gospodarczej, a odpisy amortyzacyjne dokonywane od tego samochodu nie będą również stanowić kosztów tej działalności.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj