Interpretacja Izby Skarbowej w Gdańsku
PI/005-1583/04/CIP/01
z 27 września 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PI/005-1583/04/CIP/01
Data
2004.09.27



Autor
Izba Skarbowa w Gdańsku


Temat
Podatek od towarów i usług --> Procedury szczególne --> Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków


Słowa kluczowe
opakowania zwrotne
podatek od towarów i usług
towar używany


Pytanie podatnika
Jakie są procedury opodatkowania sprzedaży butelek.


Stan faktyczny w sprawie.

Przedsiębiorstwo prowadzi działalność gospodarczą polegającą na skupie – w różnych cenach i o różnej wielkości - butelek od ludności oraz firm prowadzących działalność gospodarczą. Po umyciu odsprzedaje je różnym firmom.

Ocena prawna stanu faktycznego.

Uregulowania prawne w zakresie dostawy towarów używanych ustawodawca zawarł w Dziale XII – Procedury szczególne – Rozdział 4 – Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich i antyków - ustawy z dnia 11 marca 2004r. o podatku od towarów i usług /Dz. U. Nr 54, poz. 535/.

Wskazać należy, iż na potrzeby dokonywania rozliczeń wg szczególnej procedury ustawodawca w art. 120 ust. 1 pkt 4 ustawy VAT zawarł definicję pojęcia towaru używanego.

Szczególne procedury w zakresie dostawy towarów używanych polegają na opodatkowaniu marży uzyskanej przez pośrednika, dokonującego ich dostaw, który w związku z tym nie ma prawa do odliczenia podatku naliczonego związanego z dokonanym zakupem tych towarów.

Wyróżnia się zasadniczo dwa warianty tych procedur, w zależności od tego, z jakiego źródła podatnik dokonuje nabycia tych towarów, co powoduje, że w jednym przypadku opodatkowanie marży jest obowiązkowe, a w drugim opcjonalne – do wyboru.

W art. 120 ust. 4 tej ustawy postanowiono, że w przypadku podatnika wykonującego czynności polegające na dostawie towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków nabytych uprzednio przez tego podatnika dla celów prowadzonej działalności lub importowanych w celu odsprzedaży, podstawą opodatkowania podatkiem jest marża stanowiąca różnicę między całkowitą kwotą, którą ma zapłacić nabywca towaru, a kwotą nabycia, pomniejszoną o kwotę podatku.

Stosownie do postanowień art. 120 ust. 10 ustawy o podatku od towarów i usług przepis ust. 4 dotyczy dostawy towarów używanych, dzieł sztuki, przedmiotów kolekcjonerskich lub antyków, które podatnik nabył od:

  • osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, niebędącej podatnikiem, o którym mowa w art. 15,
  • podatników, o których mowa w art. 15, jeżeli dostawa tych towarów była zwolniona od podatku na podstawie art. 43 ust. 1 pkt 2 lub art. 113,
  • podatników, jeżeli dostawa tych towarów była opodatkowana podatkiem zgodnie z ust. 4.

Taki rodzaj opodatkowania ma głównie miejsce, gdy źródło nabycia towarów jest nie opodatkowane, z uwagi na to, że zbywający nie jest podatnikiem, a gdy nim jest, to jego czynność objęta jest zwolnieniem od podatku lub gdy źródło to jest wprawdzie opodatkowane, lecz na takich samych, szczególnych zasadach opodatkowania marży. W żadnym z tych przypadków nie występuje jednak podatek naliczony z tytułu nabycia tych towarów /czyli sprzedający nie naliczają przy tych transakcjach podatku należnego/, a podmioty dokonujące sprzedaży na rzecz pośrednika nie dysponowały uprawnieniem do dokonania odliczenia podatku przy nabyciu tych przedmiotów.

Jak wskazano powyżej zasadą jest, że szczególną procedurę opodatkowania marży stosują podatnicy – pośrednicy, którzy nabywają towary /używane, dzieła sztuki, przedmioty kolekcjonerskie, antyki/ od ściśle określonego grona osób, nie naliczających podatku należnego w transakcjach kupna – sprzedaży lub nie wykazujących go – zgodnie z przepisami – w wystawianych fakturach.

Dokonując wyboru tej procedury opodatkowania, podatnik pozbawiony jest możliwości odliczenia podatku naliczonego z tytułu nabycia w/w towarów.

Stosownie do postanowień art. 120 ust. 13 ustawy o dokonanym wyborze i przyjęciu formy opodatkowania marży podatnik jest obowiązany zawiadomić na piśmie naczelnika urzędu skarbowego przed dokonaniem dostawy. Zawiadomienie jest ważne przez okres 2 lat, licząc od końca miesiąca, w którym podatnik zawiadomił naczelnika urzędu skarbowego. Po tym okresie, jeżeli podatnik chce stosować procedurę polegającą na opodatkowaniu marży, musi ponownie złożyć to zawiadomienie.

Podatnicy trudniący się dostawami towarów używanych mogą stosować oprócz szczególnej procedury opodatkowania marży, ogólne zasady opodatkowania dostaw.

Jeżeli Podatnik oprócz zasad, o których mowa w ust. 4, będzie stosował również ogólne zasady opodatkowania, to zgodnie z zapisem art. 120 ust. 15 ustawy jest obowiązany prowadzić ewidencję zgodnie z art. 109 ust. 3 ustawy, z uwzględnieniem podziału w zależności od sposobu opodatkowania; w odniesieniu do dostawy, o której mowa w ust. 4 art. 120, ewidencja musi zawierać w szczególności kwoty nabycia towarów niezbędne do określenia kwoty marży, o której mowa w tym przepisie.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj