Interpretacja Urzędu Skarbowego w Oświęcimiu
US-PP-443/25/03
z 30 maja 2003 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US-PP-443/25/03
Data
2003.05.30



Autor
Urząd Skarbowy w Oświęcimiu


Temat
(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Przepisy ogólne --> Podatnicy

(Podatek od towarów i usług oraz podatek akcyzowy) --> Podatek od towarów i usług --> Stawki podatku


Słowa kluczowe
dotacja
powstanie obowiązku podatkowego
stawki podatku
subwencja
szkoły
wartość sprzedaży
wynajem


Pytanie podatnika
1. Do jakiej wysokości wartości sprzedaży przysługuje szkole zwolnienie od podatku od towarów i usług?
2. Czy powstaje obowiązek podatkowy w podatku od towarów i usług z tytułu otrzymanych dotacji, subwencji i innych form opodatkowania?
3. Jaką stawką podatkową opodatkowane są usługi wynajmu sal szkolnych na cele dydaktyczne i sportowe?


Urząd Skarbowy w Oświęcimiu, działając na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.) - w odpowiedzi na pismo z dnia 01.04.2003 r. (wpływ: 03.04.2003 r.) w sprawie wykładni przepisów z zakresu prawa podatkowego - uprzejmie wyjaśnia:

Zgodnie z art. 5 ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm.) - dalej: ustawa o VAT, podatnikami są m.in. osoby prawne, jednostki organizacyjne nie mające osobowości prawnej oraz osoby fizyczne, mające siedzibę lub miejsce zamieszkania na terytorium Rzeczypospolitej Polskiej, jeżeli wykonują we własnym imieniu i na własny rachunek czynności, o których mowa w art. 2 w okolicznościach wskazujących na zamiar ich wykonywania w sposób częstotliwy, nawet jeżeli zostały wykonane jednorazowo, a także wówczas, gdy czynności te polegają na jednorazowej sprzedaży rzeczy w tym celu nabytej.
Zgodnie z art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT - zwalnia się od podatku podatników, u których wartość sprzedaży towarów w rozumieniu art. 2 ust. 1 i 3, a także wartość eksportu towarów lub usług nie przekroczyła łącznie w poprzednim roku podatkowym kwoty wyrażonej w złotych, odpowiadającej kwocie 10.000 EURO.
Na mocy § 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 7 grudnia 2000 r. w sprawie określenia kwoty uprawniającej do zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 115, poz. 1202), wartość sprzedaży towarów i usług, o której mowa w art. 14 ust. 1 pkt 1 ustawy o VAT, uprawniająca do zwolnienia od podatku od towarów i usług została określona w kwocie 39.800 zł.
Zgodnie z powołanymi przepisami, uprawnienie do korzystania ze zwolnienia od podatku od towarów i usług w 2001 roku przysługiwało podatnikom, którzy w 2000 r. roku nie przekroczyli kwoty obrotu w wysokości 39.800 zł.

Stosownie do art. 14 ust. 3 ustawy o VAT - jeżeli wartość sprzedaży towarów u podatników zwolnionych od podatku na podstawie ust. 1 pkt 1 przekroczy kwotę, o której mowa w ust. 1 pkt 1, zwolnienie traci moc w momencie przekroczenia tej kwoty. Obowiązek podatkowy powstaje z chwilą przekroczenia tej kwoty, a opodatkowaniu podlega nadwyżka ponad tę kwotę. (...)
Z pisma podatnika wynika, iż w trakcie 2001 roku szkoła przekroczyła kwotę uprawniającą do zwolnienia od podatku od towarów i usług, stając się podatnikiem. Winna była zatem złożyć w urzędzie skarbowym zgłoszenie rejestracyjne w zakresie podatku od towarów i usług zgodnie z art. 9 ust. 1 ustawy o VAT, składać deklaracje podatkowe VAT - 7, do czego była zobowiązana na podstawie art. 10 ust. 1 ustawy jw., oraz wpłacać należny podatek od towarów i usług na podstawie art. 26 ust. 1 ustawy o VAT.

Wyjaśniając wątpliwość podatnika, czy otrzymywane przez szkołę dotacje, subwencje, dofinansowania z (...) oraz (...) dla dzieci z ubogich rodzin mieszczą się w definicji obrotu, tut. Urząd zauważa:

Zgodnie z art. 15 ust. 1 ustawy o VAT, podstawą opodatkowania jest obrót. Obrotem, z zastrzeżeniem art. 16 i 17, jest kwota należna z tytułu sprzedaży towarów, pomniejszona o kwotę należnego podatku.
Zgodnie ze stanowiskiem Ministerstwa Finansów przedstawionym w piśmie z dnia 28.01.2000 r. Nr PP 1/7204-105/99/kK.Sz., wszelkiego rodzaju dotacje w rozumieniu ustawy z dnia 26 listopada 1998 r. o finansach publicznych (tekst jednolity - Dz. U. z 2003 r., Nr 15, poz. 148 ze zm.) wypłacane przez gminy w szczególności jednostkom i zakładom budżetowym, nie podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług (...). W przypadkach natomiast, gdy refundacja realizowana jest nie w postaci dotacji, lecz na podstawie umowy cywilno - prawnej (...) to zrealizowane kwoty refundowane są należnością cywilistyczną i tym samym są obrotem w rozumieniu art. 15 ust. 1 ww. ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym i podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług na zasadach ogólnych.
Jak wynika z pisma podatnika oprócz dotacji i subwencji określonych w ustawie o finansach publicznych, podatnik otrzymuje również dofinansowania z (...) oraz (...). Zdaniem tut. Urzędu dofinansowania otrzymywane przez podatnika z (...) oraz (...) są refundacją kosztów ponoszonych przez szkołę na dożywianie dzieci z ubogich rodzin, zatem ich wysokość będzie wliczana do obrotu, o którym mowa w art. 15 ust. 1 ustawy o VAT.

W odniesieniu do stwierdzenia zawartego w piśmie, iż odpłatne udostępnianie sal szkolnych na cele dydaktyczne i sportowe korzysta ze zwolnienia od podatku od towarów i usług, tut. Urząd pragnie zauważyć że rozstrzygnięcie tej kwestii wymaga w pierwszej kolejności zakwalifikowania tego rodzaju usług do odpowiedniego grupowania PKWiU.
Zdaniem tut. Urzędu, usługi te klasyfikowane są w grupowaniu PKWiU 72.20.12 „Usługi w zakresie wynajmowania lub dzierżawienia nieruchomości o charakterze niemieszkalnym na własny rachunek” Usługi wymienione w PKWiU 72.20.12 podlegają opodatkowaniu podatkiem od towarów i usług według stawki podstawowej określonej w art. 18 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług w wysokości 22%. Natomiast usługi udostępniania obiektów sportowych na zajęcia sportowe (nie będące wynajmem) zaliczane do pozostałych usług związanych ze sportem - PKWiU 92.62.13-00.90. korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług na podstawie art. 7 ust. 1 pkt 2 cytowanej ustawy (poz. 23 zał. nr 2 do ustawy).

Zaznacza się ponadto, iż w przypadku gdy usługi wynajmu sal lekcyjnych i gimnastycznych świadczone są pomiędzy gospodarstwami pomocniczymi, jednostkami budżetowymi i zakładami budżetowymi to, zgodnie z regulacją zawartą w § 67 ust. 1 pkt 1 lit. k rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 marca 2002 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym (Dz. U. Nr 27, poz. 268 ze zm.), w stanie prawnym obowiązującym przed dniem 26 marca 2002 r. - § 69 pkt 1 lit. k rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 22 grudnia 1999 r. Dz. U. Nr 109, poz. 1245 ze zm., korzystają ze zwolnienia od podatku od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj