Interpretacja Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego
RO/423/31/2005
z 21 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
RO/423/31/2005
Data
2005.02.21



Autor
Świętokrzyski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Podstawa opodatkowania i wysokość podatku --> Podstawa opodatkowania

Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody


Słowa kluczowe
restrukturyzacja
wpłaty z zysku


Pytanie podatnika
Czy przychody stanowiące równowartość umorzonych zobowiązań, o których mowa w załączonych do wniosku decyzjach, mogą być na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 08.11.2004 r. zwolnione z poboru wpłat z zysku w roku 2004 ?


W odpowiedzi na pismo otrzymane dnia 21.12.2004 r. (uzupełnione pismem otrzymanym dnia 21.01.2005 r.) dotyczące interpretacji przepisów z zakresu opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych, na podstawie art. 14a ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005, Nr 8, poz. 60), Naczelnik Świętokrzyskiego Urzędu Skarbowego informuje.
W w/w piśmie podatnik pyta czy przychody stanowiące równowartość umorzonych zobowiązań, o których mowa w załączonych do wniosku decyzjach, mogą być na podstawie rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 listopada 2004 r. zwolnione z poboru wpłat z zysku w roku 2004.

Powołane przez podatnika rozporządzenie Ministra Finansów z dnia 8 listopada 2004 r. dotyczy częściowego zaniechania poboru wpłat z zysku od niektórych przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa (Dz. U. z dnia 19 listopada 2004 r. Nr 247, poz. 2477).

Zgodnie z § 1 ust. 1 pkt. 2 w/w rozporządzenia zarządza się częściowe zaniechanie poboru wpłat z zysku – od przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, którym na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców (Dz. U. Nr 155, poz. 1287, z 2003 r. Nr 56, poz. 498 i Nr 202, poz. 1956 oraz z 2004 r. Nr 82, poz. 745) lub ustawy z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu dla rynku pracy (Dz. U. Nr 213, poz. 1800, z 2003 r. Nr 90, poz. 844 i Nr 229, poz. 2271 oraz z 2004 r. Nr 123, poz. 1291) umorzono zobowiązania.

Z dołączonych do przedmiotowego zapytania czterech decyzji, jedynie trzy z nich są wydane na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców.

Decyzja Nr 14/2004 z dn. 30.04.2004 r. została wydana przez Burmistrza Gminy na podstawie ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.). Decyzja ta nie jest wydana na podstawie przepisów wymienionych w w/w rozporządzeniu Ministra Finansów z dnia 8 listopada 2004 r., tj. ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców (Dz. U. Nr 155, poz. 1287, z 2003 r. Nr 56, poz. 498 i Nr 202, poz. 1956 oraz z 2004 r. Nr 82, poz. 745) lub ustawy z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu na rynku pracy (Dz. U. Nr 213, poz. 1800, z 2003 r. Nr 90, poz. 844 i Nr 229, poz. 2271 oraz z 2004 r. Nr 123, poz. 1291).

Jak wynika z przedstawionego przez podatnika stanu faktycznego decyzja Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych WW/12/R/P/2003/KW/DG z dnia 22 grudnia 2003 r. została ujęta w księgach roku 2003 r.

Zgodnie z odpowiedzią Ministerstwa Finansów z dnia 12.01.2005 r., w którym informuje, że zaniechanie poboru wpłat z zysku na podstawie w/w rozporządzenia ma zastosowanie do decyzji umarzających zobowiązania, podjętych na podstawie ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców lub ustawy z dnia 30 października 2002 r. o pomocy publicznej dla przedsiębiorców o szczególnym znaczeniu na rynku pracy, bez względu na datę podjęcia danej decyzji.
Wpłaty z zysku dokonane przez podmioty zobowiązane przed wejściem w życie rozporządzenia będą stanowiły od dnia wejścia w życie rozporządzenia nadpłatę.

Zgodnie z § 2 w/w rozporządzenia, zaniechanie, o którym mowa w § 1, ma zastosowanie do wpłat z zysku, co do których obowiązek ich dokonania powstał po zakończeniu postępowań restrukturyzacyjnych.

Zgodnie z art. 2 ust. 1 i 2 ustawy z dnia 1 grudnia 1995 r. o wpłatach z zysku przez jednoosobowe spółki Skarbu Państwa (Dz. U. Nr 154, poz. 792) spółki, o których mowa w art. 1, są obowiązane do dokonywania wpłat z zysku po opodatkowaniu podatkiem dochodowym, zwanych dalej "wpłatami z zysku", na rzecz budżetu państwa.
Wpłaty z zysku dokonywane są zaliczkowo w okresach miesięcznych lub kwartalnych. Ostateczne rozliczenie następuje po zatwierdzeniu sprawozdania finansowego.

W myśl art. 21 ust. 1 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. o restrukturyzacji niektórych należności publicznoprawnych od przedsiębiorców, po upływie 15 miesięcy od dnia doręczenia decyzji o warunkach restrukturyzacji, a w przypadku decyzji o warunkach restrukturyzacji doręczonych przed dniem 31 grudnia 2002 r. nie później niż do dnia 30 kwietnia 2004 r., z zastrzeżeniem ust. 1a i 3, organ restrukturyzacyjny wydaje decyzję o zakończeniu restrukturyzacji, w której stwierdza umorzenie należności podlegających restrukturyzacji.

Na podstawie w/w przepisów należy stwierdzić, że przedmiotowe trzy decyzje wydane przez:
- Prezesa Zarządu Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych WW/12/R/P/2003/KW/DG z dnia 22 grudnia 2003 r.,
- Ministra Środowiska DG/o/AZ/48/654/2004 z dnia 27 stycznia 2004 r.,
- Zakład Ubezpieczeń Społecznych oddział w Kielcach Nr 1/2003 z dnia 02.04.2004 r.,
są decyzjami kończącymi postępowanie restrukturyzacyjne a obowiązek dokonania wpłaty z zysku powstaje po opodatkowaniu podatkiem dochodowym.

Tak więc, jeżeli określony wyżej warunek (opodatkowania podatkiem dochodowym) został spełniony, to można stwierdzić, iż zaniechanie poboru wpłat z zysku może nastąpić w części przypadającej od przychodu stanowiącego równowartość umorzonych zobowiązań, których kwota wynika z przedmiotowych decyzji.

Odnosząc się do wątpliwości związanych z § 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 8 listopada 2004 r. w sprawie częściowego zaniechania poboru wpłat z zysku od niektórych przedsiębiorstw państwowych i jednoosobowych spółek Skarbu Państwa, to zgodnie z treścią tego przepisu rozporządzenie wchodzi w życie po upływie 14 dni od dnia ogłoszenia. Dniem ogłoszenia jest dzień 19 listopada 2004 r., a więc za dzień wejścia w życie niniejszego rozporządzenia należy przyjąć 4 grudnia 2004 r.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj