Interpretacja Lubelskiego Urzędu Skarbowego
PP1.443/5/05
z 14 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP1.443/5/05
Data
2005.02.14



Autor
Lubelski Urząd Skarbowy


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Dostawa towarów i świadczenie usług --> Świadczenie usług


Słowa kluczowe
otrzymanie
premia pieniężna
współpraca handlowa
wypłata


Pytanie podatnika
Stan faktyczny:
Spółka będzie otrzymywała od dostawców oraz będzie udzielała premiipieniężnych dla odbiorców, uzależnionych od wielkości dokonywanych zakupówi terminu uregulowania należności z tytułu realizacji dostaw objętych umową. Wypłata premii pieniężnej jest uzależniona od osiągnięcia określonego poziomu zakupów, jest zatem wynagrodzeniem za dobrą współpracę. Celem premii pieniężnej nie jest bowiem obniżenie ceny sprzedawanego towaru. Premia ma charaktermotywacyjny do dalszej współpracy i pozostaje bez wpływu na osiągnięty obrót towarów, gdyż w związku z przyznaną premią nie ulega zmniejszeniu kwota należnaz tytułu sprzedaży. Otrzymywanie i udzielanie premii pieniężnej dotąd było dokumentowane - na podstawie pisma Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie z dnia 16.09.2004 r. - notą uznaniową lub obciążającą, ponieważ strony traktowały ją jako nie podlegające ustawie o VAT wynagrodzenie za dobrą współpracę handlową.
Pytanie:
Na podstawie art. 14 "a" § 1 ustawy z dnia 29 stycznia 1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz.U. Nr 137 poz. 926 ze zm.) Spółka prosi o udzielenie pisemnej informacji w zakresie stosowania prawa ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz.U. Nr 54 poz. 535).


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 216 i art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29.08. 1997r. Ordynacja podatkowa (tekst jedn.: Dz. U. z 2005 r. nr 8, poz. 60) stwierdzam, że stanowisko Spółki zawarte we wniosku z dnia 12.01.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji w sprawie sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535 z późno zmianami) jest nieprawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 12.01.2005 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu stosowania prawa podatkowego. Jak wynika z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego Spółka będzie otrzymywała i udzielała premii pieniężnych dla odbiorców uzależnionych od osiągnięcia określonego poziomu zakupów i terminu uregulowania należności z tytułu realizacji dostaw objętych umową. Wypłata premiijest uzależniona od osiągnięcia określonego poziomu zakupów. Premia ma charakter motywacyjny do dalszej współpracy i pozostaje bez wpływu na osiągnięty obrót towarów. Otrzymywane i wypłacane premie nie są związane z żadną konkretną dostawą.

Zgodnie z przepisem art. 5 ust. 1 pkt 1 ustawy o V AT opodatkowaniu podatkiem VAT podlega m.in. odpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju. W myśl art. 8 ust. 1 ustawy o VAT przez świadczenie usług rozumie się każde świadczenie na rzecz osoby fizycznej, osoby prawnej lub jednostki organizacyjnej niemającej osobowości prawnej, które nie stanowi dostawy towarów w rozumieniu art. 7 ustawy o VAT.

W przypadku opisanym w zapytaniu Spółki należy uznać, że wypłacona premia pieniężna związana jest z określonymi zachowaniami nabywcy, a zatem ze świadczeniem usług przez nabywcę otrzymującego taką premię. Usługa ta nie korzysta z obniżonych stawek podatkowych ani ze zwolnień przedmiotowych określonych w ustawie o podatku od towarów i usług lub w przepisach wykonawczych do ustawy. Usługa ta podlega więc opodatkowaniupodatkiem od towarów usług - na podstawie art. 41 ust. 1 ustawy o VAT - 22% stawką podatku VAT.

Udzielona interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.

Zgodnie z art. 14 b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej niniejsza interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, płatnika lub inkasenta, natomiast jest wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej właściwych dla wnioskodawcy - do czasu jej zmiany lub uchylenia.

Na niniejsze postanowienie zgodnie z art. 236 w związku z art. 14 a § 4 Ordynacji podatkowej służy prawo wniesienia zażalenia do Dyrektora Izby Skarbowej w Lublinie za pośrednictwem Naczelnika Lubelskiego Urzędu Skarbowego w Lublinie w terminie 7 dni od daty jego otrzymania.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj