Interpretacja Opolskiego Urzędu Skarbowego
PD-423-10/GC/04/05
z 11 lutego 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PD-423-10/GC/04/05
Data
2005.02.11
Autor
Opolski Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przychody --> Przychody
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów --> Pojęcie kosztów uzyskania przychodów
Słowa kluczowe
koszty uzyskania przychodów
podatek dochodowy od osób prawnych
przychód
Pytanie podatnika
Jak prawidłowo przypisać koszty podatkowe do przychodów danego okresu?
Postanowienie Działając na podstawie art. 14a §1 i §4, w związku z art. 217 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (tekst jednolity Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 50), w brzmieniu obowiązującym na dzień wydania interpretacji, po przeanalizowaniu stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę we wniosku nr ES/3356/2004 z dnia 10 grudnia 2004 r., Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu uznaje za prawidłowe zaprezentowane przez Spółkę w tym wniosku stanowisko dotyczące zasad ustalania dla potrzeb podatku dochodowego od osób prawnych przychodu i kosztów uzyskania przychodów z tytułu sprzedaży energii cieplnej i energii elektrycznej. Uzasadnienie Pismem nr ES/3356/2004 z dnia 10 grudnia 2004 r. Spółka zwróciła się z wnioskiem do Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego w Opolu o udzielenie pisemnej informacji w sprawie prawidłowości przypisania kosztów podatkowych do danego okresu rozliczeniowego w powiązaniu z przychodami określonymi w art. 12 ust. 3d ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000 r. nr 54, poz. 654 ze zm.) zwanej dalej "ustawą", w następującym stanie faktycznym: Spółka jest producentem i dostawcą energii cieplnej oraz energii elektrycznej. W mniejszym zakresie świadczy ona również inne usługi oraz dokonuje sprzedaży materiałów. Dostawy energii zrealizowane za dany miesiąc są fakturowane z terminem płatności w miesiącu następnym (przykładowo - dostawy grudniowe są fakturowane z terminem płatności w styczniu roku następnego). Spółka prowadzi ewidencję kosztów z podziałem na:
Zdaniem Spółki koszty bezpośrednie związane z wytworzeniem i przesyłem energii poniesione w grudniu a dotyczące sprzedaży; która w myśl art. 12 ust. 3d pkt 1 ustawy jest przychodem podatkowym w styczniu następnego roku powinny być również podatkowo przeniesione do miesiąca stycznia. Z kolei koszty ogólne wydzielonych organizacyjnie zakładów oraz koszty ogólne zarządu przedsiębiorstwa, których nie można odnieść do konkretnego przychodu, powinny zostać ujęte w okresie ich poniesienia. Stosując przedstawione wyżej zasady, w rozliczeniu podatkowym za rok ubiegły Spółka wykaże przychody ze sprzedaży energii elektrycznej i cieplnej oraz koszty uzyskania tych przychodów za 11 miesięcy 2004 r. oraz koszty ogólne poniesione za 12 miesięcy tego toku. Jak wynika z treści pisma, Spółka nie ma wątpliwości co do prawidłowości ustalania przychodu dla celów podatkowych, te bowiem jednoznacznie wynikają z treści art. 12 ust. 3 pkt 1 ustawy, w brzmieniu obowiązującym od 1 stycznia 2004 r., wątpliwości Spółki dotyczą natomiast zaliczania kosztów do okresu rozliczeniowego. Naczelnik Opolskiego Urzędu Skarbowego po przeanalizowaniu treści pisma Spółki stwierdza, że wskazany przez Spółkę sposób przyporządkowania przychodów i odpowiadających im kosztów jest prawidłowy i zgodny zobowiązującymi przepisami ustawy. Zgodnie z treścią art. 7 ust. 1 i 2 ustawy przedmiotem opodatkowania podatkiem dochodowym od osób prawnych jest dochód (za wyjątkiem przypadków, o których mowa w art. 21 i 22 ustawy gdzie przedmiotem opodatkowania jest przychód), bez względu na rodzaj źródeł przychodów, z jakich ten dochód został osiągnięty, przy czym dochodem, (z zastrzeżeniem art. 10 i 11 ustawy), jest nadwyżka sumy przychodów nad kosztami ich uzyskania, osiągnięta w roku podatkowym. Z powyższych unormowań wynika, że dochód w danym roku podatkowym stanowi różnicę między sumą osiągniętych przychodów a sumą kosztów ich uzyskania, które wystąpiły w tym roku. Powyższe uregulowanie wskazuje na związek, jaki w określonym przedziale czasowym powinien zachodzić między przychodami a kosztami podatkowymi. Ustawową definicję kosztów uzyskania przychodów zawiera natomiast art. 15 ust. 1 ustawy, który stanowi, że są nimi koszty poniesione w celu uzyskania przychodów, a odwołując się do art. 7 tej ustawy można sformułować generalna zasadę, zgodnie z którą, w danym roku podatkowym są potrącane jedynie koszty poniesione, wiążące się z przychodami tego roku. Przepis ten jednoznacznie wskazuje na związek pomiędzy przychodami a kosztami ich uzyskania, nie określa on natomiast kiedy koszty powinny być potrącone. Tę kwestię reguluje art. 15 ust. 4 ustawy wymieniający trzy sytuacje umożliwiające potrącanie kosztów w roku podatkowym, którego dotyczą. W myśl tego przepisu w roku podatkowym potrąca się:
Jak wynika z powołanych wyżej przepisów, zasadniczym kryterium decydującym o zaliczeniu kosztu do określonego okresu (miesiąca lub roku) jest jego związek z przychodem, a nie moment poniesienia tego kosztu. Zaliczenie wydatku do kosztów uzyskania przychodów z chwilą ich faktycznego poniesienia jest prawidłowe jedynie w odniesieniu do kosztów niepozostających w bezpośrednim związku z przychodami. Wobec powyższego postanowiono jak w sentencji. Niniejsza interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez Spółkę i stanu prawnego obowiązującego w czasie zaistnienia opisanej sytuacji. Interpretacja ta nie jest wiążąca dla Spółki, jest ona natomiast wiążąca dla organów podatkowych i organów kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia. Stosownie do postanowień art. 14a §4, oraz art. 236 §2 i art. 223 §1, w związku z art. 239 Ordynacji podatkowej, na niniejsze postanowienie służy zażalenie do Dyrektora Izby Skarbowej w Opolu za pośrednictwem Naczelnika Opolskiego Urzędu Skarbowego, w terminie 7 dni od daty doręczenia postanowienia. Zgodnie z art. 1 ust. 1 pkt. 1 lit. a ustawy z dnia 9 września 2000 r. o opłacie skarbowej (Dz. U. Nr 86, poz. 960 ze zm.), podania i załączniki do podań składane w indywidualnych sprawach z zakresu administracji publicznej podlegają opłacie skarbowej. Szczegółowy wykaz opłaty skarbowej zawiera załącznik do wyżej wymienionej ustawy. Zgodnie z poz. 1 części I tego załącznika, opłata skarbowa od podania wynosi 5 zł, natomiast zgodnie z poz. 2 opłata skarbowa od załącznika do podania wynosi 50 gr. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.