Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-754/04
z 18 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-754/04
Data
2005.02.18



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Wewnątrzwspólnotowe nabycie towarów i wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów --> Szczególne przypadki wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów za wynagrodzeniem

Podatek od towarów i usług --> Zasady wymiaru i poboru podatku z tytułu importu towarów --> Podatek z tytułu importu towarów

Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
import towarów
nota korygująca


Pytanie podatnika
Wnioskująca dokonała w dniu 24.04.2003 r. importu towaru. Ponieważ Spółka reklamowała przedmiotowy towar, kontrahent austriacki udzielił Jej rabatu na kwotę 2.749,07 Euro na podstawie noty uznającej z datą 13.10.2003 r. Podatnik powyższą notę po raz pierwszy otrzymał 6.07.2004 r. W związku z powyższym Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem, czy należy wyżej wymienioną notę ująć w rejestrach VAT oraz z jakim kursem należy ją wycenić?


Z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż Wnioskująca dokonała w dniu 24.04.2003 r. importu towaru. Ponieważ Spółka reklamowała przedmiotowy towar, kontrahent austriacki udzielił Jej rabatu na kwotę 2.749,07 Euro na podstawie noty uznającej z datą 13.10.2003 r. Podatnik powyższą notę po raz pierwszy otrzymał 6.07.2004 r.

W związku z powyższym Wnioskująca zwróciła się z zapytaniem, czy należy wyżej wymienioną notę ująć w rejestrach VAT oraz z jakim kursem należy ją wycenić?

Podatnik formułuje stanowisko, iż ze względu na fakt, że nigdy przedtem nota uznająca z dnia 13.10.2003 r. nie wpłynęła do Spółki, należy wartość w złotych przeliczyć zgodnie z kursem z dnia 13.10.2003 r. i umniejszyć koszty. Zdaniem Wnioskującej, w rejestrach VAT noty nie należy ewidencjonować, ponieważ kwota nadpłaconego VAT-u w imporcie pomniejszyła kwotę podatku należnego w oparciu o pierwotny dokument SAD ( art. 40 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ).

W opisanym stanie faktycznym zastosowanie znajdują następujące przepisy:

–art. 11 ust. 2 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym ( Dz. U. Nr 11, poz. 50 ze zm. ), stosownie do którego jeżeli w wyniku weryfikacji zgłoszenia celnego organ celny stwierdzi, iż kwoty podatków zostały wykazane nieprawidłowo, naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję określającą podatki w prawidłowej wysokości. Naczelnik urzędu celnego może określić kwotę podatków w decyzji dotyczącej należności celnych,

–art. 11 ust. 2 a w/w ustawy podatkowej, zgodnie z którym po przyjęciu zgłoszenia celnego podatnik może wystąpić do naczelnika urzędu celnego, w terminie miesiąca od dnia pobrania podatków, o uznanie zgłoszenia celnego za nieprawidłowe w części dotyczącej podatku od towarów i usług lub podatku akcyzowego. Prawidłowego określenia podatków dokonuje naczelnik urzędu celnego w drodze decyzji,

–art. 11 c ust. 1 przywoływanej ustawy, stosownie do którego w przypadkach innych niż określone w art. 11 ust. 1, 2 i 2 a kwoty podatków należnych z tytułu importu towarów określa naczelnik urzędu celnego w drodze decyzji,

–art. 11 e ust. 2 w/w ustawy podatkowej, zgodnie z którym różnica, o której mowa w ust. 1, dotycząca podatku od towarów i usług stanowi podatek naliczony w rozumieniu art. 19 ust. 2,

–art. 19 ust. 2 przywoływanej ustawy, który stanowi, iż kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku określonych w fakturach stwierdzających nabycie towarów i usług, z uwzględnieniem rabatów określonych w art. 15 ust. 2, a w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego,

–art. 33 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 54, poz. 535 ze zm. ), zgodnie z którym jeżeli organ celny stwierdzi, że w zgłoszeniu celnym kwota podatku została wykazana nieprawidłowo, naczelnik urzędu celnego wydaje decyzję określającą podatek w prawidłowej wysokości. Naczelnik urzędu celnego może określić kwotę podatku w decyzji dotyczącej należności celnych,

–art. 33 ust. 3 w/w ustawy podatkowej, stosownie do którego po przyjęciu zgłoszenia celnego podatnik może wystąpić do naczelnika urzędu celnego o wydanie decyzji określającej podatek w prawidłowej wysokości,

–art. 34 ust. 1 przywoływanej ustawy, który stanowi, iż w przypadkach innych niż określone w art. 33 ust. 1-3 kwotę podatku należnego z tytułu importu towarów określa naczelnik urzędu celnego w drodze decyzji,

–art. 37 ust. 2 w/w ustawy podatkowej, stosownie do którego różnica, o której mowa w ust. 1, dotycząca podatku stanowi podatek naliczony w rozumieniu art. 86 ust. 2,

–art. 40 przywoływanej ustawy, zgodnie z którym w przypadku gdy kwota podatku została nadpłacona, podatnikowi nie przysługuje zwrot nadpłaconego podatku, jeżeli kwota nadpłaconego w imporcie podatku pomniejszyła kwotę podatku należnego,

–art. 86 ust. 2 pkt 2 przywoływanej ustawy, stosownie do którego kwotę podatku naliczonego stanowi, z zastrzeżeniem ust. 3-7, w przypadku importu - suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego.

Wypowiadając się w kwestii przedstawionej powyżej, stwierdza się co następuje;

Określając wartość celną towaru, Podatnik powinien uwzględnić wszystkie elementy wpływające na cenę faktycznie zapłaconą lub należną, w tym rabaty lub innego rodzaju obniżki ceny. W przypadku kiedy wartość transakcyjna wynikająca z faktury załączonej do zgłoszenia celnego ulega późniejszej korekcie, zgłaszający powinien wystąpić do organu celnego z wnioskiem o uznanie tego zgłoszenia celnego za nieprawidłowe. Dokumentem bowiem uprawniającym do zmniejszenia lub zwiększenia podatku VAT w przypadku importu towarów były w stanie prawnym obowiązującym do 30.04.2004 r. decyzje naczelnika urzędu celnego, o których mowa w art. 11 ust. 2 i 2 a oraz w art. 11 c ust. 1 ustawy z dnia 8 stycznia 1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym. O wydanie takiej decyzji Podatnik może wystąpić po przyjęciu zgłoszenia celnego. Ponadto, powyższe kwestie są podobnie uregulowane w obecnym stanie prawnym, tj. w art. 33 ust. 2 i 3 oraz art. 34 ust. 1 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług.

W związku z powyższym, nota uznaniowa przesłana Wnioskującej przez kontrahenta austriackiego nie jest dokumentem, który stanowi podstawę do dokonania wpisu do ewidencji VAT.

Ustosunkowując się do kwestii kursu według jakiego należy wycenić notę należy wskazać, iż w przypadku importu towarów kwotę podatku naliczonego stanowi suma kwot podatku wynikająca z dokumentu celnego lub decyzji naczelnika urzędu celnego, a nie z faktury (art. 19 ust. 2 oraz art. 11 e ust. 2 ustawy z dnia 8.01.1993 r. o podatku od towarów i usług oraz o podatku akcyzowym, art. 86 ust. 2 pkt 2 oraz art. 37 ust. 2 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług ). Zatem, nie będzie miał tutaj zastosowania przepis § 37 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług ( Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm. ).

Ponadto, z przedstawionego stanu faktycznego wynika, iż nadpłacona kwota podatku VAT w imporcie towarów pomniejszyła kwotę podatku należnego w oparciu o pierwotny dokument SAD. Zatem, zgodnie z art. 40 ustawy z dnia 11 marca 2004 r. o podatku od towarów i usług, Podatnikowi nie przysługuje zwrot nadpłaconego podatku.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj