Interpretacja Urzędu Skarbowego w Ustrzykach Dolnych
US-PV/443-30/04
z 31 grudnia 2004 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
US-PV/443-30/04
Data
2004.12.31



Autor
Urząd Skarbowy w Ustrzykach Dolnych


Temat
Podatek od towarów i usług --> Zakres opodatkowania --> Przepisy ogólne --> Wyłączenia

Podatek od towarów i usług --> Podatnicy i płatnicy --> Podatnicy


Słowa kluczowe
organ administracji publicznej
organ władzy publicznej
umowa cywilnoprawna
usługi geodezyjne


Pytanie podatnika
Czy do opłat za usługi geodezyjne i kartograficzne wynikające z art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 17.05.1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne naliczanych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 19.02.2004 r. (Dz. U. Nr 37, poz. 333) w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego ma zastosowanie art. 6 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług?


W związku z wniesionym zapytaniem z dnia 29.11.2004 r. (znak: FN.0718-35/04) dotyczącym stosowania przepisów prawa podatkowego, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Ustrzykach Dolnych, stosownie do postanowień wynikających z art. 14a § 1 ustawy z dnia 29.08.1997 r. - Ordynacja podatkowa (Dz. U. Nr 137, poz. 926 ze zm.), uprzejmie wyjaśnia:

Starostwo w zapytaniu prosi o wyjaśnienie, czy do opłat za usługi geodezyjne i kartograficzne wynikające z art. 40 ust. 5 pkt 1 lit. b ustawy z dnia 17.05.1989 r. - Prawo geodezyjne i kartograficzne (Dz. U. Nr 100, poz. 1086 ze zm.) naliczanych zgodnie z rozporządzeniem Ministra Infrastruktury z dnia 19.02.2004 r. (Dz. U. Nr 37, poz. 333) w sprawie wysokości opłat za czynności geodezyjne i kartograficzne oraz udzielanie informacji, a także za wykonywanie wyrysów i wypisów z operatu ewidencyjnego ma zastosowanie art. 6 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535). Z zajętego w sprawie stanowiska pytający wskazał na zastosowanie art. 6 pkt 2 oraz na art. 15 ust. 6 ustawy o podatku od towarów i usług.

Rozpatrując powyższe stwierdzić należy, że art. 6 zawiera zamknięty katalog czynności, do których nie stosuje się przepisów ustawy. W punkcie 2 ustawodawca wyłącza spod ustawy czynności, które nie mogą być przedmiotem prawnie skutecznej umowy. Intencją ustawodawcy przy okazji opodatkowania pewnych rodzajów działalności było nie stworzyć wrażenia ich legalizacji, np. prostytucji sprzecznej z zasadami współżycia społecznego, czy stręczycielstwa podlegającego karze określonej w kodeksie karnym. Natomiast na podstawie przepisów zawartych w art. 15 ust. 6 ustawy nie uznaje się za podatnika organów administracji publicznej i urzędów administracji publicznej w zakresie realizowanych zadań nałożonych odrębnymi przepisami prawa, dla realizacji których zostały one powołane, z wyłączeniem czynności wykonywanych na podstawie zawartych umów cywilnoprawnych. Z powyższego wynika, że organy władzy publicznej oraz urzędy je obsługujące, są podatnikami podatku od towarów i usług jedynie w zakresie wszelkich czynności, które mają charakter cywilnoprawny, tzn. są przez nie realizowane na podstawie umów cywilnoprawnych. Będą to zatem wszystkie realizowane przez te organy (urzędy) czynności w sferze ich aktywności cywilnoprawnej, np. czynności sprzedaży (nieruchomości i ruchomości), wynajmu, dzierżawy, itp., umów prawa cywilnego (nazwanych i nienazwanych). Bowiem tylko w tym zakresie ich czynności mają charakter działalności gospodarczej w rozumieniu art. 15 ust. 2 ustawy o podatku od towarów i usług.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj