Interpretacja Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie
1471/PDF/415-14/05/ML
z 18 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
1471/PDF/415-14/05/ML
Data
2005.03.18



Autor
Pierwszy Mazowiecki Urząd Skarbowy w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Pobór podatku lub zaliczek na podatek przez płatników --> Obowiązek obliczania i poboru przez płatników zaliczek


Słowa kluczowe
pomoc bezzwrotna
pomoc zagraniczna
program pomocowy
środki pomocowe
wynagrodzenie za pracę
zwolnienia przedmiotowe


Pytanie podatnika
Czy wynagrodzenie wypłacone z wydzielonego konta bankowego projektu (na którym gromadzone są środki z bezzwrotnej pomocy z tytułu zawartej umowy przez konsorcjum podmiotów) na rzecz pracowników Spółki bezpośrednio realizujących cel projektu, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 21 ust. 1 pkt 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych /Dz. U. z 2000r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm./?


P O S T A N O W I E N I E


Na podstawie art. 14a § 4 w związku z § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 roku Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60), po rozpatrzeniu wniosku Spółki "X" Sp. z o.o Oddział w Polsce, o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, tj. czy wynagrodzenie wypłacone z wydzielonego konta bankowego projektu (na którym gromadzone są środki z bezzwrotnej pomocy z tytułu zawartej umowy przez konsorcjum podmiotów) na rzecz pracowników Spółki bezpośrednio realizujących cel projektu, korzysta ze zwolnienia z opodatkowania przewidzianego w art. 21 ust.1 pkt. 46 ustawy z dnia 26 lipca 1991r. o podatku dochodowym od osób fizycznych, Naczelnik Pierwszego Mazowieckiego Urzędu Skarbowego w Warszawie - biorąc pod uwagę przedstawiony stan faktyczny oraz stan prawny


p o s t a n a w i a


uznać stanowisko Strony za nieprawidłowe


U z a s a d n i e n i e


Z przedstawionego przez Stronę we wniosku stanu faktycznego wynika, że Spółka "X" Sp. z o.o Oddział w Polsce uczestniczy w realizacji kontraktu "Engineering, supervision and monitoring, ESC projects implementation" (Wsparcie techniczne w zakresie nadzoru, monitorowania i kierowania realizacją projektów w ramach programu Phare - Spójność Gospodarcza i Społeczna) o numerze identyfikacyjnym EUROPEAID/113780/D/SV/PL oraz pl. 0106.09.03.

W celu realizacji projektu została podpisana stosowna umowa pomiędzy " Władzą Wdrażającą Program Współpracy Przygranicznej Phare " - podmiotem roździelającym środki pomocowe, a Konsorcjum podmiotów (Spółka "X" Sp. z o.o Oddział w Polsce - lider konsorcjum, Spółka "Y"Oddział w Polsce oraz Spółka "Z").

Wykonanie programu odbywa się na podstawie umowy zawartej pomiędzy " Władzą Wdrażającą Program Współpracy Przygranicznej Phare " a Konsorcjum, w którym Spółka "X" pełniła rolę lidera.

Zgodnie z art. 21 ust. 1 pkt 46 lit. a - b ustawy z dnia 26 lipca 1991 roku o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 z późn. zm.) wolne od podatku dochodowego są dochody otrzymane przez podatnika, jeżeli:

  1. pochodzą od rządów państw obcych, organizacji międzynarodowych lub międzynarodowych instytucji finansowych ze środków bezzwrotnej pomocy, w tym ze środków programów ramowych badań, rozwoju technicznego i prezentacji Unii Europejskiej i z programów NATO, przyznanych na podstawie jednostronnej deklaracji lub umów zawartych z tymi państwami, organizacjami lub instytucjami przez Radę Ministrów, właściwego ministra lub agencje rządowe, w tym również w przypadkach, gdy przekazanie tych środków jest dokonywane za pośrednictwem podmiotu upoważnionego do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy oraz
  2. podatnik bezpośrednio realizuje cel programu finansowanego z bezzwrotnej pomocy; zwolnienie nie ma zastosowania do dochodów osób fizycznych, którym podatnik bezpośrednio realizujący cel programu zleca - bez względu na rodzaj umowy - wykonanie określonych czynności w związku z realizowanym przez niego programem.

Z brzmienia powołanego przepisu wynika, że zwolnieniem z opodatkowania objęte są dochody podatników, jeżeli dochody te spełniają łącznie przesłanki wymienione w lit. a i lit.b art. 21 ust. 1 pkt. 46 w/w ustawy.

Z analizy zawartego kontraktu z dnia 02.02.2004 r. wynika, że środki pomocowe przekazywane będą przez Władzę Wdrażającą Program Współpracy Przygranicznej Phare na rachunek bankowy Konsorcjum. Spółka zgłosiła, że będzie to wydzielone konto bankowe lidera konsorcjum, tj. Spółki "X" Sp. z o.o Oddział w Polsce.

Z wyjaśnień Spółki wynika, że wynagrodzenia na rzecz pracowników będą wypłacane z wydzielonego konta bankowego lidera konsorcjum - którym w tym przypadku jest Spółka "X" Sp. z o.o. Oddział w Polsce.

W świetle powyższego stanu faktycznego stwierdzić należy, że do dochodów (wynagrodzeń) pracowników Spółki "X" Sp. z o.o. Oddział w Polsce nie ma zastosowania art. 21 ust. 1 pkt. 46 w/w ustawy. Dochody, z których Spółka wypłaca wynagrodzenie swoim pracownikom nie pochodzą ze środków przyznanych Spółce na podstawie jednostronnej deklaracji podmiotów wymienionych w art. 46 ust. 1 pkt a ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych lub umów zawartych przez Spółkę z tymi podmiotami.

Konsorcjum podmiotów dysponujące na podstawie zawartej umowy środkami pomocowymi, z których część należna jest Spółce "X" jako członkowi Konsorcjum, nie jest również podmiotem uprawnionym do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy wymienionych w art. 21 ust.1 pkt. 46 w/w ustawy.

Spółka "X" Sp. z o.o - jako lider konsorcjum udostępniający wydzielone konto dla rozliczeń stron umowy tj. Władzy Wdrażającej i Konsorcjum także nie jest podmiotem upoważnionym do rozdzielania środków bezzwrotnej pomocy.

Zatem wynagrodzenia pracowników Spółki realizujących projekty związane z kontraktem zawartym przez Konsorcjum nie korzystają z przedmiotowego zwolnienia od podatku, a Spółka jako płatnik obowiązana jest pobierać zaliczki wg ogólnych zasad.


Mając powyższe na uwadze postanowiono jak na wstępie.

Niniejsze postanowienie dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego we wniosku oraz obowiązującego w tym stanie faktycznym stanu prawnego.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj