Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
III-2/443-7/05/MGD
z 10 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
III-2/443-7/05/MGD
Data
2005.03.10
Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście
Temat
Podatek od towarów i usług --> Dokumentacja
Słowa kluczowe
ewidencja podatku od towarów i usług
faktura
fakturowanie
Pytanie podatnika
Pytanie zawarte w piśmie Podatnika dotyczy wątpliwości związanych z kwestią technicznych zasad fakturowania w zakresie podatku od towarów i usług.
Postanowienie W dniu 14.01.2005r.do tut. organu podatkowego wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji odnośnie zakresu i sposobu zastosowania przepisów prawa podatkowego w zakresie podatku od towarów i usług w przedstawionej indywidualnej sprawie.Jedno z pytań zawartych w powyższym piśmie dotyczy wątpliwości związanych z kwestią technicznych zasad fakturowania. Spółka cywilna "X" świadczy usługi dostępu do Internetu w sieci miejskiej. Do końca 2004 r. Spółka wystawiała 3 rodzaje faktur VAT:
Należności podatkowe Spółki obliczane były na podstawie ww. faktur. W świete nowych przepisów o podatku od towarów i usług, celem uproszczenia księgowania, Spółka chciałaby całość wystawionych faktur indywidualnych dla osób fizycznych księgować w rejestrze VAT przy pomocy jednej zbiorczej faktury wewnętrznej z załącznikiem określającym faktury księgowane w ten sposób. Faktura zbiorcza wystawiana byłaby pierwszego dnia każdego miesiąca. Na zasadach analogii w podobny sposób Podatnik chciałby księgować faktury dla firm. Tym samym w ewidencji sprzedaży VAT co miesiąc wpisywane byłyby jedynie 2 faktury wewnętrzne zamiast blisko tysiąca faktur indywidualnych dla osób fizycznych i firm. Wyrażając własne stanowisko w sprawie (zawarte w piśmie uzupełniającym z dnia 22.02.2005r. oraz we wniosku pierwotnym) Spółka stwierdza, iż przedstawione w piśmie z dnia 14.01.2005r. rozwiązania zostały przyjęte do stosowania w praktyce jako rozwiązania prawidłowe, tj. faktury wystawiane osobom fizycznym i firmom księgowane są dwoma osobnymi fakturami wewnętrznymi. Załącznik do obu faktur stanowi zestawienie faktur indywidualnych. Przedstawiony stan faktyczny regulują poniższe przepisy:
W piśmie uzupełniajacym, złożonym do tut. organu w dniu 23.02.2005r., Podatnik wskazał, iż w celu uproszczenia ksiegowania, wystawiane są 2 faktury wewnętrzne (zbiorcza dla firm oraz zbiorcza dla osób fizycznych), które następnie wpisywane są do książek rachunkowych.Przepisem określającym przypadki, w których podatnik wystawia faktury wewnętrzne jest przepis zawarty w art. 106 ust. 7 ustawy. Powyższy przepis stanowi, iż w przypadku czynności wymienionych w art. 7 ust. 2 (dot. wydania towaru na podst. umowy dzierżawy, najmu, leasingu lub innej umowy o podobnym charakterze zawartej na czas określony lub umowy sprzedaży z odroczonym terminem płatności) i art. 8 ust. 2 (dot. nieodpłatnego świadczenia usług), wewnątrzwspólnotowego nabycia towarów, dostawy towarów, dla której podatnikiem jest ich nabywca, oraz importu usług wystawiane są faktury wewnętrzne; za dany okres rozliczeniowy podatnik może wystawić jedną fakturę dokumentującą te czynności dokonane w tym okresie. Faktury wewnętrzne są wystawiane także dla udokumentowania zwróconych kwot dotacji, subwencji i innych dopłat o podobnym charakterze.Jak wynika z przytoczonego powyżej przepisu, katalog sytuacji, w których wystawia się faktury wewnętrzne jest ściśle określony i zamknięty, nie obejmuje on jednak sytuacji opisanej w złożonym do tut. organu zapytaniu. Oznacza to, iż Spółka błędnie przyjęła sposób księgowania w rejestrze VAT wystawianych faktur sprzedaży za pomocą dwóch zbiorczych faktur wewnętrznych. Sposób ewidencjonowania dokonywanej sprzedaży przez podatnika podatku od towarów i usług regulują przepisy zawarte w Rozdziale 2 ustawy. Zgodnie z art. 109 ust 3 ustawy podatnicy, z wyjątkiem podatników wykonujących wyłącznie czynności zwolnione od podatku na podstawie art. 43 i art. 82 ust. 3 oraz zwolnionych od podatku na podstawie art. 113 ust. 1 i 9, są obowiązani prowadzić ewidencję zawierającą: kwoty określone w art. 90 (tj. kwoty podatku naliczonego, w stosunku do których podatnikowi przysługuje prawo do obniżenia kwoty podatku należnego), dane niezbędne do określenia przedmiotu i podstawy opodatkowania, wysokość podatku należnego, kwoty podatku naliczonego obniżające kwotę podatku należnego oraz kwotę podatku podlegającą wpłacie do urzędu skarbowego lub zwrotowi z tego urzędu oraz inne dane służące do prawidłowego sporządzania deklaracji podatkowej, a w przypadkach określonych w art. 120 ust. 15, art. 125, 134, 138 - dane określone tymi przepisami niezbędne do prawidlowego sporządzenia deklaracji podatkowej. Należy w tym miejscu zauważyć, iż przepisy ustawy o podatku od towarów i usług nie określają formy prowadzenia ewidencji. Podatnicy mogą ją prowadzić w dowolnej formie, także elektronicznej, ustawodawca wymaga jednak aby stosowana ewidencja zawierała dane wymienione w cytowanym powyżej art. 109 ust. 3 ustawy. W świetle przytoczonych przepisów prawa stanowisko zaprezentowane przez Spółkę w rozpatrywanym wniosku, w części będącej przedmiotem niniejszego postanowienia, należy uznać za nieprawidłowe. Podkreślić należy, iż podana interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego przez współwłaściciela Spółki we wniosku z dnia 14.01.2005r. oraz w pismach uzupełniających z dnia 08.02.2005r. i z dnia 22.02.2005r., jak również stanu prawnego obowiązującego w dacie wydania niniejszego postanowienia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.