Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS II-2-423/5/05/AT
z 15 marca 2005 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS II-2-423/5/05/AT
Data
2005.03.15
Autor
Łódzki Urząd Skarbowy
Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Ulgi i zwolnienia wynikające z przepisów odrębnych
Słowa kluczowe
bank spółdzielczy
odliczenia od podatku
Pytanie podatnika
Jak prawidłowo rozliczyć ulgę podatkową w podatku dochodowym od osób prawnych określoną w art. 14 ustawy z dnia 1 kwietnia 2004 r. - Prawo bankowe oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 91, poz. 870) oraz w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (Dz. U. Nr 137, poz. 1303).
P O S T A N O W I E N I E Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t.: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi, po rozpatrzeniu wniosku Banku z dnia 4 stycznia 2005 r. L.Dz. 2/2005, uzupełnionego w dniu 26.01.2005 r., o udzielenie "informacji" o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych określonej w art. 14 ustawy z dnia 1 kwietnia 2004r. - Prawo bankowe oraz o zmianie innych ustaw oraz w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających p o s t a n a w i a uznać za nieprawidłowe stanowisko Banku przedstawione we wniosku. U Z A S A D N I E N I E Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Bank zamierza przeznaczyć na fundusz zasobowy kwotę 453.492,70 zł , na którą złoży się zysk netto w wysokości 352.061,70 zł oraz kwota 101.431,00 zł odpowiadająca zmniejszeniu podatku dochodowego od osób prawnych za 2004 r. z tytułu zastosowania ulgi, o której mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 2003r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (Dz.U. nr 137, poz. 1303) w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 1 kwietnia 2004 r. - Prawo bankowe oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. nr 91, poz. 870). Do wniosku dołączono dwa projekty uchwał Zebrania Przedstawicieli Banku z dnia 21.III.2005 r. w sprawie podziału zysku za 2004 r. oraz załącznik - Fundusze własne Banku na dzień 31.12.2004 r. z wyliczeniem kwot odliczeń od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych w/g stanu na dzień 30.12.2004 r. oraz rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych - średnia z czterech ostatnich przetargów. Naczelnik tutejszego organu podatkowego informuje, że przepisy art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających określają, że do czasu uzyskania przez banki spółdzielcze zwiększenia sumy funduszy własnych do równowartości 1.000.000 euro, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w ostatnim dniu roku poprzedzającego rok osiągnięcia wymaganego progu kapitałowego, banki odliczają od kwoty należnego podatku dochodowego od osób prawnych kwotę równą kwocie dochodu, jaki uzyskałyby z nabycia, za kwotę odpowiadającą ich funduszom podstawowym, 52-tygodniowych bonów skarbowych. Stosownie do art. 3 ust. 2 pkt 2 wymienionej ustawy odliczenie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy banków, które przekazały na zwiększenie funduszu zasobowego co najmniej 80 % wypracowanego zysku netto ustalonego zgodnie z przepisami o rachunkowości – w terminie 14 dni od daty uprawomocnienia się uchwały walnego zgromadzenia w sprawie przeznaczenia tych środków finansowych; w tym przypadku podatek oraz zaliczki uprzednio zapłacone za dany rok podlegają zwrotowi w terminie 30 dni od dnia złożenia korekty zeznania. Po spełnieniu powyższych warunków podatnik winien złożyć korektę zeznania za 2004 r. na druku CIT-8 wariant (18) oraz załącznik CIT-8/O wariant (5), w którym przedmiotową ulgę należy wpisać w wierszach 55 i 56 i uwzględnić w wierszu 57 (ogółem zwolnienia, zaniechania, obniżki i odliczenia od podatku), a nie w pozycji 60, jak podano we wniosku. Pozycja 60 (ogółem....) byłaby właściwa w załączniku CIT-8/O wariant (4), który obowiązywał dla rozliczenia podatku za 2003 r. Łącznie z zeznaniem, stosownie do przepisów art. 81 Ordynacji podatkowej należy dołączyć pisemne uzasadnienie przyczyn korekty.Dla potwierdzenia zasadności skorzystania z przedmiotowej ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych za 2004 r. niezbędne jest złożenie:
Jeżeli w okresie ostatnich 3-ch lat Bank otrzymał inną pomoc de minimis, to stosownie do § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis bankom spółdzielczym (Dz.U. Nr 267, poz. 2648), wraz z powyższymi dokumentami winien również przedstawić zaświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis oraz informacje o pomocy niepotwierdzonej zaświadczeniami. Złożona w powyższy sposób korekta zeznania CIT-8 za 2004 r. wraz ze wszystkimi wymaganymi dokumentami spełni, zdaniem tutejszego organu podatkowego, wymogi określone w § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis bankom spółdzielczym, który stanowi, że właściwy organ podatkowy wydaje bankowi zaświadczenie o pomocy de minimis niezwłocznie po otrzymaniu dokumentu określającego kwotę pomniejszenia podatku dochodowego od osób prawnych. Przy czym przepisy § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie pomocy de minimis (Dz. U. Nr 187, poz. 1930) określiły termin wydania przedmiotowego zaświadczenia na 2 miesiące od dnia udzielenia pomocy. Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.