Interpretacja Łódzkiego Urzędu Skarbowego
ŁUS II-2-423/5/05/AT
z 15 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
ŁUS II-2-423/5/05/AT
Data
2005.03.15



Autor
Łódzki Urząd Skarbowy


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Przepisy przejściowe i końcowe --> Ulgi i zwolnienia wynikające z przepisów odrębnych


Słowa kluczowe
bank spółdzielczy
odliczenia od podatku


Pytanie podatnika
Jak prawidłowo rozliczyć ulgę podatkową w podatku dochodowym od osób prawnych określoną w art. 14 ustawy z dnia 1 kwietnia 2004 r. - Prawo bankowe oraz o zmianie innych ustaw (Dz. U. Nr 91, poz. 870) oraz w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (Dz. U. Nr 137, poz. 1303).


P O S T A N O W I E N I E

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. Ordynacja podatkowa (j.t.: Dz. U. z 2005r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi, po rozpatrzeniu wniosku Banku z dnia 4 stycznia 2005 r. L.Dz. 2/2005, uzupełnionego w dniu 26.01.2005 r., o udzielenie "informacji" o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego w odniesieniu do ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych określonej w art. 14 ustawy z dnia 1 kwietnia 2004r. - Prawo bankowe oraz o zmianie innych ustaw oraz w art. 3 ust. 2 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających p o s t a n a w i a uznać za nieprawidłowe stanowisko Banku przedstawione we wniosku.

U Z A S A D N I E N I E

Z przedstawionego we wniosku stanu faktycznego wynika, że Bank zamierza przeznaczyć na fundusz zasobowy kwotę 453.492,70 zł , na którą złoży się zysk netto w wysokości 352.061,70 zł oraz kwota 101.431,00 zł odpowiadająca zmniejszeniu podatku dochodowego od osób prawnych za 2004 r. z tytułu zastosowania ulgi, o której mowa w art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 2003r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających (Dz.U. nr 137, poz. 1303) w brzmieniu nadanym ustawą z dnia 1 kwietnia 2004 r. - Prawo bankowe oraz o zmianie innych ustaw (Dz.U. nr 91, poz. 870). Do wniosku dołączono dwa projekty uchwał Zebrania Przedstawicieli Banku z dnia 21.III.2005 r. w sprawie podziału zysku za 2004 r. oraz załącznik - Fundusze własne Banku na dzień 31.12.2004 r. z wyliczeniem kwot odliczeń od podatku dochodowego od osób prawnych na podstawie rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych w/g stanu na dzień 30.12.2004 r. oraz rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych - średnia z czterech ostatnich przetargów.
W/g Banku, kwotę ulgi w podatku dochodowym, wyliczoną zgodnie z wymienionymi przepisami, należy wpisać w poz. 60 formularza CIT-8/O, stanowiącego załącznik do zeznania CIT-8 za 2004r. Zdaniem Banku, będzie to prawidłowe rozliczenie ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych za 2004 r., a powyższa dokumentacja łącznie z informacją, że Bank w okresie 5 kolejnych lat poprzedzających dzień uzyskania planowanej ulgi nie otrzymał żadnych ulg, odliczeń i zwolnień pomniejszających podatek dochodowy spełniałaby wymogi § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie udzielenia pomocy de minimis bankom spółdzielczym.

Naczelnik tutejszego organu podatkowego informuje, że przepisy art. 3 ust. 1 ustawy z dnia 27 czerwca 2003 r. o zmianie ustawy o funkcjonowaniu banków spółdzielczych, ich zrzeszaniu się i bankach zrzeszających określają, że do czasu uzyskania przez banki spółdzielcze zwiększenia sumy funduszy własnych do równowartości 1.000.000 euro, przeliczonej na złote według kursu średniego ogłoszonego przez Narodowy Bank Polski, obowiązującego w ostatnim dniu roku poprzedzającego rok osiągnięcia wymaganego progu kapitałowego, banki odliczają od kwoty należnego podatku dochodowego od osób prawnych kwotę równą kwocie dochodu, jaki uzyskałyby z nabycia, za kwotę odpowiadającą ich funduszom podstawowym, 52-tygodniowych bonów skarbowych. Stosownie do art. 3 ust. 2 pkt 2 wymienionej ustawy odliczenie, o którym mowa w ust. 1, dotyczy banków, które przekazały na zwiększenie funduszu zasobowego co najmniej 80 % wypracowanego zysku netto ustalonego zgodnie z przepisami o rachunkowości – w terminie 14 dni od daty uprawomocnienia się uchwały walnego zgromadzenia w sprawie przeznaczenia tych środków finansowych; w tym przypadku podatek oraz zaliczki uprzednio zapłacone za dany rok podlegają zwrotowi w terminie 30 dni od dnia złożenia korekty zeznania.
Warunkiem skorzystania z przedmiotowej ulgi jest nie tylko przeznaczenie co najmniej 80% wypracowanego zysku netto na fundusz zasobowy, lecz faktyczne przekazanie kwoty zysku na ten fundusz.

Po spełnieniu powyższych warunków podatnik winien złożyć korektę zeznania za 2004 r. na druku CIT-8 wariant (18) oraz załącznik CIT-8/O wariant (5), w którym przedmiotową ulgę należy wpisać w wierszach 55 i 56 i uwzględnić w wierszu 57 (ogółem zwolnienia, zaniechania, obniżki i odliczenia od podatku), a nie w pozycji 60, jak podano we wniosku. Pozycja 60 (ogółem....) byłaby właściwa w załączniku CIT-8/O wariant (4), który obowiązywał dla rozliczenia podatku za 2003 r. Łącznie z zeznaniem, stosownie do przepisów art. 81 Ordynacji podatkowej należy dołączyć pisemne uzasadnienie przyczyn korekty.Dla potwierdzenia zasadności skorzystania z przedmiotowej ulgi w podatku dochodowym od osób prawnych za 2004 r. niezbędne jest złożenie:

  • zatwierdzonego przez Zebranie Przedstawicieli sprawozdania finansowego za 2004 r.,
  • uchwały Zebrania Przedstawicieli w sprawie przeznaczenia zysku Banku za 2004r. na fundusz zasobowy,
  • dokumentu potwierdzającego przekazanie, w obowiązującym terminie, na fundusz zasobowy kwoty zysku za 2004 r. przeznaczonej na ten cel uchwałą Zebrania Przedstawicieli,
  • wysokości stóp rentowności 52-tygodniowych bonów skarbowych w/g stanu na koniec 2004r. oraz w/g średniej z ostatnich 4-ch przetargów, które odbyły się do końca 2004 r.

Jeżeli w okresie ostatnich 3-ch lat Bank otrzymał inną pomoc de minimis, to stosownie do § 3 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis bankom spółdzielczym (Dz.U. Nr 267, poz. 2648), wraz z powyższymi dokumentami winien również przedstawić zaświadczenia o otrzymanej pomocy de minimis oraz informacje o pomocy niepotwierdzonej zaświadczeniami.

Złożona w powyższy sposób korekta zeznania CIT-8 za 2004 r. wraz ze wszystkimi wymaganymi dokumentami spełni, zdaniem tutejszego organu podatkowego, wymogi określone w § 4 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 14 grudnia 2004 r. w sprawie udzielania pomocy de minimis bankom spółdzielczym, który stanowi, że właściwy organ podatkowy wydaje bankowi zaświadczenie o pomocy de minimis niezwłocznie po otrzymaniu dokumentu określającego kwotę pomniejszenia podatku dochodowego od osób prawnych. Przy czym przepisy § 4 ust. 1 pkt 2 rozporządzenia Rady Ministrów z dnia 11 sierpnia 2004 r. w sprawie pomocy de minimis (Dz. U. Nr 187, poz. 1930) określiły termin wydania przedmiotowego zaświadczenia na 2 miesiące od dnia udzielenia pomocy.

Powyższa interpretacja dotyczy stanu faktycznego przedstawionego we wniosku i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia zdarzenia.
Stosownie do art. 14b § 1 i § 2 Ordynacji podatkowej interpretacja nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe organy podatkowe i organy kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.
Mając powyższe na uwadze Naczelnik Łódzkiego Urzędu Skarbowego w Łodzi postanowił, jak w sentencji.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj