Interpretacja Pierwszego Wielkopolskiego Urzędu Skarbowego w Poznaniu
ZP/443-497/04
z 2 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
ZP/443-497/04
Data
2005.02.02



Autor
Pierwszy Wielkopolski Urząd Skarbowy w Poznaniu


Temat
Podatek od towarów i usług


Słowa kluczowe
usługi ciągłe


Pytanie podatnika
Spółka zwraca się z prośbą o wyjaśnienie, czy świadczenie na terytorium Polski na rzecz operatorów telefonii komórkowej sprzedaży usługi, polegającej na elektronicznym doładowaniu telefonów komórkowych o dodatkowe impulsy telefoniczne ma charakter ciągły, i czy w związku z tym można dokonywać rozliczeń miesięcznych na podstawie zestawienia wykonanych usług?


Spółka zwraca się z prośbą o wyjaśnienie, czy świadczenie na terytorium Polski na rzecz operatorów telefonii komórkowej sprzedaży usługi, polegającej na elektronicznym doładowaniu telefonów komórkowych o dodatkowe impulsy telefoniczne ma charakter ciągły, i czy w związku z tym można dokonywać rozliczeń miesięcznych na podstawie zestawienia wykonanych usług?

Podatnik wskazuje, iż świadczy na terenie Polski na rzecz operatorów telefonii komórkowej sprzedaż usługi polegającej na elektronicznym doładowaniu telefonów komórkowych o dodatkowe impulsy telefoniczne i zamierza zawrzeć umowy z firmami, na podstawie których firmy te będą pośredniczyły w sprzedaży tej usługi klientom indywidualnym. Firmy pośredniczące w sprzedaży elektronicznego doładowania kart, będą pobierały numery od Podatnika, na bieżąco w zależności od zapotrzebowania klientów. Na podstawie umowy strony uzgadniają, że za datę wykonania usługi strony uznają dzień sporządzenia przez Wnioskującą zestawienia sprzedaży będącego potwierdzeniem odbioru usługi. Ponadto, strony umawiają się, że usługa sprzedaży doładowań jest usługą o charakterze ciągłym, wobec czego rozliczenie pomiędzy Podatnikiem a firmą pośredniczącą z tytułu świadczenia w/w usługi będzie dokonywane za okresy miesięczne.

Wnioskująca formułuje stanowisko, iż wykonywane usługi mają charakter ciągły, gdyż doładowania były wykonywane przez cały okres zawartej pomiędzy stronami umowy, w godzinach pracy firmy pośredniczącej, zgodnie z życzeniami klientów. Jednocześnie Spółka stwierdza, iż przepisy prawa pozwalają Jej w tej sytuacji na wystawianie faktur VAT zgodnie z postanowieniami umownymi, w zależności od uzgodnienia przez strony umowy, co uważają za datę wykonania usługi

Ustosunkowując się do podniesionej kwestii, stwierdza się co następuje:

Stosownie do przepisów § 12 ust. 1 pkt 3 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27 kwietnia 2004 r. w sprawie zwrotu podatku niektórym podatnikom, zaliczkowego zwrotu podatku, zasad wystawiania faktur, sposobu ich przechowywania oraz listy towarów i usług, do których nie mają zastosowania zwolnienia od podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97 poz. 971), faktura stwierdzająca dokonanie sprzedaży, powinna zawierać m.in. co najmniej: dzień, miesiąc i rok albo miesiąc i rok dokonania sprzedaży oraz datę wystawienia i numer kolejny faktury oznaczonej jako „FAKTURA VAT”; podatnik może podać na fakturze miesiąc i rok dokonania sprzedaży w przypadku sprzedaży towarów o charakterze ciągłym.

Zgodnie natomiast z przepisami § 16 ust.1 przywoływanego wyżej rozporządzenia, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od dnia wydania towaru lub wykonania usługi z zastrzeżeniem § 17 i § 18. W przypadku gdy podatnik określa na fakturze, zgodnie z § 12 ust. 1 pkt 3, wyłącznie miesiąc i rok dokonania sprzedaży, fakturę wystawia się nie później niż siódmego dnia od zakończenia miesiąca, w którym dokonano sprzedaży.

W przywoływanych wyżej przepisach rozporządzenia, ograniczono możliwość określenia daty sprzedaży poprzez podawanie jedynie miesiąca i roku sprzedaży, do przypadków sprzedaży o charakterze ciągłym nie definiując tego pojęcia.

Zdaniem tutejszego organu podatkowego, wobec braku legalnej definicji „ciągłości sprzedaży” w przepisach prawa podatkowego, pod pojęciem sprzedaży o charakterze ciągłym, w ujeciu przepisów § 12 ust. 1 pkt 3 w/w rozporządzenia, należy rozumieć wynikające ze zobowiązania o charakterze ciągłym, świadczenie polegające na stałym i powtarzalnym (trwałym) zachowaniu strony zobowiązanej do świadczenia.

Charakter świadczonych usług należy odnosić do każdego z kontrahentów oddzielnie pamiętając, iż usługa o charakterze ciągłym musi zawierać w sobie element stałości działania. Wobec powyzszego, w takich przypadkach można wystawiać faktury, w których datę sprzedaży oznacza się przez wskazanie miesiąca oraz roku sprzedaży.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj