Interpretacja Dyrektora Izby Skarbowej w Warszawie
IPPB1/415-833/12-5/IF
z 22 października 2012 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

 

Rodzaj dokumentu
interpretacja indywidualna
Sygnatura
IPPB1/415-833/12-5/IF
Data
2012.10.22



Autor
Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie


Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Przychody z działalności gospodarczej

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Podstawa obliczenia i wysokość podatku --> Dochody opodatkowane ryczałtem

Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Źródła przychodów --> Katalog źrodeł przychodów


Słowa kluczowe
lokal mieszkalny
przychód z działalności gospodarczej
sprzedaż lokalu
wspólność majątkowa


Istota interpretacji
W jaki sposób będzie opodatkowany dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu wykorzystywanego w działalności gospodarczej przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie i po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, jeśli w tym okresie lokal będzie wynajmowany (jako środek trwały w działalności gospodarczej Wnioskodawcy oraz jako składnik majątku prywatnego Wnioskodawcy po wycofaniu lokalu z majątku przedsiębiorstwa)?W jaki sposób będzie opodatkowany dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu wykorzystywanego w działalności gospodarczej przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie i po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, jeśli w tym okresie lokal nie będzie wynajmowany (ani jako środek trwały w działalności gospodarczej Wnioskodawcy ani jako składnik majątku prywatnego Wnioskodawcy po wycofaniu lokalu z majątku przedsiębiorstwa)?



Wniosek ORD-IN 2 MB

INTERPRETACJA INDYWIDUALNA

Na podstawie art. 14b § 1 i § 6 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (t.j. Dz. U. z 2012 r. poz. 749) oraz § 7 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 20 czerwca 2007 r. w sprawie upoważnienia do wydawania interpretacji przepisów prawa podatkowego (Dz U. Nr 112, poz. 770 ze zm.) Dyrektor Izby Skarbowej w Warszawie działając w imieniu Ministra Finansów stwierdza, że stanowisko przedstawione we wniosku z dnia 29.06.2012 r. (data wpływu 04.07.2012 r.) uzupełnionym pismem z dnia 28.09.2012 r. (data wpływu 01.10.2012 r.) złożonym na wezwanie z dnia 14.09.2012 r. Nr IPPB1/415-833/12-2/IF; IPPP1/443-572/12-2/AW o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości (pyt. 5 i 6) - jest prawidłowe.

UZASADNIENIE

W dniu 04.07.2012 r. został złożony ww. wniosek o udzielenie pisemnej interpretacji przepisów prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatku dochodowego od osób fizycznych w zakresie skutków podatkowych sprzedaży nieruchomości (pyt. 5 i 6).

W przedmiotowym wniosku zostały przedstawione następujące zdarzenia przyszłe.

Wnioskodawca wspólnie z małżonką na zasadzie małżeńskiej wspólności majątkowej kupił w dniu 18 czerwca 2012 r. lokal mieszkalny (dalej: lokal lub lokal mieszkalny) z rynku wtórnego wraz z udziałem w prawie wieczystego użytkowania 3 działek gruntu, udziałem we współwłasności wszelkich części wspólnych budynku mieszkalnego i przynależnym do lokalu pomieszczeniem piwnicznym. Lokal mieszkalny objęty jest prawem odrębnej własności lokalu ustanowionym w dniu 28 września 2010 r. w wyniku przekształcenia spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego. Czynność ustanowienia odrębnej własności lokalu nie podlegała opodatkowaniu podatkiem od czynności cywilnoprawnych.

W dniu 27 kwietnia 2012 roku została zawarta umowa przedwstępna zakupu przedmiotowego lokalu. Wpłacony został zadatek w wysokości 5 000 PLN.

Zakup mieszkania został w większej części sfinansowany z kredytu hipotecznego zaciągniętego przez oboje małżonków jako osoby prywatne. Zgodnie z zawartą umową kredytową z dnia 31 maja 2012 r. z bankiem S.A. Wnioskodawca poniósł lub poniesie następujące wydatki:

zwrot kwoty kredytu wraz z odsetkami ustalonymi według zmiennej stopy procentowej WIBOR 3m i marży banku w wysokości 1 punktu procentowego. Przy czym wysokość marży banku może zostać podwyższona nie więcej niż o 2 punkty procentowe jeżeli w trakcie okresu kredytowania nastąpi wzrost ryzyka kredytowego banku. W okresie do czasu uprawomocnienia się wpisu hipoteki umownej do księgi wieczystej marża banku jest podwyższona o 0,6 punktu procentowego

  • koszt wyceny nieruchomości - 479 zł
  • opłata za podwyższone ryzyko banku z tytułu brakującego wykładu własnego tytułem składki ubezpieczeniowej (ubezpieczenie brakującego wkładu), płatna jednorazowo po podpisaniu umowy kredytowej - 2275,32 zł
  • koszt wpisu hipoteki umownej do księgi wieczystej 200 zł
  • koszt wpisu Wnioskodawcy i małżonki w księdze wieczystej jako właścicieli nieruchomości - 200 zł
  • koszt podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu ustanowienia hipoteki - maksymalnie 19zł
  • koszt ubezpieczenia lokalu mieszkalnego stanowiącego przedmiot prawnego zabezpieczenia spłaty kredytu od ognia i innych zdarzeń losowych
  • koszt ubezpieczenia na życie Wnioskodawcy i jego małżonki
  • koszt otwarcia i prowadzenia rachunku typu E m.in. do spłaty kredytu - 1437,60 zł
  • koszt zakupu karty kredytowej - 105 zł.

Ponadto Wnioskodawca na podstawie umowy kredytowej może być zobowiązany do zapłacenia:

  • prowizji za prolongowanie terminu spłaty kapitału
  • odsetek od nieterminowej spłaty kredytu
  • kosztów upomnień listownych i kontaktów telefonicznych w sytuacji opóźnień w spłacie rat kredytowych
  • kosztów sądowych związanych z roszczeniami banku wobec Wnioskodawcy, postępowaniem egzekucyjnym i windykacją w sytuacji gdy Wnioskodawca zaprzestanie spłaty kredytu;
  • prowizji za wcześniejszą całkowitą lub częściową spłatę kredytu
  • opłat za wystawienie opinii i zaświadczeń, harmonogramów spłaty kredytu itp. zgodnie z tabelą opłat i prowizji banku.

Lokal mieszkalny znajduje się w budynku, w którym usytuowany jest lokal mieszkalny zaspokajający potrzeby mieszkaniowe Wnioskodawcy i jego rodziny (małżonki i małoletniego dziecka) i w którym jednocześnie zarejestrowana jest działalność gospodarcza Wnioskodawcy.

Zakupiony lokal zostanie przeznaczony w całości na biuro działalności gospodarczej Wnioskodawcy jednak bez zmiany zasadniczego przeznaczenia lokalu. Lokal będzie pełnił wyłącznie funkcje typowo biurowe. Wnioskodawca planuje bezpośrednio po zakupie lub później przeprowadzić w lokalu drobne prace remontowe polegające na odświeżeniu jego wyglądu. Wnioskodawca planuje również wnieść lokal do majątku przedsiębiorstwa i poddać go amortyzacji. Małżonka wnioskodawcy nie będzie wykorzystywać zakupionego lokalu na własne potrzeby. W żadnym z dokumentów związanych z zakupem lokalu (w tym w umowie zakupu, w umowie kredytowej) nie został wskazany jako cel zakupu lokalu działalność gospodarcza lub przeznaczenie na działalność gospodarczą.

Wnioskodawca rozważa w późniejszym okresie przeznaczenie lokalu na wynajem na cele mieszkalne w momencie gdy lokal będzie jeszcze środkiem trwałym w działalności gospodarczej Wnioskodawcy lub po zaprzestaniu wykorzystywania lokalu na cele działalności gospodarczej i w konsekwencji po zaprzestaniu jego amortyzacji w ramach prowadzonej działalności gospodarczej.

Wnioskodawca prowadzi jednoosobową działalność gospodarczą, z której dochód opodatkowany jest podatkiem dochodowym od osób fizycznych (dalej: podatek PIT), tzw. podatkiem liniowym według stawki 19% rozliczanym według metody kasowej (tj. metoda potrącania kosztów uzyskania przychodów przez podatników podatku PIT prowadzących działalność gospodarczą ewidencjonowaną KPIR, o której mowa w art. 22 ust. 6b ustawy o PIT) na bazie miesięcznej. Wnioskodawca jest podatnikiem czynnym podatku od towarów i usług (dalej: podatek VAT lub VAT). Usługi świadczone przez Wnioskodawcę opodatkowane są podatkiem VAT według stawki 23%. Zgodnie z zaświadczeniem o wpisie do ewidencji działalności gospodarczej z dnia 16 grudnia 2009 r. (który od tej daty nie uległ zmianie) Wnioskodawca prowadzi działalność w zakresie doradztwa związanego z zarządzaniem i inwestycjami w nieruchomości komercyjne. W przedmiocie działalności nie jest wymienione pośrednictwo w obrocie nieruchomościami, sprzedaż czy wynajem nieruchomości. Usługi świadczone są przez Wnioskodawcę głównie w siedzibach klientów.

Małżonka Wnioskodawcy jest zarejestrowana w ramach jego działalności gospodarczej dla celów ubezpieczenia zdrowotnego jako osoba współubezpieczona.

Pismem z dnia 25.09.2012 r. (data wpływu 01.10.2012 r.) Wnioskodawca przeformułował pytanie oznaczone we wniosku Nr 1, oraz wskazał, iż przedmiotowy lokal mieszkalny był wykorzystywany przez poprzedniego właściciela przed jego nabyciem przez co najmniej 60 miesięcy.

W związku z powyższym zadano następujące pytania.

  1. Czy może podlegać amortyzacji jako środek trwały w działalności gospodarczej jednego z małżonków na podstawie art. 22a w zw. z art. 22c pkt 2 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych - lokal mieszkalny zakupiony przez oboje małżonków jako osoby prywatne na zasadzie małżeńskiej wspólności majątkowej i sfinansowany kredytem hipotecznym zaciągniętym na oboje małżonków jako osoby prywatne...
  2. Czy do ustalenia wartości początkowej lokalu można zaliczyć następujące wydatki:
    1. odsetki od rat kredytu naliczone i zapłacone do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania
    2. koszt wyceny nieruchomości - 479 zł naliczony i płatny po podpisaniu umowy przedwstępnej a przed podpisaniem umowy kredytowej i umowy przenoszącej własność mieszkania, do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania
    3. opłatę za podwyższone ryzyko banku z tytułu brakującego wkładu własnego tytułem składki ubezpieczeniowej (ubezpieczenie brakującego wkładu), naliczoną i płatną jednorazowo po podpisaniu umowy kredytowej do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania — 2275,32 zł
    4. koszt wpisu hipoteki umownej do księgi wieczystej naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania 200 zł
    5. koszt wpisu Wnioskodawcy i małżonki w księdze wieczystej jako właścicieli nieruchomości naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania - 200zł
    6. koszt podatku od czynności cywilnoprawnych z tytułu ustanowienia hipoteki naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania - maksymalnie 19 zł
    7. koszt ubezpieczenia lokalu mieszkalnego stanowiącego przedmiot prawnego zabezpieczenia spłaty kredytu od ognia i innych zdarzeń losowych naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania
    8. koszt ubezpieczenia na życie Wnioskodawcy i jego małżonki naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania
    9. koszt otwarcia i prowadzenia rachunku typu E m.in. do spłaty kredytu naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania
    10. koszt zakupu karty kredytowej naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania - 105 zł
    11. taksę notarialną w kwocie brutto (z VAT) od umowy przedwstępnej i przenoszącej własność lokalu zawartej w formie aktu notarialnego
    12. opłaty notarialne w kwocie brutto (z VAT) od odpisów, wypisów umowy przedwstępnej i przenoszącej własność lokalu zawartej w formie aktu notarialnego
    13. koszt podatku od czynności cywilnoprawnych (dalej: PCC) od umowy sprzedaży lokalu mieszkalnego naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania
    14. podatek od nieruchomości naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania
    15. opłatę z tytułu udziału w prawie wieczystego użytkowania gruntu naliczoną i płatną do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania
    16. koszt doradztwa podatkowego w związku z zakupem lokalu mieszkalnego naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania
    17. koszt zakupu energii elektrycznej w kwocie brutto naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania
    18. koszt materiałów budowlanych i usług remontowych (nie będących wydatkami ulepszeniowymi naliczony i płatny do dnia wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania...
  3. Czy następujące wydatki związane z eksploatacją lokalu i spłatą kredytu hipotecznego ustalone i płatne po dniu wniesienia lokalu do majątku przedsiębiorstwa Wnioskodawcy i przyjęcia lokalu jako środka trwałego do używania podlegają zaliczeniu do kosztów uzyskania przychodu prowadzonej przez Wnioskodawcę działalności gospodarczej:
    1. usługi doradcy podatkowego w związku z planowaną inwestycją
    2. odpisy amortyzacyjne od przedmiotowego lokalu
    3. odsetki w racie kredytowej faktycznie zapłacone
    4. opłaty eksploatacyjne wnoszone do zarządcy nieruchomości (wspólnota mieszkaniowa/ spółdzielnia mieszkaniowa)
    5. opłaty za media indywidualne - energię elektryczną
    6. opłaty za Internet w lokalu;
    7. ubezpieczenie majątkowe i OC lokalu;
    8. podatek od nieruchomości;
    9. i nakłady remontowe (usługi remontowo budowlane, zakup materiałów budowlanych) nie mające charakteru nakładów ulepszeniowych, o których mowa w art. 22g ust. 17 ustawy i PIT
    10. wydatki na nabycie wyposażenia do biura np. meble, wykładziny, sprzęt biurowy itp.
    11. opłaty za użytkowanie wieczyste gruntów;
    12. ubezpieczenie na życie Wnioskodawcy;
    13. prowizję za wcześniejszą całkowitą lub częściową spłatę kredytu zaciągniętego na zakup lokalu;
    14. prowizję za prolongowanie terminu spłaty kredytu
    15. opłaty bankowe i odsetki związane z zawarciem i wykonaniem umowy o korzystanie z karty kredytowej;
    16. opłaty bankowe za prowadzenie rachunku do spłaty kredytu;
    17. opłaty bankowe takie jak koszty upomnień listownych i kontaktów telefonicznych w sytuacji opóźnień w spłacie rat kredytowych;
    18. kosztów sądowych związane z roszczeniami banku wobec Wnioskodawcy, postępowaniem egzekucyjnym i windykacją w sytuacji gdy Wnioskodawca zaprzestanie spłaty kredytu;
    19. opłaty za wystawienie opinii i zaświadczeń, harmonogramów spłaty kredytu itp. zgodnie z tabelą opłat i prowizji banku,
  4. Czy Wnioskodawca może amortyzować lokal mieszkalny według indywidualnej stawki amortyzacji 10% w okresie 10 lat...
  5. W jaki sposób będzie opodatkowany dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu wykorzystywanego w działalności gospodarczej przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie i po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, jeśli w tym okresie lokal będzie wynajmowany (jako środek trwały w działalności gospodarczej Wnioskodawcy oraz jako składnik majątku prywatnego Wnioskodawcy po wycofaniu lokalu z majątku przedsiębiorstwa)...
  6. W jaki sposób będzie opodatkowany dochód uzyskany ze sprzedaży lokalu wykorzystywanego w działalności gospodarczej przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie i po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, jeśli w tym okresie lokal nie będzie wynajmowany (ani jako środek trwały w działalności gospodarczej Wnioskodawcy ani jako składnik majątku prywatnego Wnioskodawcy po wycofaniu lokalu z majątku przedsiębiorstwa)...
  7. W jaki sposób będzie opodatkowany dochód uzyskanego z wynajmu lokalu, jeśli w okresie wynajmu lokal będzie stanowił środek trwały przedsiębiorstwa Wnioskodawcy...
  8. W jaki sposób będzie opodatkowany dochód uzyskanego z wynajmu lokalu, jeśli w okresie wynajmu lokal nie będzie stanowił środek trwały przedsiębiorstwa Wnioskodawcy, ponieważ wcześniej lokal przestanie być wykorzystywany do prowadzenia działalności gospodarczej Wnioskodawcy i zostanie wycofany z ewidencji środków trwałych przedsiębiorstwa Wnioskodawcy...
  9. Czy sprzedaż lokalu mieszkalnego wykorzystywanego do prowadzenia działalności gospodarczej będzie opodatkowana podatkiem VAT, jeśli sprzedaż nastąpi w okresie kiedy lokal będzie środkiem trwałym w działalności gospodarczej Wnioskodawcy... A jeśli tak to w jaki sposób sprzedaż ta powinna zostać udokumentowana, skoro lokal stanowi współwłasność Wnioskodawcy i jego małżonki.
  10. Czy sprzedaż lokalu mieszkalnego wykorzystywanego do prowadzenia działalności gosp. będzie opodatkowana VAT, jeśli sprzedaż nastąpi w okresie kiedy lokal nie będzie już środkiem trwałym w działalności gosp. Wnioskodawcy (zostanie wycofany)...
  11. Czy wynajem lokalu mieszkalnego jako środka trwałego wykorzystywanego w działalności gosp. Wnioskodawcy dokonywany przez Wnioskodawcę występujący w umowie najmu jako jedyny wynajmujący będzie podlegał opodatkowaniu VAT. Jeśli tak, to w jaki sposób należy go udokumentować dla celów VAT...
  12. Czy wynajem lokalu mieszkalnego jako składnika majątku prywatnego Wnioskodawcy i jego małżonki dokonywany przez Wnioskodawcę i jego małżonkę, lub wyłącznie przez Wnioskodawcę lub wyłącznie przez małżonkę Wnioskodawcy będzie podlegał opodatkowaniu VAT. Jeśli tak to w jaki sposób powinien zostać udokumentowany...
  13. Czy wystąpi obowiązek korekty VAT naliczonego (m.in. z tytułu nabycia energii elektrycznej, usług dostęp do Internetu, remontów, ulepszeń, usług i towarów nie związanych bezpośrednio z lokalem mieszkalnym czyli książek fachowych, komputerów przenośnych) wobec którego Wnioskodawcy przysługiwało prawo do obniżenia VAT należnego - jeśli lokal mieszkalny zostanie przeznaczony na wynajem na cele mieszkaniowe w ramach prowadzonej działalności gosp.... - jeśli lokal mieszkalny zostanie przeznaczony na wynajem jako składnik majątku prywatnego po wcześniejszym wycofaniu lokalu z majątku przedsiębiorstwa... - jeśli lokal mieszkalny zostanie odpłatnie zbyty przed upływem 10 lat od oddania nakładów do używania lub 12 miesięcy od oddania nakładów do używania...
  14. Czy w przypadku wystąpienia obowiązku korekty VAT naliczonego, skorygowany VAT naliczony będzie stanowił koszt uzyskania przychodu...

Przedmiotem niniejszej interpretacji jest odpowiedź na pytanie oznaczone we wniosku Nr 5 i 6. W zakresie pozostałych pytań zostaną wydane odrębne rozstrzygnięcia.

Zdaniem Wnioskodawcy:

Ad. 5

Zdaniem Wnioskodawcy wynajmowanie przez Wnioskodawcę i jego małżonkę jako osoby prywatne lokalu mieszkalnego, który wcześniej był wykorzystywany w działalności gospodarczej Wnioskodawcy pozostaje bez wpływu na sposób opodatkowania dochodu ze sprzedaży lokalu (po wycofaniu lokalu z działalności gospodarczej Wnioskodawcy). Jeśli sprzedaż nastąpi przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie lokalu, dochód będzie ustalany i opodatkowany zgodnie z art. 30e ustawy o PIT. Natomiast jeśli (odpłatne zbycie) sprzedaż nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, dochód uzyskany z odpłatnego zbycia tego lokalu nie będzie podlegał opodatkowaniu w ogóle. Wniosek taki wypływa z treści art. 10 ust. 1 pkt 8 w zw. z ust. 2 i 3 oraz art. 14 ust 2 pkt 1 lit. a w zw. z ust. 2c ustawy o PIT. Zdaniem Wnioskodawcy wynajmowanie lokalu mieszkalnego przez Wnioskodawcę w okresie, w który lokal stanowi środek trwały w działalności gospodarczej Wnioskodawcy pozostaje bez wpływu na sposób opodatkowania dochodu ze sprzedaży lokalu. Jeśli sprzedaż nastąpi przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie lokalu, dochód będzie ustalany i opodatkowany zgodnie z art. 30e ustawy o PIT. Natomiast jeśli (odpłatne zbycie) sprzedaż nastąpi po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie, dochód uzyskany z odpłatnego zbycia tego lokalu nie będzie podlegał opodatkowaniu w ogóle. Wniosek taki wypływa z treści art. 10 ust. 1 pkt 8 w zw. z ust. 2 i 3 oraz art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a w zw. z ust. 2c ustawy o PIT. Przy czym Wnioskodawca zaznacza, że nie prowadzi działalności gospodarczej w zakresie obrotu nieruchomościami.

Ad.6

Kwestie opodatkowania przychodu uzyskanego z odpłatnego zbycia lokalu mieszkalnego wykorzystywanego na potrzeby związane z działalnością gospodarczą przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie uregulowane są w art. 10 ust. 1 pkt 8 w zw. z ust. 2 pkt 3 i ust. 3 oraz w art. 14 ust. 2 w zw. z ust. 2c ustawy o PIT. Z powołanych przepisów wynika, że źródłem przychodów jest odpłatne zbycie nieruchomości lub ich części oraz udziału w nieruchomości, prawa wieczystego użytkowania gruntów, jeżeli odpłatne zbycie nie następuje w wykonaniu działalności gospodarczej i zostało dokonane przed upływem pięciu lat, licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie (art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT). Powołany przepis nie ma zastosowania do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku będących (m.in.) środkami trwałymi ujętych w ewidencji środków trwałych oraz wartości niematerialnych i prawnych, z zastrzeżeniem art. 10 ust. 3 (art. 10 ust. 2 pkt 3 ustawy o PIT).

I jednocześnie powołany przepis art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT ma zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym lokalem (art. 10 ust. 3 ustawy o PIT).

Zdaniem Wnioskodawcy powołane powyżej przepisy należy interpretować w następujący sposób:

  • opodatkowaniu będzie podlegało tylko odpłatne zbycie, czyli zbycie wiążące się z powstaniem przysporzenia majątkowego po stronie podatnika (np. sprzedaż, zamiana). Brak odpłatności powoduje, że po stronie podatnika (zbywcy) przychód z takiej transakcji nie powstanie.
  • opodatkowaniu w ramach art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT będzie podlegało odpłatne zbycie lokalu mieszkalnego (i związanych z nim praw) dokonane nie w ramach wykonywanej działalności gospodarczej, Podatnikiem podatku PIT na podstawie powołanego artykułu będzie podmiot nie trudniący się zawodowo działalnością w zakresie sprzedaży nieruchomości, obrotu nieruchomościami. Prowadzenie przez podatnika działalności gospodarczej w zakresie sprzedaży nieruchomości, obrotu nieruchomościami lub uznanie, że podatnik prowadzi działalność gospodarczą w tym zakresie spowoduje, że dochód podatnika będzie opodatkowany na zasadach właściwych dla opodatkowania dochodów z działalności gospodarczej.
  • odpłatne zbycie lokalu mieszkalnego i praw z nimi związanych nie w wykonywaniu działalności gospodarczej będzie opodatkowane, jeśli nastąpi przed upływem 5 lat licząc od końca roku kalendarzowego, w którym nastąpiło nabycie. Odpłatne zbycie ww. składnika majątku dokonane po tym okresie spowoduje, że dochód uzyskany z takiej transakcji nie będzie podlegał opodatkowaniu w ogóle.

Powyższe reguły opodatkowania mają zastosowanie do odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym lokalem.

Zdaniem Wnioskodawcy pomimo, że lokal mieszkalny opisany w analizowanym stanie faktycznym będzie wykorzystywany na potrzeby związane z działalnością gospodarczą (w lokalu będzie znajdowało się biuro), jego sprzedaż przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nadal będzie opodatkowane na zasadach wynikających z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT.

Dochód z odpłatnego zbycia lokali mieszkalnych (i związanych z nimi prawami) opodatkowane są zgodnie z regułami wynikającymi z art. 30e ustawy o PIT.

Zgodnie z art. 30e ustawy o PIT podstawą obliczenia podatku jest dochód stanowiący różnicę pomiędzy przychodem z odpłatnego zbycia nieruchomości lub praw określony zgodnie z art. 19 (wartość wyrażona w cenie określonej w umowie), a kosztami ustalonymi zgodnie z art. 22 ust. 6c i 6d (udokumentowane koszty nabycia powiększone o udokumentowane nakłady, które zwiększyły wartość rzeczy i praw majątkowych, poczynione w czasie ich posiadania), powiększoną o sumę odpisów amortyzacyjnych, o których mowa w art. 22h ust. 1 pkt 1, dokonanych od zbywanych nieruchomości lub praw.

Dokonane do dnia odpłatnego zbycia odpisy amortyzacyjne od wartości początkowej nieruchomości zwiększą wartość dochodu z odpłatnego zbycia, natomiast do kosztów uzyskania przychodów z tytułu transakcji sprzedaży zostanie zaliczona cała cena nabycia.

Niezamortyzowana część wartości początkowej lokalu mieszkalnego nie zostanie zaliczona do kosztów uzyskania przychodów prowadzonej działalności gospodarczej. Dokonanie sprzedaży lokalu przed upływem 5 licząc od końca roku, w którym nastąpiło jego nabycie nie będzie wiązało się z koniecznością skorygowania odpisów amortyzacyjnych dokonanych w okresie wykorzystywania środka trwałego dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.

Dochodu z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c nie łączy się z dochodami (przychodami) z innych źródeł. Po zakończeniu roku podatkowego, w którym nastąpiło zbycie nieruchomości podatnik jest obowiązany w rocznym zeznaniu podatkowym (PIT 39) wykazać dochody uzyskane w roku podatkowym z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw majątkowych określonych w art. 10 ust. 1 pkt 8 lit. a-c i obliczyć należny podatek dochodowy od dochodu nie objętego zwolnieniem od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 lub dochody zwolnione z opodatkowania na zasadzie art. 21 ust. 1 pkt 131. Wykorzystywanie lokalu mieszkalnego na potrzeby związane z działalnością gospodarczą i jego późniejsza sprzedaż przed upływem 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło nabycie nie stanowi przeszkody w zastosowaniu zwolnienia od opodatkowania na podstawie art. 21 ust. 1 pkt 131 ustawy o podatku PIT. Ze zwolnienia z opodatkowania można skorzystać w ciągu 2 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło (opodatkowane PIT) odpłatne zbycie nieruchomości.

Zgodnie z art. 30e ust. 5 ustawy o podatku PIT zasad opodatkowania odpłatnego zbycia nieruchomości z art. 30e ustawy o podatku PIT nie stosuje się, jeżeli:

  • budowa i sprzedaż budynków mieszkalnych lub lokali mieszkalnych oraz sprzedaż gruntów i prawa wieczystego użytkowania gruntów są przedmiotem działalności gospodarczej podatnika — tzn. podatnik zawodowo zajmuje się budową i sprzedażą nieruchomości, prowadzi działalność gospodarczą w tym zakresie.
  • przychód ze sprzedaży nieruchomości i praw stanowi przychód z działalności gospodarczej w rozumieniu art. 14 ust. 2 pkt 1.

Zasady opodatkowania przychodów z odpłatnego zbycia nieruchomości i praw z nim związanych wynikające z art. 10 ust. 1 pkt 8 ustawy o PIT są spójne z zasadami wynikającymi z art. 14 ust. 2 pkt 1 lit. a w zw. z ust. 2c ustawy o PIT. Zgodnie z powołanymi przepisami do przychodu z działalności gospodarczej zaliczane są przychody z odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą składników majątku będących środkami trwałymi ujętymi w ewidencji środków trwałych. Ale z zakresu działania powyższej reguły wyłączone są przychody uzyskane w wyniku odpłatnego zbycia wykorzystywanych na potrzeby związane z działalnością gospodarczą: budynku mieszkalnego, jego części lub udziału w takim budynku, lokalu mieszkalnego stanowiącego odrębną nieruchomość lub udziału w takim lokalu, gruntu lub udziału w gruncie albo prawa użytkowania wieczystego gruntu lub udziału w takim prawie, związanych z tym budynkiem lub lokalem, spółdzielczego własnościowego prawa do lokalu mieszkalnego lub udziału w takim prawie oraz prawa do domu jednorodzinnego w spółdzielni mieszkaniowej lub udziału w takim prawie.

Odpłatne zbycie lokalu mieszkalnego wykorzystywanego na potrzeby prowadzonej działalności gospodarczej dokonane po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło jego nabycie nie będzie podlegało opodatkowaniu. Dokonanie sprzedaży lokalu po upływie 5 lat licząc od końca roku, w którym nastąpiło jego nabycie nie będzie wiązało się z koniecznością skorygowania odpisów amortyzacyjnych dokonanych w okresie wykorzystywania środka trwałego dla potrzeb prowadzonej działalności gospodarczej.

W świetle obowiązującego stanu prawnego stanowisko Wnioskodawcy w sprawie oceny prawnej opisanych zdarzeń przyszłych uznaje się za prawidłowe.

Mając powyższe na względzie, stosownie do art. 14c § 1 Ordynacji podatkowej, odstąpiono od uzasadnienia prawnego dokonanej oceny stanowiska Wnioskodawcy.

Zastrzec jedynie należy, iż tut. organ podatkowy dokonał oceny prawnej stanowiska Wnioskodawcy tylko w zakresie objętym zadanymi przez niego pytaniami.

Interpretacja dotyczy zdarzeń przyszłych przedstawionych przez Wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dniu wydania interpretacji.

Stronie przysługuje prawo do wniesienia skargi na niniejszą interpretację przepisów prawa podatkowego z powodu jej niezgodności z prawem. Skargę wnosi się do Wojewódzkiego Sądu Administracyjnego w Warszawie, ul. Jasna 2/4, 00-013 Warszawa po uprzednim wezwaniu na piśmie organu, który wydał interpretację w terminie 14 dni od dnia, w którym skarżący dowiedział się lub mógł się dowiedzieć o jej wydaniu – do usunięcia naruszenia prawa (art. 52 § 3 ustawy z dnia 30 sierpnia 2002 r. Prawo o postępowaniu przed sądami administracyjnymi – t. j. Dz. U. z 2012 r. poz. 270). Skargę do WSA wnosi się (w dwóch egzemplarzach – art. 47 ww. ustawy) w terminie trzydziestu dni od dnia doręczenia odpowiedzi organu na wezwanie do usunięcia naruszenia prawa, a jeżeli organ nie udzielił odpowiedzi na wezwanie, w terminie sześćdziesięciu dni od dnia wniesienia tego wezwania (art. 53 § 2 ww. ustawy).

Skargę wnosi się za pośrednictwem organu, którego działanie lub bezczynność są przedmiotem skargi (art. 54 § 1 ww. ustawy) na adres: Izba Skarbowa w Warszawie Biuro Krajowej Informacji Podatkowej w Płocku, ul. 1-go Maja 10, 09-402 Płock.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj