Interpretacja Urzędu Skarbowego Łódź-Śródmieście
II-2/423/5/04/MB
z 9 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
II-2/423/5/04/MB
Data
2005.03.09



Autor
Urząd Skarbowy Łódź-Śródmieście


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
oferta
reklama publiczna


Pytanie podatnika
Spółka z o.o. zwraca się z prośbą o interpretację: czy katalogi reklamowe, ulotki, płyta multimedialna są kosztami reklamy publicznej nie limitowanej.


Spółka poniosła wydatki związane z opracowaniem oraz przygotowaniem materiałów zawierających zdjęcia oraz opis produktów wytwarzanych i sprzedawanych przez jednostkę. W skład tych materiałów wchodzą katalogi reklamowe, ulotki oraz płyta multimedialna stanowiące całość jako zestaw. Wątpliwości podatnika dotyczą możliwości zaliczenia kosztów związanych z opracowaniem ww. materiałów do kosztów reklamy publicznej nielimitowanej. Natomiast w swoim stanowisku w sprawie, przedstawionym w piśmie z 04.02.2005r. Spółka uznała te koszty jako związane z prowadzoną działalnością, które na podstawie art. 15 ust. 1 stanowią koszty uzyskania przychodu.

Przedstawiony we wniosku stan faktyczny regulują poniższe przepisy ustawy z 15 lutego 1992r. o podatku dochodowym od osób prawnych (Dz. U. z 2000r. Nr 54 poz. 654 ze zm.):

  • art. 15 ust. 1 stanowiący, iż kosztami uzyskania przychodów są koszty poniesione w celu osiągnięcia przychodów z wyjątkiem kosztów wymienionych w art. 16 ust. 1
  • art. 16 ust. 1 pkt 28 cytowanej ustawy stanowiący, iż nie uważa się za koszty uzyskania przychodu, kosztów reprezentacji i reklamy w części przekraczającej 0,25% przychodów, chyba że reklama prowadzona jest w środkach masowego przekazu lub publicznie w inny sposób.

W związku z brakiem definicji reklamy w przepisach podatkowych, należy przyjąć wykładnię językową (Słownik języka polskiego, PWN, Warszawa 1996r.) tego pojęcia, zgodnie z którą za reklamę rozumieć należy rozpowszechnianie informacji o towarach, ich zaletach, wartości, miejscach i możliwościach nabycia, chwalenie kogoś, zalecanie czegoś. Załączone do wniosku materiały – katalogi, ulotki, płyta multimedialna zawierają zarówno elementy reklamy jak i katalog jej wyrobów będący informacją o produktach firmy – jednakże bez możliwości wyodrębnienia tego ostatniego. Tylko w przypadku kosztów materiałów informacyjnych – katalogów zawierających wyłącznie informacje o produktach firmy, bez elementów reklamowych – można mówić o kosztach zaliczanych do kosztów uzyskania przychodu na podstawie art.15 ust.1 cyt. ustawy, natomiast koszty reklamy mogą być zaliczone do kosztów reklamy publicznej nielimitowanej po spełnieniu określonych warunków. W swoim wniosku Spółka nie wskazuje na spełnienie tych warunków.

Pod pojęciem reklamy prowadzonej w środkach masowego przekazu należy rozumieć reklamę prowadzoną w radio, telewizji, kinie, internecie lub prasie.

Reklama prowadzona publicznie ma miejsce wtedy, gdy jest skierowana i dostępna potencjalnie dla wszystkich, posiada zatem ogólny, anonimowy i powszechny charakter. O publicznym charakterze działania można mówić wtedy, gdy działanie to występuje w miejscu dostępnym dla wszystkich, oficjalnie, jawnie. Z pisma jednostki nie wynika, iż materiały, o których mowa we wniosku rozprowadzane są w powyższy sposób.

Mając na względzie powyższe przepisy, Urząd wyraża stanowisko, iż nie można przedstawionych materiałów zakwalifikować jako reklamy publicznej nielimitowanej. W świetle przytoczonych przepisów prawa podatkowego stanowisko zaprezentowane przez Spółkę w rozpatrywanym wniosku należy uznać za nieprawidłowe.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj