Interpretacja Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach
IIUS PBI/PM/423-2/05
z 6 kwietnia 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
IIUS PBI/PM/423-2/05
Data
2005.04.06



Autor
Drugi Urząd Skarbowy w Katowicach


Temat
Podatek dochodowy od osób prawnych --> Koszty uzyskania przychodów


Słowa kluczowe
Państwowy Fundusz Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych
rozliczenie dotacji
wynagrodzenie za pracę


Pytanie podatnika
Rozliczenie otrzymanego przez zakład pracy chronionej dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych oraz ujęcie jego w deklaracji CIT-2.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a § 1 i § 4 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. Ordynacja podatkowa (j.t. Dz. U. z 2005 r. Nr 8, poz. 60) Naczelnik Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach stwierdza, że stanowisko .............. Spółka Akcyjna przedstawione we wniosku z dnia 24.01.2005 r. o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w indywidualnej sprawie dotyczącej podatkowego rozliczenia otrzymanego przez zakład pracy chronionej dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepelnosprawnych oraz ujęcia jego w deklaracji CIT-2 jest prawidłowe

UZASADNIENIE

W dniu 25.01.2005 r. do Naczelnika Drugiego Urzędu Skarbowego w Katowicach wpłynął wniosek o udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego.Jak stanowi art. 14a § 1 ustawy Ordynacja podatkowa stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt, burmistrz (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie przed sądem administracyjnym. W myśl art. 14a § 4 cytowanej ustawy, udzielenie interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego, o której mowa w § 1, następuje w drodze postanowienia, na które przysługuje zażalenie.

Z przedstawionego w piśmie stanu faktycznego wynika, że Spółka Akcyjna posiada status zakładu pracy chronionej i korzysta z dofinansowania do wynagrodzeń zatrudnionych osób niepełnosprawnych, wypłacanego ze środków Państwowego Funduszu Rehabilitacji Osób Niepełnosprawnych(PFRON), w oparciu o przepisy ustawy o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnieniu osób niepełnosprawnych.

Zdaniem Spółki Akcyjnej z uwagi na to, iż miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych wypłacane jest przez PFRON raz na dwa miesiące, a rozliczenia miesięcznego dofinansowania otrzymanego za okres roczny tj. 2004 r. Spółka winna dokonać w terminie do 15 lutego 2005 r., należy przyjąć, że :
• wynagrodzenia wypłacone osobom niepełnosprawnym za listopad i grudzień 2004r. można zaliczyć do kosztów uzyskania przychodów w miesiącu ich poniesienia w 2004 r. , gdyż w tych miesiącach nie nastąpiło jeszcze otrzymanie dofinansowania do tych wynagrodzeń,
• w deklaracji CIT-2 za styczeń 2005 r. wartość otrzymanego z PFRON dofinansowania do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych za listopad i grudzień 2004 r. w kwocie 72.000,00zł powiększy przychody stycznia 2005 r. natomiast koszt wynagrodzeń sfinansowany otrzymanym dofinansowaniem pomniejszy koszty uzyskania przychodów tego miesiąca o kwotę 72.000,00zł oraz jednocześnie w informacji CIT-2/O za styczeń 2005 r. otrzymane dofinansowanie zostanie wykazane jako dochód (przychód) zwolniony od podatku dochodowego,
• w deklaracji CIT-2 za okres styczeń-luty 2005 r. o wartość zwróconego do PFRON dofinansowania w kwocie około 81.000,00zł, wynikającej z dokonanego przez Spółkę Akcyjną rozliczenia rocznego miesięcznego dofinansowania (otrzymanego w 2004r. i w styczniu 2005r.) do wynagrodzeń osób niepełnosprawnych wypłaconych w 2004 r. – pomniejszone zostaną przychody oraz jednocześnie powiększone koszty uzyskania przychodów tego okresu.
Ponieważ przewidywana do zwrotu kwota dofinansowania przewyższy kwotę otrzymanego w styczniu 2005 r. dofinansowania – za okres styczeń- luty 2005 r. nie wystąpi z ww. tytułu dochód zwolniony od podatku .

Na podstawie art. 26a – 26c ustawy z dnia 27 sierpnia 1997 r. o rehabilitacji zawodowej i społecznej oraz zatrudnianiu osób niepełnosprawnych (Dz. U. Nr 123, poz. 776 ze zm.), pracodawcy, zatrudniającemu osoby niepełnosprawne, przysługuje ze środków PFRON miesięczne dofinansowanie do wynagrodzeń tych pracowników niepełnosprawnych, wypłacane raz na dwa miesiące, na zasadach i kwocie określonej w powołanej na wstępie normie prawnej .
Pracodawca, otrzymujący ze środków PFRON kwoty miesięcznego dofinansowania do wynagrodzeń pracowników niepełnosprawnych, winien dokonać rozliczenia miesięcznego dofinansowania otrzymanego za okres roczny w terminie do 15 lutego roku następnego (art. 26c ust. 5 ww. ustawy) .

Od 1 stycznia 2004 r. na skutek nowelizacji ustawy z dnia 15 lutego 1992 r. o podatku dochodowym od osób prawnych wprowadzonej ustawą z dnia 12 listopada 2003 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych ustaw (Dz. U. Nr 202, poz. 1957) przepis art. 17 ust. 1 pkt 25 zwalniający z podatku dotacje, subwencje i dopłaty otrzymane z PFRON przez zakłady pracy chronionej na podstawie przepisów o zatrudnianiu i rehabilitacji osób niepełnosprawnych został wykreślony z ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych.
Jednakże stosownie do zapisu art. 5 ust. 1 ww. ustawy o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, zwolnienia, o których mowa m.in. w art. 17 ust. 1 pkt 25 w brzmieniu obowiązującym do dnia 31 grudnia 2003 r., stosuje się do dnia 31 grudnia 2004 r. w zakresie i na zasadach obowiązujących do końca 31 grudnia 2003 r.
W związku z nowelizacją powyższej ustawy z dnia 12 listopada 2003 r. wprowadzonej ustawą z dnia 18 listopada 2004 r. o zmianie ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych oraz o zmianie niektórych innych ustaw (Dz. U. Nr 254, poz. 2533), obowiązywanie przepisu art. 17 ust. 1 pkt 25 w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r. przedłużone zostało na rok 2005 i 2006.
Mając powyższe na uwadze należy stwierdzić, że dofinansowanie uzyskane przez pracodawcę t.j. ww. Spółkę Akcyjną – prowadzącą zakład pracy chronionej – jest dotacją otrzymaną z PFRON, a tym samym podlega zwolnieniu od podatku dochodowego od osób prawnych.
Otrzymaną dotację podatnik winien uwzględnić w deklaracji CIT-2 w przychodach podatkowych oraz dochodach wolnych od podatku.
Jednocześnie w konsekwencji występowania tego zwolnienia, wydatki i koszty sfinansowane bezpośrednio z otrzymanej dotacji z PFRON nie będą stanowiły dla Spółki Akcyjnej kosztów uzyskania przychodów – zgodnie z art. 16 ust. 1 pkt 58 ustawy o podatku dochodowym od osób prawnych, którego stosowanie w brzmieniu obowiązującym do 31 grudnia 2003 r. zostało przedłużone na lata 2004 – 2006. W praktyce więc otrzymanie (zwrot) dotacji spowoduje konieczność dokonania ,,statystycznej” korekty kosztów uzyskania przychodów o kwotę otrzymanej (zwróconej) dotacji . Należy podkreślić, iż statystyczna korekta kosztów uzyskania przychodów o wartość zwróconej dotacji będzie zasadna jeżeli uprzednio koszty sfinansowane tą dotacją nie zostały uwzględnione w kosztach uzyskania przychodów .



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj