Interpretacja Urzędu Skarbowego w Zakopanem
PDOF-413/58/2003
z 17 października 2003 r.
Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Rodzaj dokumentu
informacja o zakresie stosowania przepisów prawa podatkowego
Sygnatura
PDOF-413/58/2003
Data
2003.10.17
Autor
Urząd Skarbowy w Zakopanem
Temat
Podatek dochodowy od osób fizycznych --> Zwolnienia przedmiotowe
Słowa kluczowe
banki
renta zagraniczna
Pytanie podatnika
Czy Bank jako podmiot pośredniczący w wypłacie emerytury z zagranicznej instytucji ubezpieczenia społecznego jest obowiązany do pobierania zaliczki na podatek dochodowy w stosunku do kwoty przysługującego klientowi uprawnienia?
W odpowiedzi na wniosek z dania 25.09.2003 r. (data wpływu 29.09.2003 r.) dotyczący potwierdzenia, iż Bank jako podmiot pośredniczący w wypłacie świadczenia z zagranicznej instytucji ubezpieczenia społecznego, jest obowiązany do pobierania zaliczki na podatek dochodowy w stosunku do kwoty przysługującego Klientowi uprawnienia, Naczelnik Urzędu Skarbowego w Zakopanem, uwzględniając stan faktyczny przedstawiony we wniosku, w świetle art. 14a § 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997 r. – Ordynacja podatkowa (Dz.U. z 1997 r. Nr 137, poz. 926 ze zmianami), wyjaśnia: Art. 35 ust. 1 pkt 1 ustawy z dnia 26 lipca 1991 r. o podatku dochodowym od osób fizycznych (Dz.U. z 2000 r. Nr 14, poz. 176 ze zmianami), stanowi iż banki, które dokonują wypłaty emerytur z zagranicy obowiązane są jako płatnicy do poboru zaliczek miesięcznych od wypłaconych przez nie emerytur i rent. Zgodnie z art. 35 ust. 3 ww. ustawy w przypadku poboru przez banki zaliczek od emerytur i rent z zagranicy stosuje się postanowienia umowy w sprawie zapobieżenia podwójnemu opodatkowaniu, zawartej z krajem, z którego pochodzą emerytury i renty. Odnosząc się do oceny zasadności opodatkowania bądź zwolnienia z podatku dochodowego przychodów z przedstawionego źródła, szczególny nacisk – jako podstawę prawidłowej interpretacji – położono na charakter środków pieniężnych wypłacanych przez austriacką instytucję ubezpieczeniową. Zgodnie bowiem z art. 21 ust. 1 pkt 74 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych j.w. „Wolne od podatku dochodowego są: otrzymane z zagranicy: a) renty inwalidzkie z tytułu inwalidztwa wojennego, b) kwoty zaopatrzenia przyznane ofiarom wojny oraz członkom ich rodzin, c) renty wypadkowe osób, których inwalidztwo powstałe w związku z przymusowym pobytem na robotach w Rzeszy Niemieckiej w latach 1939 – 1945, - pod warunkiem przedstawienia płatnikowi dokumentu instytucji zagranicznej stwierdzającego charakter przyznanego świadczenia”. W oparciu o przedstawiony stan faktyczny we wniosku, uznać należy, iż przyznane świadczenie nie ma charakteru odszkodowawczego bądź rekompensaty za przymusowa pracę W Rzeszy Niemieckiej. Podstawą przyznania tego świadczenia był sam fakt wykonywania pracy przez przewidziany w przepisach wewnętrznych okres oraz fakt opłacenia składek na ubezpieczenie społeczne. Wobec braku na gruncie ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych specyficznej definicji emerytury z zagranicy, przyjęto zgodnie ze stanowiskiem Wnioskodawcy, iż jest to świadczenie, dożywotnie, przysługujące uprawnionej osobie, związane z koniecznością wcześniejszego opłacania składek społecznych. Analizując powyższe jakkolwiek wypłacane świadczenie związane jest z pracą przymusową w czasie II wojny światowej, to jednak nie ma charakteru świadczeń określonych w art. 21 ust. 1 pkt 74 ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych, dla których przewidziano zwolnienie, w związku z powyższym nie ma podstaw do odmiennego traktowania wypłacanej Klientowi banku kwoty, aniżeli jako należnej z tytułu emerytury z zagranicy, od której wobec nie przedstawienia przez uprawnionego dokumentu instytucji zagranicznej, stwierdzającego charakter świadczenia jako zaopatrzenia przysługującego ofiarom wojny, bank jako płatnik obowiązany jest pobierać zaliczkę na podatek dochodowy w sposób określony w przepisach ustawy o podatku dochodowym od osób fizycznych. |
doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.