Interpretacja Urzędu Celnego w Elblągu
372000-PA-055-2/05/KZ/KA
z 11 marca 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
372000-PA-055-2/05/KZ/KA
Data
2005.03.11



Autor
Urząd Celny w Elblągu


Temat
Podatek akcyzowy --> Przepisy szczegółowe --> Wyroby akcyzowe niezharmonizowane --> Dokumentowanie dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych


Słowa kluczowe
akcyza
podatek akcyzowy
wyroby akcyzowe niezharmonizowane


Pytanie podatnika
W związku z brakiem podstawy prawnej w przepisach o podatku akcyzowym obowiązujących od 01 maja 2004r., nakazujących wpłaty podatku akcyzowego od dostaw wyrobów niezharmonizowanych do krajów wspólnoty prosimy o wskazanie podstawy prawnej oraz wyjaśnienie na jakiej podstawie musimy dokonywać wpłat podatku w przypadku posiadania w momencie składania deklaracji potwierdzenia dostawy towaru do odbiorcy unijnego. Naszym zdaniem o ile posiadamy potwierdzenie dostawy w momencie składania deklaracji nie mamy obowiązku dokonywania wpłat podatku akcyzowego jak również nie występujemy o zwrot w/w podatku.Według naszych ustaleń brak jest podstaw prawnych nakazujących dokonywania wpłat podatku akcyzowego od dostaw wewnątyrzwspólnotowych w przypadku posiadania potwierdzenia odbioru towaru akcyzowego niezharmonizowanego. Na mocy art. 77 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju przysługuje na wniosek podmiotu zwrot akcyzy. Przepis ten jednoznacznie stanowi, iż powyższa norma ma zastosowanie w przypadku zapłaconej akcyzy. Nie dotyczy natomiast podatnika, który akcyzy nie zapłacił. W związku z powyższym prosimy o potraktowanie naszego zapytania jako sprawy pilnej. Jednocześnie informujemy, że w powyższej sprawie nie toczy się wobec nas postępowanie podatkowe, kontrola podatkowa ani postępowanie przed sądem administracyjnym.


POSTANOWIENIE

Na podstawie art. 14a par.1, par.3 i par. 4, art. 13 par. 1 ust. 1, art. 217 i art. 218 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r., Dz.U. Nr 8, poz. 60), art. 13 ust. 1 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), par. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 19 kwietnia 2004r. w sprawie wykazu i terytorialnego zasięgu działania urzędów celnych i izb celnych, których odpowiednio naczelnicy i dyrektorzy są właściwi do wykonywania zadań w zakresie akcyzy na terytorium kraju (Dz.U. Nr 82, poz. 751 ze zm.), po rozpoznaniu sprawy dotyczącej wniosku strony z dnia 27 stycznia 2005r. uzupełnionego pismem z dnia 16 lutego 2005r. o udzielenie pisemnej interpetacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego,

uznaję

stanowisko podatnika zawarte we wniosku z dnia 27 stycznia 2005r., uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2005r. za nieprawidłowe.

Uzasadnienie

Zgodnie z przepisem art. 14a par. 1 ustawy z dnia 29 sierpnia 1997r. - Ordynacja podatkowa (j.t. z 2005r., Dz.U. Nr 8, poz. 60), stosownie do swojej właściwości naczelnik urzędu skarbowego, naczelnik urzędu celnego lub wójt (prezydent miasta), starosta albo marszałek województwa na pisemny wniosek podatnika, płatnika lub inkasenta mają obowiązek udzielić pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w ich indywidualnych sprawach, w których nie toczy się postępowanie podatkowe lub kontrola podatkowa albo postępowanie podatkowe przed sądem administracyjnym. Interpretacja ta zawiera ocenę prawną stanowiska pytającego z przytoczeniem przepisów prawa i następuje w drodze postanowienia na które przysługuje zażalenie (art. 14a par. 3 i par. 4 Ordynacji podatkowej). Podatnik, żądaniem z dnia 27 stycznia 2005r. (wpływ do UC - 28 stycznia 2005r.), uzupełnionym pismem z dnia 16 lutego 2005r. (wpływ do UC - 17 lutego 2005r.) zawnioskował o udzielenie pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania prawa podatkowego w następującej sprawie:

1. Wskazanie przepisów prawa podatkowego, na podstawie których od dnia 01 maja 2004r., podatnik obowiązany jest do zapłaty podatku akcyzowego z tytułu dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w sytuacji, kiedy w momencie składania deklaracji podatkowej posiada dokumenty potwierdzające dostawę towaru do odbiorcy unijnego.

Zdaniem pytającego, w przepisach regulujących zasady opodatkowania podatkiem akcyzowym obowiązujących od 01 maja 2004r., brak jest podstaw prawnych wskazujących na obowiązek zapłaty od dostaw wewnątrzwspólnotowych wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych, o ile podatnik w momencie składania deklaracji podatkowej posiada dokumenty potwierdzające dostawę towaru do odbiorcy unijnego w związku z czym nie dotyczy go w takiej sytuacji tryb określony w art. 77 ust. 3 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), tj. procedura zwrotu akcyzy na wniosek podmiotu, który dostarczył wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju.

Po dokonaniu analizy przedstawionego stanu faktycznego, treści pytania i stanowiska wnioskodawcy w kontekście obowiązującego stanu prawnego, Naczelnik Urzędu Celnego w Elblągu dokonał rozstrzygnięcia w przedmiotowej sprawie w oparciu o następujące przepisy prawa:

Zgodnie z przepisem art. 2 pkt 10 ustawy z dnia 23 stycznia 2004r. o podatku akcyzowym (Dz.U. Nr 29, poz. 257 ze zm.), dostawa wewnątrzwspólnotowa to przemieszczenie wyrobów akcyzowych z terytorium kraju na terytorium państwa członkowskiego (tj. terytorium państstwa członkowskiego WE, które według prawa Wspólnoty jest traktowane jako terytorium tego państwa członkowskiego dla celów stosowania przepisów dotyczących wyrobów akcyzowych zharmonizowanych, z wyłączeniem terytorium kraju - art. 2 pkt 5 w/w ustawy). Wyroby akcyzowe niezharmonizowane stanowią zaś wyroby akcyzowe inne niż wyroby akcyzowe zharmonizowane (art. 2 pkt 3 w/w ustawy). Pełny wykaz wyrobów podlegających akcyzie określony został w załączniku nr 1 do ustawy o podatku akcyzowym, natomiast wykaz wyrobów akcyzowych zharmonizowanych określony został w załączniku nr 2 do tej ustawy.

Na podstawie przepisu art. 4 ust. 1 pkt 5 ustawy o podatku akcyzowym opodatkowaniu akcyzą podlegają: nabycie wewnątrzwspólnotowe i dostawa wewnątrzwspólnotowa. Tak więc w przypadku dokonywania dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych od których kwota akcyzy nie została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości - powstaje obowiązek podatkowy w podatku akcyzowym. Zgodnie zaś z przepisem art. 11 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podatnikami akcyzy są osoby fizyczne, osoby prawne, oraz jednostki organizacyjne niemające osobowości prawnej, które dokonują czynności podlegających opodatkowaniu. Ze względu na przepis szczególny jaki stanowi wobec art. 11 przepis art. 80 ust. 2 ustawy o podatku akcyzowym, wymieniający w sposób zawężający - enumeratywnie jako podatników akcyzy od samochodów osobowych niezarejestrowanych na terytorium kraju (stanowiących również wyrób akcyzowy niezharmonizowany wymieniony w poz. 59, zał. nr 1 do w/w ustawy) wyłącznie:

a/ podmioty dokonujące każdej sprzedaży samochodu osobowego przed piewrszą rejestracją na terytorium kraju,

b/ importerów i podmioty dokonujące nabycia wewnątrzwspólnotowego,

Samochody osobowe stanowią jedyny wyrób akcyzowy niezharmonizowany, w przypadku którego dokonanie jego dostawy wewnątrzwspólnotowej nie podlega akcyzie. W pozostałych przypadkach poza wymienionymi w art. 4 ust. 5 ustawy o podatku akcyzowym, tj. gdy kwota akcyzy została określona lub zadeklarowana w należnej wysokości w związku z wykonywaniem wcześniej innej czynności podlegającej opodatkowaniu wymienionej w art. 4 ust. 1-3 w/w ustawy - z tytułu dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych bezwzględnie powstaje obowiązek podatkowy w akcyzie. Zgodnie z przepisem art. 7 ust. 4 ustawy o podatku akcyzowym, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej obowiązek podatkowy powstaje z dniem wystawienia faktury, nie później jednak niż w terminie 7 dni od dnia wykonania czynności. Jedynie w przypadku energii elektrycznej obowiązek podatkowy powstaje z dniem jej wydania (art. 6 ust. 5 w/w ustawy). Podstawą opodatkowania w dostawie wewnątrzwspólnotowej (w przypadku wyrażenia stawki akcyzy w procencie podstawy opodatkowania) jest zaś zgodnie z przepisem art. 10 ust. 1 pkt 3 ustawy o podatku akcyzowym - kwota należna z tytułu dostawy wyrobów akcyzowych na terytorium państwa członkowskiego. W przypadku wyrażenia stawki akcyzy w kwocie na jednostkę wyrobu (np. energia elektryczna), podstawą opodatkowania jest ilość wyrobów akcyzowych (art. 10 ust. 2 w/w ustawy). Stawka akcyzy na wyroby akcyzowe niezharmonizowane wynosi 65% podstawy określonej w art. 10, z wyjątkiem stawki na energię elektryczną, która wynosi 0,02 zł. za 1 kWh (art. 75 ust. 1 i 2 w/w ustawy). Korzystając z delegacji zawartej w art. 71 ust. 5 w/w ustawy, Minister Finansów wydał rozporządzenie z dnia 22 kwietnia 2004r. w sprawie obniżenia stawki podatku akcyzowego (Dz.U. Nr 87, poz. 825 ze zm.), w którym obniżył stawki podatku akcyzowego dla wyrobów akcyzowych do poziomu określonego w załączniku nr 2 przedmiotowego rozporządzenia - dla wyrobów akcyzowych dostarczanych wewnątrzwspólnotowo, nabywanych wewnątrzwspólnotowo oraz importowanych (par. 2 ust. 1 pkt 2 w/w rozporządzenia). Zgodnie zaś z przepisem art. 18 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym, podatnicy obowiązani są składać w urzędzie celnym deklaracje dla podatku akcyzowego, zwane dalej "deklaracjami podatkowymi", za okresy miesięczne w terminie do 25 miesiąca następującego po miesiącu,w którym powstał obowiązek podatkowy. Art. 19 ust. 1 w/w ustawy stanowi natomiast, iż podatnicy są obowiązani do obliczenia i zapłaty akcyzy za okresy miesięczne w terminie do 25 dnia miesiącanastępującego po miesiącu, w którym powstał obowiązek podatkowy, na rachunek właściwej izby celnej. Tak więc, w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (z wyłączeniem wyjątków opisanych powyżej) istnieje bezwzględny ustawowy obowiązek zapłaty akcyzy od tej czynności podlegającej opodatkowaniu podatkiem akcyzowym bez względu na to, czy w chwili składania deklaracji podatkowej podatnik posiada dokumenty potwierdzające wykonanie dostawy tych wyrobów do innego państwa członkowskiego. Co więcej przepis art. 77 ust. 1 ustawy o podatku akcyzowym nakłada na podatników dokonujących dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych w ramach prowadzonej przez nich działalności gospodarczej, obowiązek posiadania takich dokumentów. Dopiero przepis art. 77 ust. 3 ustawy o podatku akcyzowym daje podmiotowi, który dostarczył wyroby akcyzowe niezharmonizowane na terytorium państwa członkowskiego, od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju, uprawnienie do zwrotu tej akcyzy - w trybie i na warunkach określonych w rozporządzeniu Ministra Finansów, z dnia 9 kwietnia 2004r. w sprawie zwrotu akcyzy w przypadku dostawy wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych (Dz.U. Nr 74, poz. 673) wydanego na podstawie delegacji ustawowej zawartej w art. 77 ust. 4 w/w ustawy. Wskazany w przywołanym wyżej przepisie art. 77 ust. 3 o podatku akcyzowym zwrot: "od których akcyza została zapłacona na terytorium kraju" oznacza zaś zasadniczy warunek uprawnienia podmiotu do złożenia wniosku o zwrot akcyzy z tytułu wewnątrzwspólnotowej wyrobów akcyzowych niezharmonizowanych. Tak więc stanowisko podatnika w przedmiotowej sprawie zawarte w pytaniu nie może zostać uznane za prawidłowe.

Mając na uwadze powyższe postanowiłem jak w sentencji.

Pouczenie

Niniejsza interpretacja dotyczy wyłącznie stanu faktycznego przedstawionego przez wnioskodawcę i stanu prawnego obowiązującego w dacie zaistnienia tego zdarzenia. Zgodnie z przepisem art. 14b par. 1 i par. 2 Ordynacji podatkowej, interpretacja ta nie jest wiążąca dla podatnika, wiąże natomiast właściwe dla wnioskodawcy organy podatkowe i organy kontroli skarbowej i może zostać zmieniona lub uchylona wyłącznie w drodze decyzji, w trybie określonym w art. 14b par. 5 w/w ustawy. Na niniejsze postanowienie służy Stronie zażalenie do Dyrektora Izby Celnej w Olsztynie za pośrednictwem Naczelnika Urzędu Celnego w Elblągu w terminie 7 dni od dnia jego doręczenia. Zgodnie z treścią art. 222 w związku z art. 239 ustawy Ordynacja podatkowa, zażalenie powinno zawierać zarzuty przeciw postanowieniu, określać istotę i zakres żądania będącego przedmiotem zażalenia oraz wskazywać dowody uzasadniające to żądanie. Do ewentualnego zażalenia należy załączyć znaczki opłaty skarbowej w kwocie 5 zł., od zażalenia oraz po 0,50 zł. od każdego załącznika.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj