Interpretacja Urzędu Skarbowego w Brzozowie
PP/443-6/2/05
z 8 lutego 2005 r.

 

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji

Interpretacje podatkowe
 

Rodzaj dokumentu
postanowienie w sprawie interpretacji prawa podatkowego
Sygnatura
PP/443-6/2/05
Data
2005.02.08



Autor
Urząd Skarbowy w Brzozowie


Temat
Podatek od towarów i usług --> Odliczenie i zwrot podatku. Odliczanie częściowe --> Odliczenie i zwrot podatku --> Odliczenie podatku


Słowa kluczowe
jednostka samorządu terytorialnego
pomoc zagraniczna
termin zawarcia umowy
zwrot podatku od towarów i usług


Pytanie podatnika
Dotyczy możliwości odliczenia podatku od towarów i usług bądź uzyskania zwrotu tego podatku z tytułu inwestycji realizowanej w ramach programu SAPARD, związanej z budową kanalizacji sanitarnej, która zostanie nieodpłatnie przekazana Przedsiębiorstwu Gospodarki Komunalnej.


Działając na podstawie art. 14a § 1, § 3 i § 4 ustawy z dnia 29.08.1997 r. Ordynacja podatkowa (Dz. U z 2005 r. Nr 8, poz. 60) art. 86 ust. 1, art. 92 ust. 1 pkt 2 ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 54, poz. 535) Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie, po rozpatrzeniu pisemnego wniosku z dnia 02.02.2005 r. (data wpływu 03.02.2005 r.) w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów wyżej wymienionej ustawy o podatku od towarów i usług - odnośnie możliwości odliczenia lub zwrotu podatku naliczonego postanawia uznać przedstawione w podaniu stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

W dniu 03.02.2005 r. wpłynął do Naczelnika Urzędu Skarbowego w Brzozowie pisemny wniosek Gminy z dnia 02.02.2005 r. w sprawie udzielenia pisemnej interpretacji co do zakresu i sposobu zastosowania przepisów ustawy z dnia 11.03.2004 r. o podatku od towarów i usług (Dz. U. z 2004 r. Nr 54, poz. 535) odnośnie możliwości odzyskania (odliczenia lub zwrotu) podatku naliczonego VAT.

W wyżej wymienionym podaniu wnioskodawca przedstawił stan faktyczny sprawy następująco: W dniu 30.06.2004 r. zawarta została umowa pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a Gminą o dofinansowanie w ramach programu SAPARD inwestycji pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej z podłączeniem do oczyszczalni ścieków". Inwestycja ta po oddaniu do użytkowania zostanie nieodpłatnie przekazana do Przedsiębiorstwa Gospodarki Komunalnej. Wyżej wymieniona inwestycja jest realizowana przez Gminę w ramach jej działalności statutowej, jest ona ustawowym zadaniem samorządu terytorialnego i nie będzie stanowić przedmiotu działalności gospodarczej. Gmina nie dokonuje odliczeń podatku VAT.

Własne stanowisko wnioskodawcy:
Gmina nie może odzyskać podatku VAT w związku z tym, że inwestycja realizowana jest w ramach jej działalności statutowej i nie będzie ona stanowić przedmiotu działalności gospodarczej oraz ze względu na termin zawarcia umowy z Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa tj. przed dniem 01.05.2004 r.

Naczelnik Urzędu Skarbowego w Brzozowie mając na uwadze przedstawiony stan faktyczny przedmiotowej sprawy uznał stanowisko wnioskodawcy za prawidłowe.

Na podstawie przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego oraz danych dostępnych w tut. Urzędzie Skarbowym ustalono, że Gmina jest zarejestrowanym podatnikiem podatku od towarów i usług i oprócz czynności podlegających opodatkowaniu podatkiem VAT, świadczy także czynności wyłączone spod działania tej ustawy, które polegają na realizacji ustawowych zadań samorządu terytorialnego.

Prowadzona przez Gminę inwestycja dotycząca budowy kanalizacji sanitarnej we wsi z podłączeniem do oczyszczalni ścieków stanowi zadanie własne Gminy, które realizowane jest w ramach ustawowych zadań samorządu terytorialnego.

W myśl art. 86 ust. 1 ustawy o podatku od towarów i usług, obniżenie podatku należnego o kwotę podatku naliczonego uzależnione jest od zakresu w jakim towary lub usługi związane są ze sprzedażą opodatkowaną.

W opinii tut. organu podatkowego, w związku z tym, że prowadzona przez Gminę inwestycja, o której wyżej mowa, nie jest i nie będzie związana z czynnościami opodatkowanymi podatkiem od towarów i usług, co wynika z przedstawionego przez wnioskodawcę stanu faktycznego - nie jest możliwe skorzystanie przez Gminę z prawa do odliczenia podatku naliczonego przy zakupach towarów i usług związanych z tą inwestycją, na zasadach określonych w art. 86 ust. 1 wyżej wymienionej ustawy.

Ponadto w art. 92 ust. 1 pkt 2 wyżej wymienionej ustawy zawarta została delegacja ustawowa dla Ministra właściwego do spraw finansów publicznych, który w drodze rozporządzenia może określić inne niż w art. 88 ust. 3 przypadki nabycia towarów i usług, uprawniające do obniżenia kwoty podatku należnego lub zwrotu różnicy podatku, o którym mowa w art. 87. I tak w § 27a ust. 1 rozporządzenia Ministra Finansów z dnia 27.04.2004 r. w sprawie wykonania niektórych przepisów ustawy o podatku od towarów i usług (Dz. U. Nr 97, poz. 970 ze zm.) zawarta została regulacja, iż zwrot podatku z tytułu nabycia towarów i usług lub importu towarów i usług przysługuje również podmiotom, które przed dniem 01.05.2004 r. zawarły umowy w ramach Specjalnego Programu Akcesyjnego na Rzecz Rozwoju Rolnictwa i Obszarów Wiejskich (SAPARD) dotyczące refundacji ze środków Unii Europejskiej części kosztów kwalifikowanych związanych z realizacją przedsięwzięć w ramach tego programu.Zgodnie ze stanem faktycznym opisanym w zapytaniu, umowa nr 21828/732-090089/03 pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a Gminą zawarta została w dniu 30.06.2004 r., a więc po 01.05.2004 r. Tym samym nie spełniony został zasadniczy warunek umożliwiający skorzystanie z preferencyjnego zwrotu podatku na podstawie przytoczonego wyżej przepisu § 27a ust. 1 rozporządzenia.

Reasumując: w opisanym stanie prawnym i faktycznym należy uznać, że Gmina Brzozów nie ma możliwości odzyskania (w systemie podatku od towarów i usług) podatku VAT naliczonego przy nabyciu towarów i usług związanych z realizowaną w ramach programu SAPARD inwestycją pod nazwą "Budowa kanalizacji sanitarnej z podłączeniem do oczyszczalni ścieków" - zgodnie z umową zawartą w dniu 30.06.2004 r. pomiędzy Agencją Restrukturyzacji i Modernizacji Rolnictwa a Gminą.

Powyższa interpretacja jest aktualna wg stanu prawnego, obowiązującego na dzień jej wydania i do czasu zmiany stanu prawnego lub stanu faktycznego przedstawionego przez pytającego.

Interpretacja nie jest wiążąca dla wnioskodawcy, wiąże natomiast organy podatkowe i kontroli skarbowej - do czasu jej zmiany lub uchylenia.



doradcapodatkowy.com gdy potrzebujesz własnej indywidualnej interpretacji podatkowej.

Mechanizm kojarzenia podobnych interpretacji
Dołącz do zarejestrowanych użytkowników i korzystaj wygodnie z epodatnik.pl.   Rejestracja jest prosta, szybka i bezpłatna.

Reklama

Przejrzyj zasięgi serwisu epodatnik.pl od dnia jego uruchomienia. Zobacz profil przeciętnego użytkownika serwisu. Sprawdź szczegółowe dane naszej bazy mailingowej. Poznaj dostępne formy reklamy: display, mailing, artykuły sponsorowane, patronaty, reklama w aktywnych formularzach excel.

czytaj

O nas

epodatnik.pl to źródło aktualnej i rzetelnej informacji podatkowej. epodatnik.pl to jednak przede wszystkim źródło niezależne. Niezależne w poglądach od aparatu skarbowego, od wymiaru sprawiedliwości, od inwestorów kapitałowych, od prasowego mainstreamu.

czytaj

Regulamin

Publikacje mają charakter informacyjny. Wydawca dołoży starań, aby informacje prezentowane w serwisie były rzetelne i aktualne. Treści prezentowane w serwisie stanowią wyraz przekonań autorów publikacji, a nie źródło prawa czy urzędowo obowiązujących jego interpretacji.

czytaj